Keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Keerkoppeling

Berichtdoor stentor950 » 05 Dec 2013, 15:38

Bericht door stentor950 » wo 22 aug 2012, 18:28

Het is niet dat ik toe ben aan een nieuwe keerkopeling, maar ik heb er toch een vraag over.

Als ik het internet afspeur dan kan ik niet anders tot de coclusie komen dat er twee soorten zijn, namelijk; Mechanische en hydraulische keerkoppelingen. Wat is/zijn de verschillen en voor- en nadelen van de één t.o.v. de ander.

Dit los van het prijsverschil. Ik zie al snel prijsverschillen van 500 tot 1000 Euro?

Wie kan hier zijn licht is over laten schijnen?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 15:38

Bericht door vuuren1 » wo 22 aug 2012, 20:04

Mechanische bediening is tegenwoordig bijna altijd gebaseerd op een zelfbekrachtigend schakelmechanisme.
Die keerkoppelingen klappen met schakelen in meer of mindere mate.

Hydraulische bediening werkt met door oliedruk bewogen zuigers met een natte platenkoppeling.
Die schakelen (meestal) een stuk zachter in.

Bij een kleine schroefdiameter (tot ca. 18 inch) en een keerkoppelingreductie van 2:1 wil het meestal nog redelijk gaan met een mechanische keerkoppeling.
Daarboven klapt het al snel te hard en kunnen er dingen loslopen of stuklopen.

Behalve bij kleine motoren is een hydraulische koppeling eigenlijk altijd beter.
(Anders gezegd, voor kleine motoren maakt men geen hydrailsche koppelingen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten