Ik neem overigens aan dat een "continu motor" continu maximaal vermogen mag leveren? Dus overbemeten is?
Maar wie gaat zo hard varen voor zijn plezier.
Amersfow schreef:Praktijk met onze 13 ton zware 14,5m tjalk dat een 60pk (s4s) prima volstaat. We komen prima mee, max rond de 12, 5km. Maar wie gaat zo hard varen voor zijn plezier.
Dat komt volgens mij trouwens meer door de vorm dan door te weinig pk's!
pascall schreef:Praktijk met onze 13 ton zware 14,5m tjalk dat een 60pk (s4s) prima volstaat. We komen prima mee, max rond de 12, 5km. Maar wie gaat zo hard varen voor zijn plezier.
Wij, en dat is dan de kruissnelheid, bij een fikse oversteek of slecht weer persen we er nog 3km/h meer uit.
Laatst een oversteekje gemaakt van 26 uur, dan schild 3km/h extra enorm, en dan is het lekker dat er een tor staat te draaien die niet op zijn tenen draait.
Mvg,
Pascal
Huh?
Dus een schoenendoos van 30x20 cm druk ik met hetzelfde gemak door het water als een balkje van 5x30?
bas schreef: "Dat komt volgens mij trouwens meer door de vorm dan door te weinig pk's!"
Gek genoeg doet alleen lengte waterlijn mee voor de rompsnelheid. Een lomp ding met een L.w.l. van 10 meter heeft dezelfde rompsnelheid als een scherp gelijnd jacht met dezelfde L.w.l., enkel het te installeren vermogen om die snelheid te halen verschilt onderling. Daarom is die 5pk/ton ook maar een globale vuistregel voor een gemiddelde rompvorm.
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten