Welke keerkoppeling is dit?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 16 Sep 2019, 13:31

henkvd schreef:Je zou zeggen, het is niet meer dan wat verf en roest waar hij op blijft hangen.

Die zo hardnekkig is dat slaan rukken trekken allemaal niet hielp. Maar meer nieuws volgt! Ik hoop er zo snel mogelijk weer aan te kunnen werken.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 21 Sep 2019, 18:52

Ja dames en heren, een eenvoudig moertje gelast op de plaat.
Afbeelding
Daarna een bout er in gedraaid, voorzichtig aandraaien.... plof. Plaat los. Wat een anti-climax. Zo simpel!
En daarna zie ik eindelijk eindelijk, het vliegwiel in al zijn glorie!
Afbeelding

Jongens het klopte dus gewoon. Helemaal geen flens. Zat gewoon netjes beetje vastgerot.
Wel drie keer met spul ingespoten de afgelopen drie dagen.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor jade » 21 Sep 2019, 19:55

Hij is eraf! Nu kan je weer verder, komt het leuke werk.
Alles weer in elkaar en proefdraaien.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 21 Sep 2019, 19:58

Na nog een uur of vier gepruts om alles weer op zijn plek te krijgen, met die rare Rubberen Worst als verbinding tussen de keerkoppeling en de schroefas, bijvullen van het koelvloeistof, opnieuw vullen van olie in de keerkoppeling, komt er dan eindelijk het glorieuze moment:


In het filmpje hoor je mijn stem bijna niet, maar ik demonstreer dus hoe ik vooruit en achteruit schakel, en dat je na het inschakelmoment kunt zien dat de schroefas nog NIET draait, omdat dat de centrifugaalkoppeling nog niet inkomt. Met een beetje toeren erbij pakt de centrifugaalkoppeling op, en heb ik draaimoment op de schroefas.

Ik ben enorm trots dat ik dat met mijn kantoorvingers, en jullie suggesties, en hulp van mijn vriend de lasser/automonteur, weer werkend heb gekregen.
Ook fijn om te merken (misschien een rare opmerking) dat het allemaal precies in elkaar zat zoals ik dacht het begrepen te hebben. Heel bevredigend.
Het blijkt dat het probleem dus NIET in de keerkoppeling zat, maar in de centrifugaalkoppeling. Ik heb dus nu een keerkoppeling over...!

Veel dank voor jullie meelezen, geduld en goede adviezen!
(Hopelijk niet tot de volgende keer, maar met zo'n boot weet je het nooit.\)
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor henkvd » 21 Sep 2019, 21:14

Nu is nog de enige vraag, waarom hebben ze bij de inbouw en het 2e leven van deze motor de centrifugaal koppeling laten zitten, hier zou gewoon een demperplaat moeten zitten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 21 Sep 2019, 21:20

henkvd schreef:Nu is nog de enige vraag, waarom hebben ze bij de inbouw en het 2e leven van deze motor de centrifugaal koppeling laten zitten, hier zou gewoon een demperplaat moeten zitten.


Goeide vraag Henk. Er zitten geen synchromeshes in die keerkoppeling. Die centrifugaalkoppeling is nodig om het toerental van de ingaande as op de keerkoppeling nul te houden als je de gashendel in stationair zet. En dan kun je kraakvrij schakelen. Dat denk ik tenminste.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 22 Sep 2019, 23:13

Nog een nabrander. De oude centrifugaalkoppeling opengemaakt.
Afbeelding

Dat ziet er vreemd en niet goed uit...
Maar de grapjas is gauw gevonden:
Afbeelding

En het centrale lager draait niet meer lekker rond.
Ik vrees dat deze jongen overleden is, al zou je met wat goede wil de boel wel weer draaiend kunnen krijgen wellicht.

Afbeelding
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 24 Mei 2020, 18:27

De vervangende centrifugaalkoppeling is ook vastgelopen. Gaat lekker hier hoor. :(

Nu ik wist hoe het moest, in een paar uur het ding weten te demonteren.
In deze centrifugaalkoppeling zitten twee plakjes frictiemateriaal. Ziet er veel logischer uit zo.
Maar het frictiespul is losgekomen van de centrifugaalblokken en daarna vastgelopen.

Afbeelding
Van deze twee koppelingen kan ik wellicht wel één goede maken.

Dat frictiemateriaal moet denk ik op de 'remschoenen' gevulkaniseerd worden.
Wie weet waar ik dat kan laten doen?
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor quichot » 25 Mei 2020, 14:26

Zo'n voerinkje wordt toch ook altijd vastgezet met verzonken nagels? Op remschoenen van trommelremmen vroeger in elk geval wel. Dan merkte je vanzelf wanneer je op je nagels remde!
Maar mechanisch is het verder niet te ingewikkeld gelukkig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor Kwokko » 25 Mei 2020, 16:02

quichot schreef:Zo'n voerinkje wordt toch ook altijd vastgezet met verzonken nagels?

Die optie had ik ook al aangedacht,maar dat wil hier niet.
De "schoen" ligt tegen een blok aan,en dan heb je geen ruimte voor de andere kant van de nagel.
Die steekt namelijk een stukje uit.

Je zou het wel zo kunnen maken,en dan in die blokken 2 a 3 of meer gaten maken, naar gelang van de hoeveelheid nagels die je erin maakt ,zodat daar de uiteinden van de nagels daarin passen,zodat de schoen dan toch tegen dat blok ligt.
Zit iets meer werk in.
Ik denk dat dat "vulcaniseren" op lange termijn niet helpt.
Zal ook de reden kunnen zijn denk ik,waarom je dit type zelden ziet.
Teveel problemen.
Wel een mooi systeem,geen frictie platen,maar simpel centrifugaal.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: heuvels en 17 gasten