Revisie of nieuw

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Davidos » 04 Aug 2019, 17:22

Je gaat het niet terug verdienen, maar je geniet wel vele jaren van een boel extra comfort... dat is ook wat waard!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Aug 2019, 10:32

Ik wilde nog even terugkomen op de berekening van de rompsnelheid.
Ik heb net mijn waterlijn even opgemeten (vanaf de kant, niet heel nauwkeurig, maar hooguit kan ik er een centimeter of 20 naast zitten).
Mijn boot is een type 960 GSAK. De gemeten waterlijn is 8,50 m.
Vervolgens de formule V = 2,43 x Wortel uit 8,50 = 2,43 x 2,915476 = 7,08 km pu.
Dat verbaast me. Want ik vaar met 2000 toeren rond de 8,5 km pu. En mijn max heb ik nooit echt onder ideale omstandigheden uitgeprobeerd, maar ik heb al wel eens 11 km pu gehaald. Hoe kan dat dan?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2019, 10:35

Moet je het alleen nog even omrekenen naar km/h, 7,08 is de snelheid in knopen.
Dan kom je uit op 13,11 km/h

je kan ook de formule wijzigen V = 4,5 voor de uitkomst in km/h
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4470
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor kajoe » 06 Aug 2019, 13:44

ik volg het natuurlijk maar er word weinig gesproken over de invloed van de koppeling en spoed vd schroef en type 3,4,5 blad , hier hangt ook veel van af ,toevallig hebben ze er niets bij mij hoeven veranderen met de wissel van 90pk indenor naar 60 pk sole alleen de schroef iets verzet 500 meter sneller en veel zuiniger ,persoonlijk was ik altijd voor een 5 .6 of 9 cilinder deze liepen het mooist en het rustigst ,maar ja die zijn er haast niet in die pk.s wij hadden vroeger een bunkerbootje met een 5 cil Holland bollinder en o wat liep dat ding mooi en in een ander schip een 9 cil industrie ,en ook 5 cil bolnessen minimaal toeren tal 100 t p min heerlijk rustig .maar dat waren oude tijden en dat soort motoren zijn nog te bekijken draaiend in papendrecht .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2019, 14:10

De rompsnelheid is ook betrekkelijk de theoretische snelheid die het rompje kan halen, formule gaat mank als je de lengte enorm gaat vergroten, voer maar is 200m in als lengte.
Echter als we als kruissnelheid bij de bij ons gebruikelijke lengtes stellen op 80% van de rompsnelheid, komt er een realistische waarde uit, die zonder het onderste uit de kast te jagen voor een ieder een
snelheid geeft, die makkelijk haalbaar is.
Kom je daar niet aan, dan voldoe je niet aan de juiste motorinstallatie of er is iets grondig mis.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4470
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Amersfow » 06 Aug 2019, 14:48

In de diverse reglementen wordt steeds gesproken over "kleine schepen niet harder kunnende varen dan 13 km/u." Blijkbaar is dat een soort algemeen maximum. Ik ben daar met een waterverplaatser inderdaad nooit overheen gekomen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Daxiepaks » 06 Aug 2019, 15:12

Amersfow schreef:In de diverse reglementen wordt steeds gesproken over "kleine schepen niet harder kunnende varen dan 13 km/u." Blijkbaar is dat een soort algemeen maximum. Ik ben daar met een waterverplaatser inderdaad nooit overheen gekomen.


Is de vorm van de romp ook geen bepalende factor hierin ? (rompnelheid ?)
Ik zie toch serieuze verschillen hierin, ..de onze is een vrij platte onderkant, weinig diepgang... die ligt als het ware toch meer "op" het water dan hij erin ligt..we merken dit ook aan golfslag : wij hebben daar meer last van dan sommige andere scheepjes die "dieper" liggen, dieper "snijden" in het water ? Terwijl de onze toch snel 10 ton weegt...

Heeft dit dan ook geen invloed op de rompsnelheid ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2019, 15:19

Heeft een klein beetje invloed, het belangrijkste is eigenlijk het golfpatroon wat je maakt, bij ons is dat simpel we hebben een hek en boeggolf en tussen die 2 zitten we gevangen, tot we ipv een water verplaaster gaan planeren, dan komen we los van de laatste.
Pakken we een veel langer schip dan zie je dat we meer golven hebben dan hek en boeggolf, daar gaat de formule dan de mist in.

De platte vorm van het onderwaterschip heeft opzich een wat minder goede vaareigenschap bij onrustiger water.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4470
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor bas » 06 Aug 2019, 16:52

In de diverse reglementen wordt steeds gesproken over "kleine schepen niet harder kunnende varen dan 13 km/u." Blijkbaar is dat een soort algemeen maximum. Ik ben daar met een waterverplaatser inderdaad nooit overheen gekomen.

13 km/uur is op zich geen maximum voor een waterverplaatser. Je ziet het getal idd terugkomen in diverse reglementen maar eerlijk gezegd ook geen idee waarop dat (ooit) gebaseerd is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor kajoe » 06 Aug 2019, 16:55

ik heb nog nooit in regelementen gelezen dat sneller dan 13 km niet mag dit geld alleen voor bootjes met kinderen jonger dan een bepaalde leeftijd alle anderen mogen zo hard u wild maar niet harder dan er op de borden word aangegeven en harder dan 20 kmpu moet je geregistreerd staan en een vaarbewijs hebben ,ergens wel heel raar dat een groot schip onbeperkt in lengte zonder registratie sneller mag varen dan 20 km pu velen halen wel tot 24/26 km pu leeg of geladen ,wij voeren destijds ook met ruim 24 kmpu waar het kon en liepen ruim 20 kmpu op het adam rijn kanaal ,uh alleen in de nacht anders viel het op maar alle andere wateren was het volaan .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten