Teveel olie in de keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 11:58

Bericht door Wimdlm » za 21 jul 2012, 22:12

Vermoedelijk door teveel olie in de keerkoppeling lekkage veroorzaakt. Kan dat en weet iemand of dat kwaad kan of een oplossing?
Dank,
Wim
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 11:58

Bericht door vuuren1 » zo 22 jul 2012, 20:43

Een keerkoppeling heeft een ontluchtingsgaatje, dus echte overdruk zal er niet zo snel kunnen ontstaan.
Wel kan de te grote hoeveelheid olie er voor zorgen dat de koppeling te heet wordt.
In dat geval zou de olie moeten verkleuren en/of apart moeten gaan ruiken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 11:59

Bericht door Wimdlm » zo 22 jul 2012, 22:17

Dank voor je antwoord.
Op welke hoogte zit dat ontluchtingsgaatje? Betekent dat het probleem zich vanzelf oplost of moet ik (kan ik) zelf nog iets doen?
Kan ik doordat ik er teveel olie in heb gedaan schade veroorzaakt hebben aan een pakking?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 12:00

Bericht door vuuren1 » zo 22 jul 2012, 23:53

Wimdlm schreef:
Dank voor je antwoord.
Op welke hoogte zit dat ontluchtingsgaatje? Betekent dat het probleem zich vanzelf oplost of moet ik (kan ik) zelf nog iets doen?
Kan ik doordat ik er teveel olie in heb gedaan schade veroorzaakt hebben aan een pakking?


Een ontluchting / beluchting zit altijd bovenin / op een hoog punt.
Teveel olie lost zichzelf niet op, iedere keerkoppeling heeft een peilstokje en het is erg eenvoudig om een keerkoppeling tot het juiste niveau te vullen.

Wees eens wat meer concreet:
Welk merk keerkoppeling is het?
Welk type?
Wat wordt er voor olie voorgeschreven?
Zit dat er ook in?
Hoeveel olie hoort er in?
Hoeveel olie zit er nu in, of zat er in?

Als de ontluchtingsopening verstopt zit kan er drukopbouw plaatsvinden en dan kunnen er lekkages ontstaan.
Een beetje teveel olie kan op zichzelf geen oorzaak zijn van lekkages, wel bestaan er keerkoppelingen die bij hoogtoerige motoren olie verliezen via de ontluchting.
In dat geval (Technodrive TMC 260) brengen we de ontluchting meer omhoog.
Pakkingen blazen er niet snel uit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 12:01

Bericht door Wimdlm » ma 23 jul 2012, 07:09

Betse Hans,

Het is een Hurth, type HBW 15 2 R
motor is een Peugeot Indenor 50 pk

Wat er nu in zit is een Automatic Transmission Fluid merk X (weet ik nu niet) maar niet speciaal voor de Hurth.

Hoeveel olie er in moet weet ik ook niet. Normaal gesproken vulde ik aan tot ongeveer een gaatje onderin de peilstok maar dat was ik dus even vergeten en heb er dus meer in gedaan. Het niveau lijkt me nu weer redelijk normaal en vraag me dus af of de overtollige olie inmiddels afgevoerd is.

Wat is de consequentie als het oliepeil onder niveau komt en/of droogvalt?

Bij de sluiting (dop) van de peilstok is het vochtig en wijst er het m.i. op dat daar de olie er uit is gekomen.
Kan dat ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 12:02

Berichtdoor vuuren1 » ma 23 jul 2012, 22:11

In de HBW-15 moet 0,85 liter ATF (type A).
De olie peil je door de peilstok er uit te draaien af te vegen en te laten zakken (er niet inschroeven!).
Je vult niet tot een gaatje maar precies op het ingekeepte gedeelte wat een stukje hoger zit.
Het is nogal moeilijk aflezen met die dunne olie dus even goed afdrogen en een streepje met een schoolkrijtje zetten, dan is het goed te zien.

Teveel olie komt er niet zomaar uit of je moet er erg veel teveel in hebben gedaan.
De ontluchting is een klein gaatje in de peilstok en aan de buitenkant in het zeskante gedeelte.
(dat mag niet verstopt zitten)

In geval van (serieus) te weinig olie is het eenvoudig: De keerkoppeling zal inwendig totaal stukdraaien.
(5 mm onder of boven het streepje is niet heel erg maar dient tijdig gecorrigeerd te worden)
Als de koppeling echt teveel olie heeft zal er een gedeelte uit de ontluchting kunnen komen.

Normaal gesproken lekt zo'n koppeling niet en hoef je hem eigenlijk nooit bij te vullen.
Gezien de ouderdom kunnen er asafdichtingen hard zijn geworden en zijn gaan zweten.
Dat zie je als er olie onder de asuitgangen ligt of hangt (bij de asuitgang, onder het vliegwielhuis en bij de schakelas).

(en vervang de koelvloestof van de Indenor diesel iedere 2 jaar, dat is zeer belangrijk)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 12:03

Bericht door Wimdlm » di 24 jul 2012, 08:44

Hans,

Enorm bedankt voor je antwoorden op mijn soms knullige vragen.
Heeft meer zeer geholpen en enigzins gerustgesteld.
Ik heb gisteren de overtollige olie eruit gehaald en het niveau ongeveer op het bedoelde streepje gehouden.

Gelukkig valt het denk ik allemaal mee en is er m.i. geen sprake van lekke pakkingen/keerringen o.i.d.
De gaatjes in de peilstok waren open dus daar moet de olie door naar buiten zijn geperst.

Wat me minder geruststelde was (toen ik mijn licht erganes anders opstak) de opmerking dat het om een verouderd type Hurth gaat en problemen kan opleveren zodra je er onderdelen voor nodig hebt of als je -in het uiterste geval- de hele keerkoppeling zou moeten vervangen deze niet meer te vinden/te koop is.

Kun jij hier iets over vertellen?

Gr.,Wim
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 12:04

Bericht door vuuren1 » di 24 jul 2012, 18:03

Wim,

Graag gedaan.
De keerkoppeling en het olieniveau voorlopig goed in de gaten houden is wel belangrijk.

Hurth bestaat niet meer en heet nu ZF.
Maar dat wil niet zeggen dat het hopeloos is met de oudere types keerkoppelingen, voorlopig kan ADS Van Stigt in Gorinchem ze waarschijnlijk nog gewoon reviseren:
http://www.vanstigt.com/pages/service.html

Een passende vervanger voor de HBW 15 kunnen we zo nieuw leveren.
Dan kan de motor op dezelfde fundatie blijven staan omdat de -trap- tussen de 2 assen gelijk is.
De aansluiting op het vliegwielhuis is ook identiek.
Het enige verschil is de bouwlengte, die is 13 mm korter, de schroefas is dan ietsje te kort (die kan mogelijk nog iets opschuiven?).
(ik denk dat de ingaande asvertanding identiek is maar die gegevens heb ik even niet voorhanden)

Een standaard revisie van een oude Hurth is soms duurder dan een hele nieuwe keerkoppeling, zeker als je een nieuwe in de winterperiode koopt (dan lopen er altijd acties van de importeur).

Onderdelen voor de Indenor diesel en de dingen er omheen worden ook steeds duurder omdat het een oude motor is.
Hoe is de onderhoudstoestand van de motor?
Op welke trillingdempers staat de motor?
Indenor kent diverse ouderdomskwalen die aandacht vereisen om de levensduur nog wat te verlengen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 12:05

Bericht door Wimdlm » di 24 jul 2012, 22:23

Hans,

Nogmaals bedankt. Het is goed te lezen dat er nog mogelijkheden zijn om de keerkoppeling te reviseren of te verangen-als dat tzt aan de orde is- zonder meteen ook de motor aan te moeten passen of te vervangen. Die indruk kreeg ik namelijk toen ik ergens anders informeerde.

De peugeot loopt momenteel nog goed en heeft ca. 3800 vaaruren. Ik heb geen idee wat dit precies zegt en hoelang de motor theoretisch nog mee kan?

Hoe moet ik de motorsteunen omschrijven? Onder de huidige motorsteunen zie ik een oude afdruk. Zegt verder ook niets behalve dat ze vermoedelijk al eens vervangen zijn.

Wim
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 12:06

Bericht door vuuren1 » wo 25 jul 2012, 20:46

Wim,

Ik heb Indenor diesel meegemaakt die 8000 uur op de klok hadden staan, maar dan wel in een veel kortere tijd.
Het koelsysteem is bij deze motoren een zeer gevoelig punt.

De originele motorsteunen hebben een aluminium voet en zijn te stug waardoor de oren van de motor afbreken.
Beter zijn zachtere dempers en die herken je aan een metalen kapje onder het draadeind (je ziet daardoor geen rubber).
Note: die type steunen zijn er in diverse hardheden, in de praktijk mag de boot niet trillen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten