brandstofvacuummeter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

brandstofvacuummeter

Berichtdoor smeukel » 24 Aug 2019, 12:53

Graag advies :
Dit voorjaar tank schoongemaakt , diesel met acticide behandeld en geflilterd ( 30 micron). Tevens alle brandstoffilters vernieuwd.
Dit voorjaar een separ swk 2000/5 met 30 micron filter geplaatst, direkt na de tank. Hierna volgt een omschakelbaar filter ( fleetguard ff 5135, 16 micron) en als laatste een fijnfilter op de motor. Na redelijk ruig weer op de randmeren filters verstopt ! Alle filters vernieuwd en na een paar uur schommelen weer verstopt. Bij het leeggieten van de filters geen vuil te zien. Naar huis gevaren( 20 uur) zonder geschommel en geen filterelement in de separ, zonder problemen.
Vragen :
Is 3 x filteren overkill, trekt de opvoerpomp (Mercedes om605) dit niet ?
Is het filteroppervlak van het separfilter niet erg klein, snel dicht ?
Plan is om een vacuummeter te plaatsen net na het omschakelbaar filter, voor het fijnfilter op de motor. Liefst 1 die op het dashboard is af te lezen, iemand tips ?
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor varg » 26 Aug 2019, 10:41

https://magneetventielshop.nl/meten-reg ... e-1p6.html

er zijn ook duurdere met een mooie verchroomde rand voor paneelmontage. Wel even een mooi bochtje in de leiding maken zodat er geen vloeistof bij de meter kan komen. Zodra de meter richting -0,4 gaat moet je je zorgen maken. Ik heb er wel een kogelkraantje tussen gezet...als ik lucht aanzuig in het brandstofsysteem wil ik de meter snel kunnen uitsluiten. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor smeukel » 26 Aug 2019, 13:05

Bedankt Arnold !

Het groffiter ( dus ook de aansluiting tbv de vacuummeter) zit ongeveer halverwege het tankniveau, er zal ongeveer 3 meter slang aan moeten om de meter in het dashboard te kunnen plaatsen. Dit is tevens 1,5 meter hoger. Geeft zo'n lengte en hoogte nog een goede meting ? Wat kan ik het beste als leiding gebruiken ?
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Aug 2019, 22:16

Ik ben toch wel nieuwsgierig naar de oorzaak van die vuile brandstof, want (afkloppen) ik heb nog nooit problemen gehad en zelfs nog geen water aangetroffen in het systeem.

Verder ben ik geïnteresseerd in het nut van een vacuüm meter ...
Ik ken die wel van vroeger in auto's die het vacuüm in het inlaatspruitstuk maten, maar in het brandstofsysteem van een diesel wat volgens mij met een opvoerpomp (en dus positieve druk) werkt begrijp ik dit niet.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor varg » 26 Aug 2019, 22:54

smeukel schreef:Bedankt Arnold !

Het groffiter ( dus ook de aansluiting tbv de vacuummeter) zit ongeveer halverwege het tankniveau, er zal ongeveer 3 meter slang aan moeten om de meter in het dashboard te kunnen plaatsen. Dit is tevens 1,5 meter hoger. Geeft zo'n lengte en hoogte nog een goede meting ? Wat kan ik het beste als leiding gebruiken ?




nylon brandstofleiding van bijvoorbeeld standkachel.nu de verbindingen doe je dan met een iets dikker rubber slangetje. Lengte maakt weinig uit (ik gebruik zelf 4 meter) Op alibaba is alles ook te vinden, moet je alleen wat langer wachten. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor varg » 26 Aug 2019, 22:59

R.C.Grootveld schreef:Ik ben toch wel nieuwsgierig naar de oorzaak van die vuile brandstof, want (afkloppen) ik heb nog nooit problemen gehad en zelfs nog geen water aangetroffen in het systeem.

Verder ben ik geïnteresseerd in het nut van een vacuüm meter ...
Ik ken die wel van vroeger in auto's die het vacuüm in het inlaatspruitstuk maten, maar in het brandstofsysteem van een diesel wat volgens mij met een opvoerpomp (en dus positieve druk) werkt begrijp ik dit niet.



als je opvoerpompje wat meer moeite krijgt met het aanzuigen van de diesel uit de tank omdat de filters dicht gaan zitten kun je dat zien op een vacuummetertje...handig. Je meet het vacuum tussen (voor)filter en opvoerpomp. Na de pomp is er pas "positieve druk".
De meest voorkomende storing bij scheepsdiesels schijnt de brandstoftoevoer te zijn.
Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Aug 2019, 23:39

OK, helder ....

Blijft de vraag: Waar komt dat vuil vandaan .... want ik heb (nogmaals: afkloppen) nog nooit problemen gehad...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor smeukel » 27 Aug 2019, 08:05

Rob,

Kom je wel eens op wat ruiger water ? Met het schommelen komt het vuil wat op de bodem van je tank ligt los. Diverse oorzaken voor dit vuil, google maar eens op dieselbacterie.
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Aug 2019, 08:51

smeukel schreef:Rob,

Kom je wel eens op wat ruiger water ? Met het schommelen komt het vuil wat op de bodem van je tank ligt los. Diverse oorzaken voor dit vuil, google maar eens op dieselbacterie.

Tja, wat noem je 'ruig' ?

Standaard vaargebied is grote rivieren (Merwede, Rijn incl. D), tussen de beroepsvaart (hoewel die minder golven veroorzaken als menig (half)glijder)
En dan lig ik soms aardig te rollen/stampen ....
Dus . . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor smeukel » 27 Aug 2019, 10:12

Standaard vaargebied is grote rivieren (Merwede, Rijn incl. D), tussen de beroepsvaart (hoewel die minder golven veroorzaken als menig (half)glijder)
En dan lig ik soms aardig te rollen/stampen ....
Dus . . . . .[/quote]

Schijnbaar is alles nog schoon, ik zou wel alert blijven en voorzorgsmaatregelen treffen .
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten