Welke keerkoppeling is dit?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 03 Sep 2019, 12:28

Forummers!

Het is me gelukt om de keerkoppeling te demonteren. Erg trots dat ik dat met mijn kantoorvingers voor elkaar heb gekregen.

Maar nu het volgende. De vervangende centrifugaalkoppeling staat te trappelen om zijn intrede te doen, maar de oude krijg ik met geen mogelijkheid uit het vliegwiel.
Op de foto zien jullie de centrifugaalkoppeling in de montageplaat en dat geheel weer "in" het vliegwiel zitten:

Afbeelding

Die centrifugaalkoppeling in het vliegwiel zit met 6 kleine boutjes vast (dus NIET die 8 nog kleinere in het midden) langs de rand.
Die zijn op de foto dus al verwijderd.
De plaat en centrifugaalkoppeling zitten aan elkaar vast met vier bouten, aan de andere kant van de plaat, dus op de foto niet zichtbaar.
Hier een foto van hoe de reserve centrifugaalkoppeling er uitziet, dan weten jullie hoe het aan elkaar zit:
Afbeelding

Wat je ziet hangen is een omgebogen inbussleutel om met een breekijzer wat kracht te kunnen zetten of er aan te kunnen trekken.
Maar ik krijg de centrifugaalkoppeling niet los. Peuteren, timmeren, trekken, slaan, wrikken, het helpt allemaal niet. :evil:
Als ik er heeeel er hard aan ga trekken beschadig ik wellicht krukaslagers of keerringen?

Wie is bekend met dit probleem?
Wie o wie heeft er een goed idee?

Alvast veel dank voor elke suggestie!
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor quichot » 03 Sep 2019, 14:03

Je zegt dat die koppeling niet met die 8 zeskantboutjes vast zit. Wat gebeurt er dan als je die wel losdraait?
En dan zeg je dat het spul met 6 al verwijderde boutjes aanelkaar zit, maar dan komen er ineens nog 4 niet zichtbare boutjes aan de andere kant om de hoek kijken.
Kortom; jij begrijpt wat je zegt omdat je het hele spul tastbaar voor je neus hebt, maar voor de meelezertjes is alles nog niet even duidelijk. Maar ik zou in eerste instantie denken: wat als ik die 8 en die 4 boutjes ook 's losdraaide?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 03 Sep 2019, 14:16

Haha, helemaal terecht hoor.
Die vier boutjes die aan de andere kant van de centrifugaalkoppeling zitten daar kun je pas bij als je de plaat demonteert.
En als je dat hebt gedaan zie je de binnenkant van de centrifugaalkoppeling dus. Twee 'remschoenen'- achtige schijven om een centraal lager die bijeen gehouden worden door vier zeer sterke veren.

Als je die 8 boutjes losdraait, dan ... uh... weet ik niet wat er gebeurt. Ik draaide ze los op de reserve centrifugaalkoppeling maar kreeg geen delen uit elkaar. Ik denk dat ze er zitten om de kern van het lager waar de as in draait en waar de 'remschoenen' omheen draaien (en dus uiteen geslingerd worden om vervolgens contact met de buitenwand te maken en aldus de krukasdraaiing aan de keerkoppeling door te geven... volgt u het nog?) op zijn plek te houden. Die zitten denk ik ook geperst in elkaar, maar zeker weten doe ik dan niet.

Helpt deze uitleg een beetje?
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor quichot » 03 Sep 2019, 16:07

Als die koppelingsunit, zoals te zien is op de onderste foto, niet meer met boutjes of andere bevestigingsmiddelen vastzit in dat vliegwiel zoals te zien is op de bovenste foto, en toch zit het nog onwrikbaar vast, dan zit het waarschijnlijk geperst. Je kunt proberen die kern met die 8 boutjes heet te stoken, en het geheel dan te laten losschrikken met een paar tikken met de hamer, of je moet er een speciale poulitrekker op loslaten. Meer zou ik ook niet weten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 03 Sep 2019, 16:37

Dank Guido.
Als het geperst is, waarom dan met 6 boutjes vastgezet?
Het koppel van de motor wordt kennelijk met die 6 boutjes overgebracht op de centrifugaalkoppeling? Hmmm, ten opzichte van de armdikke schroefas ziet dat er maar mager uit. Aan de andere kant: ze hebben een veel grotere afstand tot het hart van de draaiing en kunnen dus makkelijker koppel overbrengen. (ik zit maar even hardop te redeneren).

Ik ga de rand van de plaat met WD-40 inspuiten en laten inwerken. Dan proberen met een zeer dus mes / blad tussen plaat en vliegwiel te peuteren om te kijken of het zat vastgeroest.

Verdere ideeën nog zeer welkom!
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor bas » 03 Sep 2019, 17:16

Die 2 gaten in het dikke gedeelte van de demperplaat, zit daar schroefdraad in?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 03 Sep 2019, 21:50

Negative
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 03 Sep 2019, 21:54

Meer detailfoto's.
Overzichtsfoto:
Afbeelding

Bovenaanzicht:
Afbeelding

Detailopname van plaat in vliegwielring:
Afbeelding

Een van de zes boutjes waarmee de plaat vastzit aan het vliegwiel:
Afbeelding

En tot slot: de lengte van het boutje in vergelijking met de ring van het vliegwiel:
Afbeelding

En dat laatste zet me aan het denken. Zit die plaat misschien vast aan het wiel met de tandkrans van het vliegwiel, en niet aan die dikke ring?
Maar hoe zit het dan?

Ik studeer verder, waarde lezers, en als u een opmerking heeft dan lees ik dat graag!
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor bas » 04 Sep 2019, 09:00

Denk toch dat die middenflens met die 8 boutjes alles op zijn plek houd d.m.v. een conische verbinding o.i.d. Die 8 boutjes gebruik je dan om de plaat gelijkmatig om de conus heen te persen. Kun je eventueel op de nieuwe plaat even testen. Boutjes eruit en met een kunststof hamer tikken en kijken of er beweging on komt.
Heb momenteel beroerd internet op een telefoon dus ff mee zoeken op internet is lastig.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke keerkoppeling is dit?

Berichtdoor zebigbos » 04 Sep 2019, 09:41

Wederom dank je wel Bas.
Ik ga dat op de reserveplaat maar eens testen.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten