Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor whalertje40 » 01 Sep 2019, 10:25

Wij zijn bezig met het kopen van een plezierboot, in deze boot staat een Peugeot DTP50 met warmtewisselaar en natte uitlaat met een Hurth HBW 15-2R keerkoppeling.
Gisteren hebben wij een flinke proefvaart gemaakt met de boot en zijn niet totaal overtuigd terug gekomen na de proefvaart, integendeel.
Normaliter hadden wij de verkoper de hand geschud en gezegd dat deze boot het niet gaat worden na onze ervaringen met de Peugeot Indenor 4 en 6 cilinder motoren.
Maar in mijn zoektocht ben ik helaas niet anders tegen gekomen als een Peugeot / BMC motor die toegepast wordt in deze boten van dit bouwjaar (rond 1980).
Misschien dat jullie ons verder kunnen helpen met de uitdagingen die wij ervaren hebben tijdens onze proefvaart.

De keerkoppeling klapt er echt in, mijn vader vertelde met dat een Hurth altijd wat meer herrie maakt als een hydraulische koppeling, maar je hoort op een 20 meter afstand dat je de keerkoppeling in zijn voor of achteruit zet.
Voor de rest doet de keerkoppeling prima zijn werk, slipt niet.

De Peugeot doet ook goed zijn werk, naar onze vorige ervaringen hebben wij de motor na goed warm gedraaid te hebben een tijdje lang 80% belast.
Na 3,5 uur varen ging het alarm van de koelwatertemperatuur (volgens boekje dan boven de 92 graden), direct de motor gestopt en naar een aanlegsteiger gedreven.
Vervolgens na 5 minuten de motor gestart en het alarm was weg, aangezien we aan het proefvaren zijn de motor weer voor 80% belast, geen alarm meer gehad daar na.

De morse bediening werkt ook niet goed, van vrij naar achteruit heb je haast geen gevoel, hij klapt er gewoon in en gaat gelijk naar ik denk 1400 toeren (de toerenteller werkt niet goed, een elektronische VDO die niet goed ingeregeld is).
Bij het gas geven in de vooruit loopt het toerental gelijk weer terug.

Wij denken aan het volgende:
- De boot is door het lange stil leggen (2,5 jaar) flink aangegroeid, compleet mosselbed, en daar door wordt de motor zwaarder belast,
- Er heeft een luchtbel in het koelsysteem gezeten, lijkt me nog sterk na 3,5 uur varen,
- De keerkoppeling klapt er in door het gebrekkig functioneren van de morse bediening,
- Eventueel de demperplaat van de keerkoppeling defect.

De motor is uit 1974 en is een keer gereviseerd door Bols en Kooiman, de motor is voorzien van een TAG plaat en we hebben papieren gevonden van Bols en Kooiman in de boot, echter staat hier niet op wat er uitgevoerd is.
Kunnen jullie ons verder in de richting brengen? Bedankt alvast.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor bas » 01 Sep 2019, 10:50

- De boot is door het lange stil leggen (2,5 jaar) flink aangegroeid, compleet mosselbed, en daar door wordt de motor zwaarder belast,

Eerder geef je aan dat je de motor 3.5 uur op 80% belast hebt. 80% belasting = 80% belasting, maakt niet uit of dat met of zonder aangroei is. Wss heb je op 80% van de max. Toeren gedraaid?
Wat wel zou kunnen is dat een deel van de koelwateraanzuig ook is aangegroeid.

Verhaal keerkoppeling/morsekabel zal eerst goed afgesteld moeten worden voordat je daar verder eventuele conclusies aan kan verbinden.

Heb je wel een datum van wanneer die revisie geweest zou moeten zijn?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor whalertje40 » 01 Sep 2019, 11:12

bas schreef:Eerder geef je aan dat je de motor 3.5 uur op 80% belast hebt. 80% belasting = 80% belasting, maakt niet uit of dat met of zonder aangroei is. Wss heb je op 80% van de max. Toeren gedraaid?
Wat wel zou kunnen is dat een deel van de koelwateraanzuig ook is aangegroeid.

Verhaal keerkoppeling/morsekabel zal eerst goed afgesteld moeten worden voordat je daar verder eventuele conclusies aan kan verbinden.

Heb je wel een datum van wanneer die revisie geweest zou moeten zijn?


Helaas geen datum van revisie, na de revisie heeft de motor waarschijnlijk 1175 uur gelopen volgens de de digitale urenteller op de VDO toerenteller en de oude analoge urenteller, maar dat is een aanname.
Het zou kunnen dat de koelwateraanvoer verstopt is, maar de natte uitlaat geeft een behoorlijke sloot koelwater, dus ik denk dat geen oorzaak heeft.

Het is idd een betere omschrijving om te zeggen dat we op 80% van het toerental gedraaid hebben.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor harry19612 » 01 Sep 2019, 21:13

Als je er nog een keer heengaat, let dan ook even op de schroefas thv het stuwdruklager.
Bij mijn vorige boot, ook mechanische koppeling, kwam er ook een enorme klap als ik hem in zijn werk zette. Het stuwdruklager bleek zijn werk niet meer te doen. Ik ben toen overgestapt op een pythondrive en er was nog slechts een bescheiden tik te horen.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor aquanaut » 02 Sep 2019, 08:34

Het is bekend dat bepaalde marinisaties van de Indenor 4/88 - 4/90 een te krap bemeten interkoeler hebben.
Met een schroef die goed berekend is gaat de motor dan bij hogere toerentallen in temperatuur alarm.

(Als je overigens weer zoiets meemaakt NOOIT de motor uitzetten maar onbelast stationair laten draaien!!
Het uitzetten van de motor laat de koelvloeistof circulatie stoppen zodat de motor alleen maar verder door warmt)

Luchtbellen in een interkoeling kom je niet zo vaak tegen, dat is echt een kwaal van een (net gevulde) kielkoeling.

Het klappen van een Hurth is vaak het gevolg van verkeerde afstelling van de Morse control.
Hoe hoger het schakeltoerental hoe harder de klap.
Ook een versleten flexibele askoppeling kan de oorzaak zijn van harde schakelgeluiden.
Rotte motorsteunen(trillingsdempers) geven schakelgeluiden door aan de fundatie (romp) zodat ze luider klinken.
Een Hurth heeft overigens een stuwdruklagering ingebouwd dus meestal tref je achter deze keerkoppeling geen extra stuwdruklager.
Als de demperplaat versleten is zal je ook andere bijgeluiden moeten waarnemen bij stationair belast draaien. (ratelen)

En al vaker gezegd, als het schip mooi is dan geef je aan de verkoper aan (neem aan dat deze ook bij de proefvaart was) dat je het schip graag wil maar wel gaat hermotoriseren en dat daar de prijs naar moet zijn.
Verder moet je de spookverhalen over de Indenor een beetje laten varen, mits goed behandeld zijn het ijzersterke motoren.
Dit is namelijk reden dat je ze heden ten dagen nog steeds volop draaien.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor whalertje40 » 02 Sep 2019, 15:22

aquanaut schreef:Het is bekend dat bepaalde marinisaties van de Indenor 4/88 - 4/90 een te krap bemeten interkoeler hebben.
Met een schroef die goed berekend is gaat de motor dan bij hogere toerentallen in temperatuur alarm.

(Als je overigens weer zoiets meemaakt NOOIT de motor uitzetten maar onbelast stationair laten draaien!!
Het uitzetten van de motor laat de koelvloeistof circulatie stoppen zodat de motor alleen maar verder door warmt)

Luchtbellen in een interkoeling kom je niet zo vaak tegen, dat is echt een kwaal van een (net gevulde) kielkoeling.

Het klappen van een Hurth is vaak het gevolg van verkeerde afstelling van de Morse control.
Hoe hoger het schakeltoerental hoe harder de klap.
Ook een versleten flexibele askoppeling kan de oorzaak zijn van harde schakelgeluiden.
Rotte motorsteunen(trillingsdempers) geven schakelgeluiden door aan de fundatie (romp) zodat ze luider klinken.
Een Hurth heeft overigens een stuwdruklagering ingebouwd dus meestal tref je achter deze keerkoppeling geen extra stuwdruklager.
Als de demperplaat versleten is zal je ook andere bijgeluiden moeten waarnemen bij stationair belast draaien. (ratelen)

En al vaker gezegd, als het schip mooi is dan geef je aan de verkoper aan (neem aan dat deze ook bij de proefvaart was) dat je het schip graag wil maar wel gaat hermotoriseren en dat daar de prijs naar moet zijn.
Verder moet je de spookverhalen over de Indenor een beetje laten varen, mits goed behandeld zijn het ijzersterke motoren.
Dit is namelijk reden dat je ze heden ten dagen nog steeds volop draaien.

Aquanaut

Dat van stop zetten realiseerde ik me daarna ook, maar aangezien het niet onze boot is hebben we deze stop gezet zoals beschreven in de manual.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip!!

De motorsteunen zijn inderdaad niet best meer, wij begrepen van iemand dat er 1 steun vervangen is omdat die afgebroken was, de andere 3 zijn nog steeds oud (verkeerde zuinigheid).
Heb je toevallig nog een aantal tips voor het afstellen van de morse bediening?

Het probleem is dat ik niet kan onderhandelen aangezien de eigenaar 2 jaar geleden overleden is, alles gaat via via en zijn vrouw denkt dat we nog 15 jaar geleden leven qua waarde van de plezierboten.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor Davidos » 02 Sep 2019, 16:47

whalertje40 schreef:Het probleem is dat ik niet kan onderhandelen aangezien de eigenaar 2 jaar geleden overleden is, alles gaat via via en zijn vrouw denkt dat we nog 15 jaar geleden leven qua waarde van de plezierboten.


Eigenlijk geef je hiermee het antwoord....
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor bas » 02 Sep 2019, 17:25

Het probleem is dat ik niet kan onderhandelen aangezien de eigenaar 2 jaar geleden overleden is, alles gaat via via en zijn vrouw denkt dat we nog 15 jaar geleden leven qua waarde van de plezierboten.

Ik sluit me aan bij Davidos. Hier moet je op deze manier niet verder mee willen gaan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor broekerhaven » 02 Sep 2019, 18:23

Prijs van andere motor van de verkoopprijs aftrekken en dat bod neerleggen .
Nee heb je , ja kun je krijgen .
Anders mooi verder kijken.
Er kleeft hier waarschijnlijk ook heel veel emotionele waarde aan waardoor het niet meer reeel is om hier een bod op te kunnen doen .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Peugeot Indenor DTP50 met Hurth keerkoppeling

Berichtdoor redmiller » 02 Sep 2019, 20:36

Ik weet natuurlijk niet je budget, maar er is zoveel mooiers te koop, dat wel naar behoren functioneert...
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten