door eagle » 05 Dec 2013, 00:44
Bericht door eagle » di 17 jul 2012, 21:41
BELANGRIJK!!
Volvo Penta MB 1B en MD 2 B: De opstelling van de oliepomp en zijn (zuig-) pijp is niet zoals gebruikelijk bij div. andere motoren!
De pomp zelf bevindt zich buiten het blok, voorop, in het verlengde van de nokkenas,en wordt door deze met een meeneemlip aangedreven.
Er is behalve de normale pers-galerij ook een (korte) zuig-galerij in het blok geboord (horizontaal); deze komt uit in een groot vertikaal kanaal, waarin van buitenaf een lange zuigkoker met gaasfilter is geschroefd. De onderzijde hiervan reikt uiteraard tot in de olie.
Idee achter deze konstruktie is, dat de zuigkorf makkelijk kan worden gedemonteerd en gereinigd.
In de messing kop van dit zuigfilter is de peilstok aangebracht,dus in de aanzuigruimte; niet, zoals gebruikelijk, als insteekpen, licht klemmend, maar een ronde stift met als kop een messing inschroefknop met kartels. Onder deze knop MOET een vlakke rubber ring liggen!
Deze konstruktie heeft al voor veel narigheid gezorgd; Indien de zuigkorfkop, met daaronder een koperring, los zit, of, als de peilstok niet goed wordt vastgedraait, laat staan dat de rubberring veloren gaat ( blijft normaal hangen in de draad-uitloop, maar kan verloren gaan), dan zuigt de oliepomp NIET aan, met fatale gevolgen voor de krukaslagers!!
De vroege motoren hebben een vierkant op de zuigkorfdop (voor steeksleutel), maar Volvo kreeg dermate veel reclamaties, dat men de latere kop als kegel met 4 gaten heeft uitgevoerd, waardoor er een speciale (dealer-only) tang nodig is voor demontage.
Dus: Onder de peilstokknop MOET de rubberring! Tevens zorgen voor goed vastdraaien van de knop (moet vaak later met tang worden losgedraaid). Kontroleer ook de zuigfilterkop zelf, met koperring: Moet goed vast zitten.
Deze motoren hebben wel een oliedruk-kontrolelampje, maar geen alarm. Check meteen na starten of dit uitgaat. Dat moet eigenlijk bij alle motoren, maar hier in het bijzonder!!
Eagle