Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

Berichtdoor Hemar1 » 05 Dec 2013, 13:12

Bericht door Hemar1 » di 31 jul 2012, 22:11

Beste Forumleden,

Afgelopen periode ben ik bezig geweest om een motorkist om de motor te bouwen. Hiervoor moesten alle kabels los zodat deze door de motorkist konden worden gevoerd. Het doel (stiller maken van de motor) is bereikt, zonder aan vullende isolatie is ie al een stuk stiller. Isolatie komt nog, maar eerst op vakantie met de boot. Voor deze ombouw moest ook de kabel besturing worden aangepast! deze is nu wat degelijker. Het viel me alleen op dat er in de achteruit in vreemd bij geluid was, wat ik volgens mij voor heen niet had. Het is een soort slepend geluid, slippende keerkoppeling? Heb de remband al wat strakker gezet, maar dat hielp niet.
Onderstaand een link naar een filmpje, waar het geluid op te horen is.

Kan iemand mij vertellen wat het is, hoe het op te lossen is, en of we er vertrouwd mee weg kunnen?

http://www.youtube.com/watch?v=m7jnNV5L6CM

Groet John
Hemar1
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:54
ligplaats:
info:

Re: Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 13:14

Bericht door vuuren1 » di 31 jul 2012, 23:47

John,

Op het filmpje hoor ik eigenlijk niets bijzonders, in de achteruit draait er een extra tandwiel mee wat een dergelijk geluid toevoegt.
De remband strakker stellen heeft een grens, die kan je strakker stellen totdat de achteruit niet meer wil inschakelen en die grens moet je ook aanvoelen bij het afstellen.
Als de achteruit koppeling slipt heb je geen bijgeluiden maar een motor die in verhouding tot de schroefas te snel op toeren komt.
Is de olie helder en schoon en ruikt het niet naar een brandlucht?

Als je een motorruimte gaat isoleren dan elimineer je eerst en vrij gemakkelijk de hoge en middentonen, daarna ga je ineens heel andere geluiden horen die dan naar -boven- komen.
Dat zijn vooral de geluiden met een lagere frequentie (zoals bv. een keerkoppeling die wat zaagt).

Verder kan je wel een vraag stellen of iemand een oplossing heeft en of je gerust op weg kan maar zo werkt het helaas niet, we zijn geen van allen helderziend en kunnen je geen concrete antwoorden en garanties geven m.b.t. de betrouwbaarheid van deze antieke motor.
Als je het echt wilt weten dan moet er iemand komen kijken die er verstand van heeft (en dan is er nog steeds geen garantie dat deze antieke installatie het weer 20 jaar zal doen).
Waar heb je je boot liggen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

Berichtdoor MartinV » 05 Dec 2013, 13:15

Bericht door MartinV » wo 01 aug 2012, 09:30

Klinkt naar mijn idee niet vreemd. Het klinkt alsof er tandwielen in zitten met rechte vertanding (Maarten,Vuuren?). Deze maken altijd een zingend geluid.
Ik neem aan dat er niets is veranderd aan de afstelling van de bedieningshandel? Het lijkt alsof hij een hele kleine slag naar achteren maakt namelijk.
Verder ziet de flexibele schroefaskoppeling er wat raar uit op de video. Of komt dat doordat er wat verf op zit.

Ik heb zelf dit voorjaar mijn Yanmar PMX op andere dempers gezet. Dit gaf een hele boel voordelen in geluid en trillingen. Gevolg is nu ook dat ik andere geluiden weer beter hoor. Waaronder de keerkoppeling en inlaat.
Gebruikers-avatar
MartinV
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 18:44
Woonplaats: Gytsjerk
ligplaats: Gytsjerk
info:

Re: Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

Berichtdoor Hemar1 » 05 Dec 2013, 13:16

Bericht door Hemar1 » wo 01 aug 2012, 12:01

Bedankt voor de reacties, zo te horen dus niets vreemds.
Dat er geen garanties kunnen worden gegeven begrijp ik.
Het ging me er meer om of dit geluid aan een direct defect kan worden gelinkt. (gerust stelling)
De olie is zwart/ doorzichtig en ruikt niet verbrand.

@Vuuren

Je schrijft dat als de remband te strak staat, deze niet meer in de achteruit wil.
even ter intresse, wat gebeurd er als de remband te slap staat?

Boot ligt in Akkrum

groet John
Hemar1
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:54
ligplaats:
info:

Re: Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 13:17

Berichtdoor vuuren1 » wo 01 aug 2012, 16:43

Als de remband te slap staat zal de koppeling in de achteruit slippen (en wordt de olie op den duur zwart....).

Ik schreef eerder over een extra achteruittandwiel, dat is niet juist.
Er zit een planetair stelsel in deze keerkoppeling met vele tandwieltjes en dat die zagen is normaal.

Zie hier voor de uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Planeetwielmechanisme
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

Berichtdoor Hemar1 » 05 Dec 2013, 13:18

Bericht door Hemar1 » ma 06 aug 2012, 09:02

Wederom bedankt voor de heldere uitleg.
Alles functioneerd weer zoals het hoort.
En kunnen we ons opmaken voor een korte vakantie.

Groet John
Hemar1
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:54
ligplaats:
info:

Re: Bijgeluid Albin Keerkoppeling - OPGELOST

Berichtdoor MaartenKlop » 05 Dec 2013, 13:19

Bericht door MaartenKlop » za 11 aug 2012, 19:16

Deze koppelingen mogen inderdaad iets janken in de achteruit, maar als de boel goed op elkaar ingesleten is (wat je op deze leeftijd wel mag verwachten) hoor je vrijwel niets meer. Wat ik wel eens heb meegemaakt is dat het deksel van het huis van het planetaire tandwielstelsel was losgelopen, origineel zitten de boutjes geborgd met een ijzerdraadje maar als dat door eerdere oorzaak niet meer in zit kunnen de boutjes loslopen. Maar als ik het zo hoor is dat bij jou niet het geval.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten