brandstofvacuummeter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Aug 2019, 20:50

Waar zit je aftap voor je brandstoftoevoer? In de bodem?

Kwetsbare plek, want dan slurp je vuil inderdaad mee, als je aftapkraan net iets hoger zit kan die schone brandstof laten zien terwijl je vuile aanzuigt.

Bij mij zit het 1e filter/waterafscheider zelfs boven het tankniveau
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor varg » 28 Aug 2019, 21:34

De separ-(racor)filters met de centrale bout hebben soms last van luchtaanzuig langs deze bout. AfbeeldingEven goed kijken of je met een o-ring (dieselbestendig) en de nylon platte ring een deugdelijke afsluiting kunt krijgen. Doet de storing zich weer voor dan de afsluiter bij de tank dichtzetten en eens even kijken hoe het niveau in het separfilterhuis is. Dat moet bijna bovenin staan, als het duidelijk lager staat dan lekt het filterdeksel iets of sluit de centrale bout niet goed af. Het alu filterdeksel is soms ook niet geheel rond (of de pot is niet zuiver rond) waardoor je even moet 'zoeken' om een nette afsluiting te krijgen. Overigens is de bout uit te breiden met een vacuummeter met een geheugen voor de hoogste stand. https://www.oceanlinkinc.com/wp-content ... K23284.jpg

groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor smeukel » 28 Aug 2019, 22:05

Aanzuiging van de brandstof zit 5 cm boven de bodem. Onder het diepste punt van de tank zit een bakje gelast met een afsluiter om eventueel water en vuil te kunnen aftappen . De foto in de post van Varg is van een Racor filter, ik heb deze van Separ :

Afbeelding
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor varg » 30 Aug 2019, 11:06

OK, je hebt de vervanger van de Separ KWA50....geen centrale bout en dus ook geen kans op lekkage via deze bout. Als ik je eerste post beter had gelezen had ik dat kunnen weten :oops: De Racor 500FG lijkt sprekend op de Separ KWA50 en staat bij Snijder Filtertechniek ook als equivalent genoemd.
Blijft de vraag of bij controle na het stilvallen van de motor het huis van je separfilter nog vol staat met gasolie of half leeg is. Als een (te monteren) vacuummeter geen noemenswaardig onderdruk aangeeft moet er sprake zijn van luchtaanzuig ergens in het brandstofcircuit. Is er wel een fikse onderdruk dan ligt de oorzaak in een verstopping tussen tank en vacuummeter. Denk hierbij ook aan de aansluiting (kraan) op de dieseltank. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: brandstofvacuummeter

Berichtdoor smeukel » 30 Aug 2019, 13:06

varg schreef:OK, je hebt de vervanger van de Separ KWA50....geen centrale bout en dus ook geen kans op lekkage via deze bout. Als ik je eerste post beter had gelezen had ik dat kunnen weten :oops: De Racor 500FG lijkt sprekend op de Separ KWA50 en staat bij Snijder Filtertechniek ook als equivalent genoemd.
Blijft de vraag of bij controle na het stilvallen van de motor het huis van je separfilter nog vol staat met gasolie of half leeg is. Als een (te monteren) vacuummeter geen noemenswaardig onderdruk aangeeft moet er sprake zijn van luchtaanzuig ergens in het brandstofcircuit. Is er wel een fikse onderdruk dan ligt de oorzaak in een verstopping tussen tank en vacuummeter. Denk hierbij ook aan de aansluiting (kraan) op de dieseltank. groet, Arnold


Ik ga het hele spul deze winter nakijken.

Bedankt voor de adviezen !
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten