Teveel olie in de keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 12:07

Bericht door Wimdlm » wo 25 jul 2012, 22:20

Hans,

Ik leer iedere keer bij. Mooi dat je dit allemaal uitlegt. Ik had werkelijk geen idee.

Theoretisch kan ik dus zeker nog het zelfde aantal vaaruren maken dan dat er nu op staat?

De huidige motorsteunen zijn die, die je nu beschrijft. Als de motor draait trilt de boot inderdaad niet.

Toch nog een vraag over het koelsysteem. De motor wordt met buitenwater gekoeld. Bovenop het motorblok zit een vuldop waar de koelvloeistof ( ik vul deze af en toe bij met water) neem ik aan in moet. Klopt dat want ik begin nu te twijfelen of ik het wel goed doe.

Voor mijn begrip vertel ik even hoe ik denk dat het principe is maar kan daar dus volledig naast zitten.

Water wordt van buitenaf binnen gehaald, door het wierfilter geleid, naar de motor om te koelen en gaat via de uitlaat weer naar buiten.
Gaat dat zelfde water door dat gedeelte van de motor waar de vuldop zit of is dit inderdaad een ander circuit waar je dus de koelvloeistof in moet doen.

G, wim
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Dec 2013, 12:08

Bericht door Jan Huibers » wo 25 jul 2012, 22:28

Je bedoelt de vuldop die bovenop de motor zelf zit??? :shock:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Teveel olie in de keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 12:11

Dat gaat zo niet goed komen, Wim!
Ik ga er vanuit dat je de vuldop aan stuurboord bedoeld (die ziet er hetzelfde uit als de vuldop op de radiateur van een oude auto en eronder zie je koperen buisjes)? Dan is het een interkoelsysteem en dat werkt anders dan je denkt:
De motor is voorzien van koelvloeistof wat onder die bewuste dop zit. De koelvloeistof circuleert en wordt weer afgekoeld door het buitenboordwater (vanuit het wierfilter).Het buitenboordwater wordt door de -buisjes- gepompt (= de warmtewisselaar) en koelt de koelvloeistof.
Daarna gaat het de uitlaat in.Gewoon water vullen bij koelvloeistof mag niet, het zorgt voor kalkafzetting en stukvriezen van de motor in de winter!
Als het zo door gaat kan ik je voorspellen dat je binnen korte tijd voor zeer onprettige verassingen komt te staan.
Het aantal vragen en de manier waarop zegt iets over de voor jouw onbekende situatie en het tekort aan specifieke kennis.
Ook een forum heeft grenzen (anders zouden vaklieden allemaal werkeloos zijn..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten