BMC motor of niet ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

BMC motor of niet ?

Berichtdoor henrykb » 04 Aug 2019, 17:18

hallo allemaal,

Nieuw hier, ik zal nog even een voorstel topicje maken, maar ik zet vast mijn vraag hier.
Wij zijn op zoek naar een boot, onze eerste.. en denken een boot te hebben gevonden.
Tikt vrijwel alle boxjes aan die wij wensen, echter zijn er 2 dingetjes waaraan ik twijfel.

Het is een BMC thornicroft.. 50 pk.
En ik heb gehoord dat het vrijwel niet te doen is om nog aan onderdelen te komen hiervoor , mocht er onverhoopt wat stuk gaan.
De vraag is dus of het dan wel verstandig is om dit te kopen.
Tweede vraag is dat het een droge uitlaat betreft, en dit is niet gangbaar schijnbaar.
Graag zou ik wat meningen hierover horen.
Alvast bedankt.

Afbeelding
henrykb
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Aug 2019, 17:00
ligplaats:
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor Daxiepaks » 04 Aug 2019, 17:47

onderdelen voor BMC : Fasca in Giessenburg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor bas » 04 Aug 2019, 18:06

En ik heb gehoord dat het vrijwel niet te doen is om nog aan onderdelen te komen hiervoor , mocht er onverhoopt wat stuk gaan.
De vraag is dus of het dan wel verstandig is om dit te kopen.

Heb niet specifiek ervaring met dit merk maar het is inderdaad wel een gedateerd blok. Voor regulier onderhoud als filters, v-snaren, en dat soort zaken nog geen probleem. Bij echte malleur wordt dit wel een dingetje ja, als het er dan al is dan is het vaak ook gelijk voor de hoofdprijs.
Tweede vraag is dat het een droge uitlaat betreft, en dit is niet gangbaar schijnbaar.

Dat valt wel mee, hoewel een nat systeem vaker wordt toegepast in jachten. Ik ken het ook alleen uit de watersportwereld, de rest van de scheepvaart heeft gewoon droge uitlaten.
Beide hebben voors en tegens. Persoonlijk prefereer ik een droog systeem boven een nat systeem. Geen extra pompje, geen extra huiddoorvoer, kan in principe niet kapot vriezen, je kan geen vuil van buiten aanzuigen, je kan ook in de winter makkelijk op pad zonder alles weer winterklaar te moeten maken na afloop. Nadeel is meer warmte door de droge uitlaat. Ander veel gehoord nadeel is dat een droog systeem meer herrie zou maken maar dat is m.i. onzin, dan zit er geen goede demper tussen ( waar je dan wel plek voor moet hebben, das een ander nadeel)

Dus tja...als het bootje helemaal aan jullie wensen voldoet zou ik het daar niet op laten hangen. In het achterhoofd houdend dat er wel een ander motortje aan zit te komen. Bijkomend voordeel van een droge uitlaat is in dit geval een lagere aanschafprijs van een motor.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor henrykb » 04 Aug 2019, 18:30

kijk, dat zijn antwoorden waar ik iets mee kan, en lekker snel ook nog :D
Dank jullie wel.
Maarja, nu is er nog steeds de twijfel helaas.
Motor bij wat ernstiger kapot wordt een lastig verhaal toch, en moet ik naar een andere motor.
En ja, deze tikt aardig wat boxjes, maar dat doen andere boten ook wel.
Kan ik dan beter op zoek gaan naar wat anders wellicht, bv met mercedes motor ?
henrykb
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Aug 2019, 17:00
ligplaats:
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor bas » 04 Aug 2019, 18:59

Lastig...

Ik weet niet wat u zoekt, wat het budget is, en wat er wordt aangeboden.

Maar als er keuze is tussen BMC en Mercedes dan kun je je de moeite besparen denk ik, daar geld eigenlijk hetzelfde voor. En dat geld ook voor Farymann, Indenor, DAF, en weet ik wat niet meer...dat is allemaal spul uit de jaren 60/70 en van het uitstervende soort.
Daar hoeft op zich niets aan te mankeren overigens, wellicht kan het nog jaaaaaaaaaren mee naar alle tevredenheid maar als er wat mee is wordt het moeilijk(er).

Wil je wat nieuwers dan moet je meer gaan zoeken in Vetus, Mitsubishi, Timray, Nanni en nog een paar van dergelijke merken. Dan heb je wss iets nieuwers maar dat zal ook wel iets met de aanschafprijs doen. Buiten dat is bijvoorbeeld een Vetus van 10 jaar oud geen garantie dat het ook een nog een goede motor is dus staar je er ook niet op blind.
Dan mogen onderdelen misschien (makkelijker) te verkrijgen zijn maar met een beetje pech zit je in precies hetzelfde schuitje als met een oude BMC en kun je op zoek naar wat nieuws.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor stentor950 » 04 Aug 2019, 19:02

Ja, ik ken deze heel goed. Toen ik mijn boot kocht in 2011, zat deze motor er in. Officieel heeft deze 55 Sea pk, maar daar waren toen al heel veel paardjes van weggelopen. De motor had toen al 13.000 draaiuren gemaakt, en aan zijn einde. Per dag ging er een liter olie door, het verdween weer via de uitlaat en de rest via de pakkingen. Hij zweette dat het een lieve lust was :D .

Inderdaad met droge uitlaat. Ik heb nu sinds 2013 een Timray dti 37 pk, met een hydraulische KK, deze maakt gebruik van de oude uitlaat. Doormidden van een flexibel stuk aangesloten op de bestaande uitlaat. Deze doet het perfect en komt veel beter uit de verf dan de oude BMC commander. Inderdaad was de onderdelen voorziening ook mijn probleem. Ga je reviseren, wat ook een godsvermogen kost, dan zit je nog steeds met een oude motor. Ik heb toen gekozen voor een Timray, en daar nog nooit spijt van gehad.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor stentor950 » 04 Aug 2019, 19:11

bas schreef:Wil je wat nieuwers dan moet je meer gaan zoeken in Vetus, Mitsubishi, Timray, Nanni en nog een paar van dergelijke merken.


Even m.b.t. Vetus. Vetus maakt zelf geen motoren, maar mariniseert allerlei merken/types. Dat doen ze overigens heel goed. Bij een Vetus moet je dus altijd vragen waar het basisblok vandaan komt.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor henrykb » 04 Aug 2019, 19:14

hopla.. fijn zo. alweer dank.
Wat zoeken we.. tsja. staal, diesel, wc, open achterdek, 7+ meter.
Dus zo lastig zijn we nog niet eens mijn inziens, zijn er genoeg van.
Budget, rond de 5/6/7000 euro.
En liefst wel in een straal van pm 50 tot hooguit 80 km rond Nijmegen.
Friesland e.o. vinden we zeker nu als beginnend schippers toch wel te ver.
henrykb
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Aug 2019, 17:00
ligplaats:
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor bas » 04 Aug 2019, 20:35

Even m.b.t. Vetus. Vetus maakt zelf geen motoren, maar mariniseert allerlei merken/types. Dat doen ze overigens heel goed. Bij een Vetus moet je dus altijd vragen waar het basisblok vandaan komt.

Klopt, maar dat geld voor zo ongeveer alle motoren die vandaag de dag aangeboden worden. Timray en Nanni is ook op basis van een Mitsubishi basisblok en volgens mij Vetus ook voor de kleinere modellen, anders is het Deutz. Nu hebben wij voor ons project 2 x Mitsubishi en wat zit daar bij.......een handleiding van Hyundai. Yanmar komt veelal uit de stal van Kubota en een kleine Cat is doorgaans een Perkins blok.....er is geen touw aan vast te knopen.
Maar voor de pleziervaart komt linksom of rechtsom het overgrote deel uit de koker van Mitsubishi of Hyundai, al dan niet in China of India in licentie gebouwd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: BMC motor of niet ?

Berichtdoor stentor950 » 04 Aug 2019, 20:41

Ik zou mij niet beperken door een denkbeeldig aantal kilometers. Hierdoor schakel je heel veel goede boten uit. Soms liggen boten jarenlang stil omdat er geen koper voor kan worden gevonden, maar door de eigenaren op en top vertroeteld zijn. Probeer eerst maar eens duidelijk te formuleren wat je wilt, qua grootte, indeling en ook qua kwaliteit, en wat je er maximaal aan uit wilt geven. Vergeet vooral niet dat een nieuwe/ zeer goede tent en motor heel belangrijk zijn. En, vergeet de boegschroef niet. Hebben ze deze zaken niet, dan kan een koopje nog steeds heel duur uit gaan vallen.....en vergeet een BMC of een Peugeot Indenor zoals al werd aangehaald.
En wat vooral heel belangrijk is; Ben je een handige Harry, en heb je kennis van heel veel verschillende zaken, of nog beter, heb je die in je vrienden kring.
Je kan namelijk niet overal verstand van hebben.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten