Wij zijn bezig met het kopen van een plezierboot, in deze boot staat een Peugeot DTP50 met warmtewisselaar en natte uitlaat met een Hurth HBW 15-2R keerkoppeling.
Gisteren hebben wij een flinke proefvaart gemaakt met de boot en zijn niet totaal overtuigd terug gekomen na de proefvaart, integendeel.
Normaliter hadden wij de verkoper de hand geschud en gezegd dat deze boot het niet gaat worden na onze ervaringen met de Peugeot Indenor 4 en 6 cilinder motoren.
Maar in mijn zoektocht ben ik helaas niet anders tegen gekomen als een Peugeot / BMC motor die toegepast wordt in deze boten van dit bouwjaar (rond 1980).
Misschien dat jullie ons verder kunnen helpen met de uitdagingen die wij ervaren hebben tijdens onze proefvaart.
De keerkoppeling klapt er echt in, mijn vader vertelde met dat een Hurth altijd wat meer herrie maakt als een hydraulische koppeling, maar je hoort op een 20 meter afstand dat je de keerkoppeling in zijn voor of achteruit zet.
Voor de rest doet de keerkoppeling prima zijn werk, slipt niet.
De Peugeot doet ook goed zijn werk, naar onze vorige ervaringen hebben wij de motor na goed warm gedraaid te hebben een tijdje lang 80% belast.
Na 3,5 uur varen ging het alarm van de koelwatertemperatuur (volgens boekje dan boven de 92 graden), direct de motor gestopt en naar een aanlegsteiger gedreven.
Vervolgens na 5 minuten de motor gestart en het alarm was weg, aangezien we aan het proefvaren zijn de motor weer voor 80% belast, geen alarm meer gehad daar na.
De morse bediening werkt ook niet goed, van vrij naar achteruit heb je haast geen gevoel, hij klapt er gewoon in en gaat gelijk naar ik denk 1400 toeren (de toerenteller werkt niet goed, een elektronische VDO die niet goed ingeregeld is).
Bij het gas geven in de vooruit loopt het toerental gelijk weer terug.
Wij denken aan het volgende:
- De boot is door het lange stil leggen (2,5 jaar) flink aangegroeid, compleet mosselbed, en daar door wordt de motor zwaarder belast,
- Er heeft een luchtbel in het koelsysteem gezeten, lijkt me nog sterk na 3,5 uur varen,
- De keerkoppeling klapt er in door het gebrekkig functioneren van de morse bediening,
- Eventueel de demperplaat van de keerkoppeling defect.
De motor is uit 1974 en is een keer gereviseerd door Bols en Kooiman, de motor is voorzien van een TAG plaat en we hebben papieren gevonden van Bols en Kooiman in de boot, echter staat hier niet op wat er uitgevoerd is.
Kunnen jullie ons verder in de richting brengen? Bedankt alvast.