Revisie of nieuw

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Amersfow » 01 Aug 2019, 17:08

Praktijk met onze 13 ton zware 14,5m tjalk dat een 60pk (s4s) prima volstaat. We komen prima mee, max rond de 12, 5km. Maar wie gaat zo hard varen voor zijn plezier.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Popeye » 01 Aug 2019, 17:40

5 pk per ton is een vuistregel, maar blijft 5 pk per ton! Wanneer je allerlei verliezen incalculeert kom je dus weer boven die 5 pk uit, maar iedereen die graag geld uitgeeft voor onnodige pk's; ga gerust je gang! Ik zelf vaar met 13 pk in een 3 ton's (zeil)bootje die nou niet bepaald door het water snijdt. Heb nooit het gevoel gehad dat het te weinig was, maar haast moet je niet hebben! Dat komt volgens mij trouwens meer door de vorm dan door te weinig pk's!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor bas » 01 Aug 2019, 17:47

Ik neem overigens aan dat een "continu motor" continu maximaal vermogen mag leveren? Dus overbemeten is?

Ja ongeveer klopt dat wel. Het is eigenlijk meer een kansberekening van de fabrikant om de garantiegevalletjes binnen de perken te houden. Van watersporters weten ze ongeveer hoeveel uur per jaar ze varen. Veranderen jouw plannen nu en ga je met je jachtje de visserij in en je komt na een half jaar terug met her verhaal dat je nieuwe motor in elkaar is gedraaid dan kun je wss fluiten naar je garantie omdat je je motor in een ander toepassingsgebied hebt gebruikt dan dat de fabrikant heeft voorgeschreven. Voor zo'n toepassing stellen ze de S6S bijvoorbeeld af op 70 pk en 2000 toeren.

Maar wie gaat zo hard varen voor zijn plezier.

Dat is ieder voor zich natuurlijk, zijn er ook die wel van doorvaren houden. Daar is moeilijk rekening mee te houden voor een verkopende partij. Daarom rekent iedereen ook met rompsnelheid en niet met kruissnelheid
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor pascall » 01 Aug 2019, 20:08

Amersfow schreef:Praktijk met onze 13 ton zware 14,5m tjalk dat een 60pk (s4s) prima volstaat. We komen prima mee, max rond de 12, 5km. Maar wie gaat zo hard varen voor zijn plezier.


Wij, en dat is dan de kruissnelheid, bij een fikse oversteek of slecht weer persen we er nog 3km/h meer uit. :oops: :D

Laatst een oversteekje gemaakt van 26 uur, dan schild 3km/h extra enorm, en dan is het lekker dat er een tor staat te draaien die niet op zijn tenen draait.
Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor bas » 01 Aug 2019, 22:35

Dat komt volgens mij trouwens meer door de vorm dan door te weinig pk's!


Gek genoeg doet alleen lengte waterlijn mee voor de rompsnelheid. Een lomp ding met een L.w.l. van 10 meter heeft dezelfde rompsnelheid als een scherp gelijnd jacht met dezelfde L.w.l., enkel het te installeren vermogen om die snelheid te halen verschilt onderling. Daarom is die 5pk/ton ook maar een globale vuistregel voor een gemiddelde rompvorm.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor bassie77 » 01 Aug 2019, 22:53

pascall schreef:Praktijk met onze 13 ton zware 14,5m tjalk dat een 60pk (s4s) prima volstaat. We komen prima mee, max rond de 12, 5km. Maar wie gaat zo hard varen voor zijn plezier.

Wij, en dat is dan de kruissnelheid, bij een fikse oversteek of slecht weer persen we er nog 3km/h meer uit. :oops: :D

Laatst een oversteekje gemaakt van 26 uur, dan schild 3km/h extra enorm, en dan is het lekker dat er een tor staat te draaien die niet op zijn tenen draait.
Mvg,

Pascal


Hi Pascal, wat heb jij voor motor? En hoe zwaar is je boot? En ga je sneller dan je rompsnelheid?
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Marie Christina » 01 Aug 2019, 22:56

Huh?
Dus een schoenendoos van 30x20 cm druk ik met hetzelfde gemak door het water als een balkje van 5x30?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor bas » 01 Aug 2019, 23:15

Huh?
Dus een schoenendoos van 30x20 cm druk ik met hetzelfde gemak door het water als een balkje van 5x30?


Nee juist niet. De maximale snelheid van die 2 is hetzelfde ( de rompsnelheid waar iedereen mee rekent). Het vermogen wat je erin moet stoppen om tot die snelheid te komen verschilt juist wel behoorlijk, dat zal voor de schoenendoos een veelvoud zijn als voor dat balkje. Daarom is de vuistregel van 5pk/ton maar een hele globale richtlijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor Popeye » 02 Aug 2019, 08:14

bas schreef: "Dat komt volgens mij trouwens meer door de vorm dan door te weinig pk's!"

Gek genoeg doet alleen lengte waterlijn mee voor de rompsnelheid. Een lomp ding met een L.w.l. van 10 meter heeft dezelfde rompsnelheid als een scherp gelijnd jacht met dezelfde L.w.l., enkel het te installeren vermogen om die snelheid te halen verschilt onderling. Daarom is die 5pk/ton ook maar een globale vuistregel voor een gemiddelde rompvorm.


Ik had het daar niet over de rompsnelheid! Mijn schip heeft een brede stompe kop, dus klimt snel op de boeggolf, en de achterkant loopt taps toe, heeft dus weinig waterverplaatsing en graaft zich daarom snel in!

Het is de vraag of je per se een vermogen nodig hebt waarmee je de rompsnelheid kunt halen. Vrachtschepen hebben dat in ieder geval niet. Wanneer je een acceptabele kruissnelheid kunt halen bij een plezierig toerental heb je volgens mij de geschikte motor. (Aandrijving!)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Revisie of nieuw

Berichtdoor pascall » 02 Aug 2019, 08:19

Hoi Bassie77,

Bootje weegt 14 ton en de eerste (nieuwe) motor was een 6 cilinder Nanni van 60 pk, hier haalde we max 15 km per uur mee.
Deze was aan revisie toe bij 6000 uur.
Nu staat er weer een nieuwe Nanni in, 100pk, max snelheid 16 km per uur.
Voordeel is dat we nu 14 a 15 km per uur kunnen varen op 70% belasting.
Inmiddels staan hier ook weeral 4400 uur op de teller.

Mvg

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten