Maat van de schroef te achterhalen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor Blue Ocean » 29 Jul 2019, 20:38

Een jaartje geleden kocht ik onze Aquanaut 850. Al snel bleek dat de motor (Indenor 4.90) niet boven de 2000 toeren te krijgen was en daarbij snel warm werd. Ja, inmiddels is ook mij bekend dat je moet oppassen met een Indenor.
Om het probleem van warm worden trachten te verhelpen zijn de impellor en thermostaat vervangen. Dat hielp wel iets maar niet genoeg. Kort voor de winter heb ik Drinkwaard om hun mening gevraagd en d.m.v. testen werd geconstateerd dat de schroef ‘te groot’ was. Tijdens de winter is de spoed van de schroef aangepast. De maten zijn nu 18/11. De diameter is hetzelfde gebleven maar de spoed 1 inch kleiner gemaakt. Dit heeft best wat resultaat gehad; de motor haalt nu 2500 toeren en wordt iets minder snel heet. Zonder enige stroom haal ik op de gps dan max. 13km/uur. Tussen de 10 en 11 blijft de temperatuur normaal. De motor zou de 3000 moeten kunnen halen. Dat zal ik niet doen in de praktijk maar verteld wel dat de schroef nog steeds te zwaar is. Ik heb de Aquanaut werf gevraagd of zij weten wat de originele maat van de schroef was maar die gegevens hebben zij niet meer. Is er hier iemand die dat misschien kan achterhalen?
Ik ken de website bootaandrijving.nl met de rekenmodule. Daar komt als optimale schroef 17/12,5 uit. Bij het alternatief van 1 inch groter (18/11, dus precies mijn maat) staat: “Geschikt: NEE!”.
Als jullie een advies hebben hoor ik dat graag.

Nog wat info:
Het gewicht zou 5000kg moeten zijn en de lwl heb ik op 850 gehouden want de boot is met 50cm verlengd (zwemplateau).
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor bas » 29 Jul 2019, 21:19

wat is het vermogen en de overbrenging van de keerkoppeling?

Heb ook zo'n programma op de pc, geeft een leuke indicatie maar voor maatwerk kun je beter de schroevenboer aan het rekenen zetten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor Blacktoppie » 29 Jul 2019, 22:07

Bel even naar hartog en zn. Of jooren beide in dordrecht.. die kunnen je zeker helpen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor Blue Ocean » 30 Jul 2019, 07:52

bas schreef:wat is het vermogen en de overbrenging van de keerkoppeling?

Heb ook zo'n programma op de pc, geeft een leuke indicatie maar voor maatwerk kun je beter de schroevenboer aan het rekenen zetten.


Een Indenor 4.90 levert 50pk
Althans, toen die nieuw was :)

De Hurth keerkoppeling heeft een overbrenging van 1:2
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor bas » 30 Jul 2019, 09:50

Met deze gegevens komt uit mijn rekenmodel dan een schroef van 17 x 9 dus idd wat lichter.
Vind ik persoonlijk nog aan de grote kant qua diameter want dit levert een omtreksnelheid van 34m/s op wat aan de hoge kant is en slip en cavitatie op gaat leveren. Idealiter zal dit rond de 30 m/s moeten liggen.
Maar goed, een schroef heeft maar 1 ideaal toerental en nu reken je dus eigenlijk met een toerental wat je zelden of nooit gaat varen.
Het blijft koffiedik kijken waarom er ooit voor de huidige schroef gekozen is maar als ik bijvoorbeeld doorreken met 2500 toeren en 40 pk ( gok, want ik kon zo snel geen curve van de Indenor vinden) dan kom ik op een schroef van 18 x 11 uit met een omtreksnelheid van 30 m/s. Precies wat er nu onder zit dus best kans dat dit ooit is doorgerekend op kruissnelheid en niet op maximale snelheid met als consequentie dat je idd nooit je maximale toerental gaat halen.
Dat is gelijk de handicap van die online rekenmodellen, je komt vaak niet te weten waar ze mee rekenen. 100%, 80% of 75% van het maximale vermogen, en dat verklaard de verschillende uitkomsten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor Blacktoppie » 30 Jul 2019, 11:35

Ik heb ook een 18inch schroef op mn boot.. ook een indenor dan wel de dtp40. Ik kom normaal gezien gewoon aan een toerental van 2950 rpm.

Zal vanavond even zoeken of ik een fototje heb waar de cijfers op de schroef te lezen zijn.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor kajoe » 30 Jul 2019, 12:18

de jongens van bakker in ijlst weten een hoop over deze materie ,en repareren en verzetten schroeven .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Maat van de schroef te achterhalen?

Berichtdoor Blue Ocean » 02 Aug 2019, 08:33

Blacktoppie schreef:Bel even naar hartog en zn. Of jooren beide in dordrecht.. die kunnen je zeker helpen.

Bedankt voor de tip. Inmiddels heb ik met beide bedrijven contact gehad; Hartog doet eigenlijk geen particulieren meer maar heb wel een goed gesprek gehad. Hij liet weten dat de maat 18/11 eigelijk ook is wat hij zou adviseren. Jooren daarentegen komt met zijn berekening uit op 18/13. Dus daar gaat iets niet goed in de berekening. Zoals we eigenlijk allemaal al een beetje wisten is een schroefbereking geen zuivere wiskunde. Dat is ook waarom mijn eerste vraag was of iemand de originele maten voor deit schip (v/d schroef) kan achterhalen. Maar ja, aan de andere kant is dat info van 40 jaar geleden en was misschien ook niet zaligmakend.
Wel heb ik ontdekt dat mijn motor minder toeren mag maken dan ik had verwacht. In mijn hoofd ging ik er steeds vanuit dat de 3000 wel haalbaar moest zijn, niet in de laatste plaats omdat een dieselmonteur mij dit heeft verteld. Maar de documenten op internet over deze motor (Indenor 4.90 50pk) vertellen dat het maximum toerental maar 2600 is! Maar ook van de 4.90 schijnen weer verschillende uitvoeringen te bestaan waarbij er eentje is die zelfs 3400 zou kunnen halen.
Waarschijnlijk laat ik komende winter de schroef toch een inch terugzetten in spoed om twee redenen:
- de minimale snelheid v/d boot bij stationair lijkt mij te hoog, nl 4km/uur
- boven de 2000 wordt de motor veel te snel te warm (wordt dus te zwaar belast)
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten