Verstuivers laten reinigen/testen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor stentor950 » 05 Dec 2013, 12:40

Bericht door stentor950 » vr 20 jul 2012, 07:22

Ik zal het probleem wat zich voor heeft gedaan eens wat nader omschrijven.

Ongeveer een week of drie geleden -tijdens mijn vakantie- wilde ik 's-morgens de motor starten. Normaal gesproken is dat een keer voorgloeien en lopen. Een tweede keer is mij nog nooit overkomen. ook deze dag starte de motor in een keer. Echter, na 5 seconden sloeg hij af en was vervolgens niet aan te krijgen. Na een uurtje te hebben gewacht - nadenken en onderwijl een kop koffie te hebben gedronken- starte hij wel gewoon. Ook niet met horten of stoten, maar direct goed lopen.

Afgelopen zondag deed zich dit weer voor. Ecaxt hetzelfde. Starten en 5 seconden lopen en daarna stoppen. Je zou haast denken dat het een brandstof probleem is. Gecontroleerd of er opbrengst was van de brandstofpomp, door de wartel bij de verstuiver los te draaien, en dat bleek ook zo te zijn. Ondanks dat er voldoende opbrengst is, heb ik het gevoel dat het toch een brandstof brobleem is. Uiteindelijk de motor aan het draaien gekregen met startpilot. Ik ben geen voorstander van dit paardenmiddel , maar soms moet je wat.

NB. Zelf ben ik er een voorstander van eerst een probleem goed analyseren. Vaak gaan mensen maar wat doen eer er echt een diagnose is gesteld, en vervolgens gaat men van allles vervangen wat [b]mogelijk[b] totde oplossing kan bijdragen zonder het eigelijke probleem te tackellen.

N.B.B. De motor loopt als een zonnetje en slaat normaliter geen slag over. Feit blijft dat ik de geschiedenis van deze motor niet ken. Boot vorigjaar gekocht. Bij de vorige eigenaren kreeg ik geen informatie los. Vrouw moest de boot maar verkopen, het was haar hobby. Ex man mocht ik met geen vraag benaderen hierover benaderen. Vrouw wist te vertellen dat de boot in 1999 geheel gestraald en in de 2 componenten was gezet. Is trouwens goed te zien. Alles ziet er nog steeds strak uit. Zowel boven als onderwaterschip. Over de motor wist zij te vertellen dat die helemaal uitelkaar heeft gelegen. Daar bleef het bij. Wat er toen aan gebeurd is weet ik niet (en zij ook niet).
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 12:41

Bericht door vuuren1 » vr 20 jul 2012, 21:07

Met verstuivers zal het weinig te maken hebben, wat het wel is is vrij wazig.
Soms heeft een oude roterende pomp kuren en heb je dergelijke verschijnselen.
Daar kan je zelf niks mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 12:42

Bericht door Wim Niessen » vr 20 jul 2012, 23:21

stentor950 schreef:Ja....het is alweer een tijd geleden dat de universiteit van Harderwijk zijn poorten sloot.

En, mijn oudste zoon zag daar het levenslicht :smt041


En ik ben daar opgegroeid. Heerlijk was dat.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 12:44

Bericht door Wim Niessen » vr 20 jul 2012, 23:27

vuuren1 schreef:Frits,

BMC dealers bestaan al decennia niet meer en nozzles checken is niet nodig zolang de motor keurig loopt.
(ik heb het over watersporttoepassingen, in de beroepsvaart met 24/7 vol vermogen is het iets anders)

Een keer slecht starten kan iedereen met een oude motor overkomen (overigens ook met een nieuwere motor).
En de -monteurs- van tegenwoordig die beweren er verstand van te hebben en het ook echt hebben zijn schaars aan het worden.
Zie de dwaze opmerkingen die een zgn. monteur durft te maken, en vraag bv. Wim Niessen eens naar zijn ervaringen met een -zeer gerenomeerd- bedrijf...

Het echt kunnen analyseren van storingen lijkt wel heel moeilijk te worden omdat er geen kennis van enig niveau meer is.

Onlangs werd ik uitgenodigd om ergens in Noord Holland langs te komen om een wazig en zeer merkwaardig probleem op te lossen.
Alleen de reiskosten zouden dan al fors zijn (rijden via Amsterdam...) dus maar voorgesteld om het eerst via email met wat uitleg en plaatjes te bekijken.
Probleem opgelost zonder langs te gaan (op lokatie kwamen ze er helemaal nooit uit..).
Die manier passen we inmiddels steeds vaker toe en het werkt in vele gevallen ook nog (mits de vraagsteller wel iets van techniek weet of iemand in de buurt heeft die er iets van snapt).


Hans, mijn - vind ik - trieste ervaringen met dat gerenommeerde bedrijf betreft het feit dat spullen niet of pas vele weken later geleverd worden, en dan alleen nog na vele mailtjes. De fout die zij hebben gemaakt met het monteren van verkeerde sensoren is een stommiteit en onzorgvuldigheid. Ik denk nog steeds dat zij technisch erg goed zijn.

Overigens ben ik nu eindelijk helemaal klaar en zondag ga ik voor het eerst met mijn nieuwe motor een paar dagen varen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 12:46

Bericht door vuuren1 » za 21 jul 2012, 20:35

Wim,
Ik weet dat er daar veel kennis in huis is maar het totale plaatje heeft voor nogal wat ergernis gezorgd en dat heeft, zoals ik van je begrepen had het rapportcijfer fors doen dalen.

Gelukkig is het nu in orde en ik wens je alsnog veel vaarplezier toe!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 12:47

Bericht door Wim Niessen » wo 25 jul 2012, 20:00

Afgelopen dagen vol zon 20 uur gevaren. Alles werkt correct, geen lekkages of niet goed vast zittende slangklemmen e.d.
Het enige is dat mijn motor na bijstellen van de schroef (was 18R13 en is bijgesteld tot 18R10,7) nog steeds niet zijn volle toerental haalt (2750 i.p.v. 3000)
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 13:09

Berichtdoor vuuren1 » wo 25 jul 2012, 20:37

Wim Niessen schreef:Afgelopen dagen vol zon 20 uur gevaren. Alles werkt correct, geen lekkages of niet goed vast zittende slangklemmen e.d.
Het enige is dat mijn motor na bijstellen van de schroef (was 18R13 en is bijgesteld tot 18R10,7) nog steeds niet zijn volle toerental haalt (2750 i.p.v. 3000)


Ongeveer 18x12 is standaard bij een ZF 10 2R koppeling en deze motoren.
Wijzen de toerentellers het juiste toerental aan?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 13:09

Bericht door Wim Niessen » wo 25 jul 2012, 21:03

Reductie van de keerkoppeling is dacht ik 2,14.
Berekend was 18R11. Met de oorspronkelijke 18R13 schroef haalde de motor 2600 toeren.
Maar ik leg dit aan de leverancier voor en ik neem aan dat deze wel weer aan het rekenen gaat.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Verstuivers laten reinigen/testen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 13:11

Bericht door vuuren1 » wo 25 jul 2012, 23:33

Wim,

Ik kan je melden dat het mijn ervaring is dat een schroef bijna altijd te zwaar wordt geadviseerd en een tekort van 200-300 toeren -normaal- is..
De enige die het precies goed had was Ton bij een VW motor.
Van die motoren weet Ton kennelijk precies wat ze netto aan vermogen leveren.

Bij motoren voor pleziervaartuigen wordt altijd een DIN 6270B vermogen opgegeven en dat is een zeer theoretisch vermogen wat vaak als 10% te hoog wordt verkocht.
Als men dat vermogen voor een schroefbepaling gebruikt kom je dus tot 300 toeren tekort (soms tot 500 toeren..)
DTN / Peugeot Indenor maakte het nog veel bonter, daar blijkt de 62 pk motor minder vermogen te leveren dan de bruto 42 pk motor die jij nu hebt.

Als de boot lekker loopt maak ik er persoonlijk geen punt van als er ipv 3000 toeren 2750 toeren worden gehaald.
Dat laatste stukje gebruik je immers zelden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten