Bericht door stentor950 » za 07 jul 2012, 21:36
Ik denk dat de vraag van Reijmerink op deze wijze bij benadering niet beantwoord wordt. Hij vraagt of er een relatie is tussen de koelvloeistoftemperatuur en de temperatuur van de olie. Nee, daar is geen relatie tussen, deze vraag werd dan ook al beantwoord. Uit de vraagstelling kan je afleiden dat hij wel een koelvloeistof temperatuurmeter heeft, maar geen olie temperatuurmeter. Blijft nog de vraag of hij een oliedrukmeter heeft.
Hij geeft aan dat de koelvloeistoftemperatuur na enige minuten al 60 graden bedraagt. Dat is -erg- snel, blijkbaar heeht de oude Bukh een klein intern circuit. De temperatuur van de olie zal daar flink achteraan hobbelen. Je moet dan al snel denken aan een half uur of zo en dat bij een behoorlijke belasting.
Mocht er een oliedrukmeter aanwezig zijn, dan kan deze wel een grove indicatie geven. Als de motor koud is, dan ligt de oliedruk hoger dan bij een warme motor. Dit komt omdat de koude en dikke olie moeilijker door het oliefilter gaat dan dat deze warm en lekker dun is geworden. Als de motor dus een tijdje heeft gedraaid, zal de oliedrukmeter dus een lagere stand aangeven dan bij een koude motor
Om nu gelijk de vraag te tackelen wat dan de oliedruk moet zijn, dan kan ik slechts zeggen dat dit afhankelijk is van merk en type motor en van het toerental. Vraag blijft natuurlijk nog waarom Reijmerink de olietemperatuur zou moeten cq willen weten? Veel belangrijker is dat er direct na de start gecontroleerd wordt of de oliedrukmeter direct oploopt naar de gewenste/vereiste druk. Dan weet je in iedergeval dat de smering op gang is gebracht!