Ik had het daar niet over de rompsnelheid! Mijn schip heeft een brede stompe kop, dus klimt snel op de boeggolf, en de achterkant loopt taps toe, heeft dus weinig waterverplaatsing en graaft zich daarom snel in!
Ik had het expres wel over de rompsnelheid omdat dat de snelheid is waarmee je kunt rekenen. Dat is min of meer een vast gegeven, en kruissnelheid is maar net wat voor slinger de eigenaar er aan geeft en dat is voor iedereen anders. En daar loopt het vaak spaak in deze discussies, iedereen hier heeft het over een zijn kruissnelheid en de verkopende partijen rekenen met rompsnelheid. Daarom lopen die vermogens zo'n eind uiteen.
Het is hetzelfde als met een auto, die kunnen ook allemaal prima uit op de snelweg. Of jij hem dan vervolgens enkel gebruikt om via de 30km-zone boodschappen te gaan doen dat is dan jouw pakkie aan. Toch krijg jij een dealer niet zover dat hij jou een auto gaat verkopen met maar 20 pk, die moet jou maar op je blauwe ogen geloven dat je er toch niet 1 keer per jaar mee op vakantie gaat met de caravan erachter of dat je toch via de snelweg bij schoonmoeders op de koffie gaat.
Die man heeft namelijk wel de verplichting om er een stuk garantie bij te geven dus die kijkt wel link uit.
Het is de vraag of je per se een vermogen nodig hebt waarmee je de rompsnelheid kunt halen. Vrachtschepen hebben dat in ieder geval niet. Wanneer je een acceptabele kruissnelheid kunt halen bij een plezierig toerental heb je volgens mij de geschikte motor. (Aandrijving!)
Op zich mee eens, maar zie hierboven. Wat is een acceptabele kruissnelheid? Die is voor jou anders als die van mij en de buurman vind het misschien pas acceptabel als de kruissnelheid gelijk is aan de rompsnelheid. En dan laat ik voor het gemak de categorie mensen die de kruissnelheid boven de rompsnelheid uit proberen te laten komen maar buitenwege
De rompsnelheid factor gaat op tot ongeveer een meter of 20 lengte, voor vrachtschepen kun je het hele verhaal over idd vergeten om een aantal redenen:
- hier zouden dan snelheden uitkomen die nergens gehaald kunnen worden
- brandstofverbruik neemt exponentieel toe met de snelheid dus economisch niet interessant
- theoretisch is die snelheid dan misschien mogelijk, of je in de praktijk de technische installatie kwijt kunt om dat benodigde vermogen te halen is vers 2. Als het halve ruim omgebouwd moet
worden tot machinekamer en er moet een schroef onder met 5 meter diameter om het vermogen over te kunnen brengen dan is het los van de kosten niet zo interessant meer.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.