Afsluitring Oliepeilstok

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Afsluitring Oliepeilstok

Berichtdoor Lotte » 05 Dec 2013, 00:41

Bericht door Lotte » di 17 jul 2012, 06:40

Iemand bekend met, als er een sluitring ontbreekt op de oliepeilstok van een Volvo MD2B, dat het oliepompje dan valse lucht aanzuigt en er te weinig tot geen oliedruk zou kunnen zijn?

Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Afsluitring Oliepeilstok

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 00:42

Bericht door reijmerink » di 17 jul 2012, 16:26

dat lijkt me niet logisch..een oliepomp zuigt olie aan vanuit het carter..of er al dan niet vacuum boven hangt lijkt me niet relevant.Nog noot gehoord van een drukdaling als je de peilstok er uit haalt( tijdens bedrijf).Die sluitring zal zijn om de carter dampen de goede weg te wijzen en niet via de peilstok......grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Afsluitring Oliepeilstok

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 00:44

Bericht door eagle » di 17 jul 2012, 21:41

BELANGRIJK!!

Volvo Penta MB 1B en MD 2 B: De opstelling van de oliepomp en zijn (zuig-) pijp is niet zoals gebruikelijk bij div. andere motoren!

De pomp zelf bevindt zich buiten het blok, voorop, in het verlengde van de nokkenas,en wordt door deze met een meeneemlip aangedreven.
Er is behalve de normale pers-galerij ook een (korte) zuig-galerij in het blok geboord (horizontaal); deze komt uit in een groot vertikaal kanaal, waarin van buitenaf een lange zuigkoker met gaasfilter is geschroefd. De onderzijde hiervan reikt uiteraard tot in de olie.

Idee achter deze konstruktie is, dat de zuigkorf makkelijk kan worden gedemonteerd en gereinigd.

In de messing kop van dit zuigfilter is de peilstok aangebracht,dus in de aanzuigruimte; niet, zoals gebruikelijk, als insteekpen, licht klemmend, maar een ronde stift met als kop een messing inschroefknop met kartels. Onder deze knop MOET een vlakke rubber ring liggen!

Deze konstruktie heeft al voor veel narigheid gezorgd; Indien de zuigkorfkop, met daaronder een koperring, los zit, of, als de peilstok niet goed wordt vastgedraait, laat staan dat de rubberring veloren gaat ( blijft normaal hangen in de draad-uitloop, maar kan verloren gaan), dan zuigt de oliepomp NIET aan, met fatale gevolgen voor de krukaslagers!!

De vroege motoren hebben een vierkant op de zuigkorfdop (voor steeksleutel), maar Volvo kreeg dermate veel reclamaties, dat men de latere kop als kegel met 4 gaten heeft uitgevoerd, waardoor er een speciale (dealer-only) tang nodig is voor demontage.

Dus: Onder de peilstokknop MOET de rubberring! Tevens zorgen voor goed vastdraaien van de knop (moet vaak later met tang worden losgedraaid). Kontroleer ook de zuigfilterkop zelf, met koperring: Moet goed vast zitten.

Deze motoren hebben wel een oliedruk-kontrolelampje, maar geen alarm. Check meteen na starten of dit uitgaat. Dat moet eigenlijk bij alle motoren, maar hier in het bijzonder!!

Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Afsluitring Oliepeilstok

Berichtdoor Lotte » 05 Dec 2013, 00:45

Bericht door Lotte » di 17 jul 2012, 22:29

@eagle: Je bent de enige die weet hoe het zit. Ik heb veel navraag hierover gedaan, niemand wist hoe het werkelijk werkt bij MD2B. Ik heb mijn motor in de soep gedraaid omdat ik niet wist van het rubber sluitringetje. Het ontbrak op mijn oliepeilstok. Heb inmiddels een andere zelfde motor, en ben gewaarschuwd!!!!.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Afsluitring Oliepeilstok

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:45

Bericht door vuuren1 » di 17 jul 2012, 22:40

Een maximaal domme constructie wat ook als zodanig is gebleken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afsluitring Oliepeilstok

Berichtdoor Lotte » 05 Dec 2013, 00:46

Bericht door Lotte » di 17 jul 2012, 23:02

Of het dom is weet ik niet. Denk wel dat volvo duidelijker had moeten zijn in gebruikersvriendelijkheid. Feit is wel dat er duizenden bootjes (nog steeds) rondvaren met deze motor. Ws met ringetje.

Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten