Koeling problemen nieuwe boot

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor henkvd » 30 Jul 2019, 10:29

Zou het dan een beunkoeling zijn, en die pijp de beun ontluchting, lijkt er wel op.

Inmiddels het antwoord gevonden.
Afbeelding
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4472
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor bas » 30 Jul 2019, 12:00

Ah kijk....

Dan verdenk ik eerder dit ding eerlijk gezegd. Zal me niks verbazen als hier zich wat beestjes om de bundel en in de ontluchtingspijp gevestigd hebben.
- Je loopt warm bij wachten op de sluis: weinig doorstroming dus minder koelcapaciteit
- Je loopt warm op de Waterweg: Groot water, door golven slaat wat lucht onder de boot wat niet (snel genoeg) weg kan uit de bun.

Jammer van die duikspullen maar het is mooi weer voor een zwembroek :lol:

Ik zie bijvoorbeeld geen koelwaterpomp, althans niet overeenkomstig de foto's op internet. Plaatje eraf schroeven en impellor vervangen
je hebt een gesloten systeem dus deze pomp heb je niet, alle koelwater gaat rond met de pomp van de motor.

En, hoe zit bijvoorbeeld die "doos" die op het vlak gelast zit? Is deze open aan de onderkant en zit hier een bundeltje in waardoor de koelvloeistof stroomt? Dat zou wel verklaren dat de motor bij stil liggen warm loopt. Immers, dan is er geen circulatie van onder naar de afvoerbuis die van bovenaf door de romp naar buiten loopt. Je ziet, ik krijg steeds meer vragen. Ik geloof dat ik maar eens een cursus "ouwe bootjes" ga volgen ;)

Klopt. Zie foto's van Henk en i.c.m. mijn theorie. Niet zeggende dat dit het per se is maar aangroei is wel een nadeel van dergelijke koelers. Weet niet hoe lang het bootje al in het water ligt? Voor de rest naar mijn smaak het mooiste systeem wat er is als het werkt.

Maar wat is dan dat cilindrische ding naast het kleppendeksel?

Dit is trouwens je watergekoelde uitlaatspruitstuk. Die cilinder is een soort mantelpijp waar je koelwater door loopt.

Wat misschien wel het overwegen waard is is in mijn beleving je expansietank. Je kunt nu idd niet zien hoeveel er in zit en dat is m.i. toch wel redelijk cruciaal. Je zou er een radiatordop op kunnen zetten net als bij je auto. Dan heb je gelijk een normaal gat om bij te kunnen vullen en heeft als voordeel dat zo'n dop je systeem onder lichte overdruk houd waardoor je kookpunt ook wat verlegd wordt. ( snelkookpan idee)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor 'thof » 31 Jul 2019, 09:58

Heren,

hartelijk dank voor jullie input. Ik heb oprecht een hoop geleerd van jullie reacties. De uiterst verhelderende foto van Henk, en de bevestiging op mijn vragen door Bas heeft mij echt de basis van deze koel techniek bijgebracht waardoor ik zelf ook wat zaken kan beredeneren, Thanks!!

Ik schrok me te barsten van de opmerking over het klassieke indendor probleem (wat overigens wel bevestigd dat ook Henk denkt dat het een Peugeot is) maar ik vermoed dat dat meevalt. De olie is namelijk nog schoon, sterker nog, de olie lijkt b.w.v.s. gisteren ververst te zijn. Ik denk te weten dat bij een lekke koppakking de olie melkachtig vervuild zou moeten zijn van koelvloeistof, maar corrigeer me als ik er naast zit.

Ik ga nu proberen met een soort trechter op de beunkoeling ontluchting(!), en een compressor de boel onder het schip door te blazen, hopende dat die zooi die er in zit door het bescherm rooster/geperforeerde plaat op de romp, en dan een ragebol er doorheen om te poetsen. Als het goed is wordt de lucht er onder weer gelijk weggedrukt door de opwaartse kracht van het water. Van de winter trekken we de boot op de kant om de bundel te reinigen, tot die tijd is het een kwestie van de temperatuur in de gaten houden en gas terug nemen als deze boven de (?) 85graden komt. Dan maar niet de waterweg op.

Voorts ga ik op zoek naar een kunststof expansie reservoir met overdruk dop, het is inderdaad volkomen k*t dat je niet kunt zien hoe vol het systeem zit en een open vat helpt niet bij het luchtvrij houden van het koelwater systeem. Wel moet ik proefondervindelijk op zoek naar de juiste vullingsgraad van het systeem. Ik kan wel uitrekenen hoeveel groter het volume wordt bij "x" toename van de temperatuur, maar dan moet ik eerst weten wat er ongeveer in kan. Jullie enig idee hoe daar achter te komen?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Gr Rob.
'thof
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 Jul 2019, 06:54
ligplaats: Vlaardingen
info: Knikspant kruiser, 8.5x2.8mtr, geen idee welke werf het ding gebouwd heeft.

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor henkvd » 31 Jul 2019, 10:14

Je hebt voor een indirect gekoelde motor, relatief gezien een kleine hoeveelheid koelvloeistof ( in vergelijking met kielkoeling dmv pijpen) ik zou het expansievaatje om te beginnen, deze afvullen net boven de bodem, bij koude motor.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4472
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor bas » 31 Jul 2019, 12:10

Inhoud uitrekenen blijft altijd lastig, makkelijkste is idd nameten bij het afvullen.

Hou er wel erg in dat je het uitlaatspruitstuk goed ontlucht, zo te zien zit daar iets van een ontluchtingsnippeltje op.

Misschien dat voor het schoonmaken van de ontluchtingspijp je kunt overwegen om zo'n riool ontstoppingsslang voor op de hogedrukreiniger aan te schaffen?

Wij hebben aan boord soortgelijke systemen met soortgelijke euvels en bij ons zit er een aansluiting op de koeler van de dekwaspomp. Misschien een klusje voor van de winter om er een pijpje met dekwasaansluiting op te maken als je een pomp hebt. Mocht je dan onverhoopt warm lopen dan zet je de dekwaspomp bij voor wat extra doorstroming.

Maar goed....eerst maar eens kijken of dit het euvel is.

Succes!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor 'thof » 31 Jul 2019, 12:35

Thanks!!

Groetjes Rob.
'thof
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 Jul 2019, 06:54
ligplaats: Vlaardingen
info: Knikspant kruiser, 8.5x2.8mtr, geen idee welke werf het ding gebouwd heeft.

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor quichot » 31 Jul 2019, 18:21

Die overstortpijp op de vlakkoeler dient ter doorstroming van het buitenwater dat door de bak spoelt. De onderkant van die bak is helemaal open, dus de bak vervangt als het ware een stukje vlak. In die bak ligt een koperen pijpenbundel waar de koelvloeistof doorheen wordt gepompt door de 'eigen' waterpomp van de motor.
Het buitenwater in die bak wordt verwarmd door die pijpenbundel, want daar stroomt de koelvloeistof van 80c doorheen. Warm water stijgt, en stroomt dus via die overstortpijp weer terug naar het buitenwater. Dus die overstortpijp zal ergens in de kim of spiegel uitkomen, net onder de waterlijn.

Je hebt dus interkoeling. Geen wierbak nodig, geen externe waterpomp, geen buitenboordkraan op het vlak, niks.
Op zich is dit systeem ideaal en probleemloos, maar de werking valt of staat bij die doorstroming. Als die overstortpijp is verstopt, dan wordt de motor bij een beetje extra belasting al gauw te heet. En spoelt die tijdens het varen nog wel een beetje door, als je stilligt wordt het buitenwater in de bak al snel net zo heet als de pijpenbundel, dus koelt hij helemaal niet meer.

Die overstortpijp moet zo kort mogelijk zijn, en overal op afschot (of eigenlijk dus opschot) liggen, en zo weinig mogelijk bochten hebben. En dat lijkt mij hier gezien je foto's het probleem. Ik heb jarenlang hetzelfde probleem gehad, en dan moest ik met een ontstoppingsveer, hangend aan een zwemtrapje, brokjes piepschuim, takjes en eendekroos uit die overstortpijp porren, waarna het probleem weer voor een paar maanden was verholpen. Ik werd dat op een gegeven moment zo zat, dat ik deze pijp heb vervangen door een 2x zo wijde pijp, en nu heb ik er nooit meer last van.

Ik gok dat die pijp helemaal vol zit met troep. Voorlopig kun je eerst proberen deze te ontstoppen, maar ik raad je aan deze bij de eerste de beste werfbeurt te vervangen door een zo kort mogelijke en dikkere pijp, en zonder 90-gradenbochten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor 'thof » 01 Aug 2019, 12:20

Guido bedankt,

Ik neem je raad ter harte, en zal bij de het eerst volgend walbezoek van de boot zowel het pijpje vervangen voor een recht toe-recht aan 2" pijp en ik spuit de bundel schoon, want ook deze zal wel zijn aangekoekt in de loop der jaren. Zou een soort spoiler ook niet een beetje helpen? Een paar klein happertjes die meer water naar binnen forceren dan nu het geval is? Je creëert dan een soort overdruk waarmee ook de afvoerbuis nog een beetje wordt schoon geperst. Niet zo goed voor de weerstand van de boot maar who cares, ik hoef geen snelheid record te breken.

Afbeelding

Beredenerend is het systeem bullet proof, maar in twijfel of men in die jaren een warmte afgifte berekening heeft gemaakt en hierbij een bepaald degradatie patroon heeft genomen. Ook weet ik niet of het systeem ooit groot genoeg uitgevoerd geweest is, of dat de vorige eigenaren altijd problemen hebben gekend. Gek genoeg hoor je zoiets nooit tijdens de aankoop van een boot ;)

Groetjes Rob.
'thof
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 Jul 2019, 06:54
ligplaats: Vlaardingen
info: Knikspant kruiser, 8.5x2.8mtr, geen idee welke werf het ding gebouwd heeft.

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor 'thof » 01 Aug 2019, 12:29

Nu ik het zie, je perst ook meer zooi naar binnen. Niet alles drijft of zinkt natuurlijk. er zal ook makkelijker een plastic zak naar over de bundel heen worden gedrukt. Laat ik dat maar niet proberen, lastig ongedaan maken. :D

Gr Rob.
'thof
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 Jul 2019, 06:54
ligplaats: Vlaardingen
info: Knikspant kruiser, 8.5x2.8mtr, geen idee welke werf het ding gebouwd heeft.

Re: Koeling problemen nieuwe boot

Berichtdoor bas » 01 Aug 2019, 14:20

maar in twijfel of men in die jaren een warmte afgifte berekening heeft gemaakt en hierbij een bepaald degradatie patroon heeft genomen. Ook weet ik niet of het systeem ooit groot genoeg uitgevoerd geweest is

Je zou het wel ergens mogen verwachten en het zou ook wel horen. Nu kan ik uit betrouwbare bron melden dat dat ook bij grote gerenommeerde scheepswerven nog wel eens half gedaan word, de suggestie van aansluiting op de dekwaspomp zat er bij ons in eerste instantie ook niet zullen we maar zeggen :mrgreen:

Ander nadeel van die schoepjes: als je een keer ergens aan de grond loopt en je duwt ze onverhoopt plat dan heb je een uitdaging.

Heb je enig idee wanneer de boot voor het laatst droog is geweest en de handel schoon is gemaakt?
Los van eventuele rommel heeft dit soort bakken ook wel aantrekkingskracht op schelpjes en beestjes, het is er geregeld lekker warm in de buurt. Met de laatste winters overleeft dat spul prima om het seizoen erop vrolijk groter te worden en lekker voort te gaan planten. Gewoon eens goed schoonmaken en dan eens kijken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten