wanneer is een motor op temperatuur?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 00:21

Bericht door reijmerink » za 07 jul 2012, 11:43

lui, mijn bukh dv 20, in mijn zeilboot, met haven in/uit heeft na enkele minuten een koelwater temperatuur van 60 graden (directe koeling).MAAR?? ?wanneer is de motor op temperatuur? als de motorrolie 110 graden is? en hoelang zou dat duren? is er iemand met een koelwater thermometer en een olie thermometer die dat kan zeggen? zeer globaal gesproken..zo in de trant van 3x zolang of zo, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor Dehler » 05 Dec 2013, 00:21

Bericht door Dehler » za 07 jul 2012, 19:17

Deze motor bevat een Thermostaat die bij 60 graden open gaat en het koelwater is 70 graden.
De thermostaat staat bij starten dicht.
Het is een klein motor blok dus snel warm.
De olie temperatuur in deze motor?

groet J
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:23

Bericht door vuuren1 » za 07 jul 2012, 19:52

De motorolie zal bij een direct gekoelde (zware) motor geen 110 graden worden omdat de olie rondgeslingerd wordt en daardoor afkoelt.
Als bv. een Bukh 60 graden wordt denk ik dat de olietempratuur hooguit 20 graden hoger zal worden dan de koelwatertemperatuur (en dan moet je fors vermogen draaien).

@Dehler,
70 graden is bij directe koeling te hoog, dan wordt er ketelsteen gevormd.
Paneelmeters wijken overigens vaak af dus is nameten met een infrarood pistool aan te bevelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor stentor950 » 05 Dec 2013, 00:23

Bericht door stentor950 » za 07 jul 2012, 21:36

Ik denk dat de vraag van Reijmerink op deze wijze bij benadering niet beantwoord wordt. Hij vraagt of er een relatie is tussen de koelvloeistoftemperatuur en de temperatuur van de olie. Nee, daar is geen relatie tussen, deze vraag werd dan ook al beantwoord. Uit de vraagstelling kan je afleiden dat hij wel een koelvloeistof temperatuurmeter heeft, maar geen olie temperatuurmeter. Blijft nog de vraag of hij een oliedrukmeter heeft.

Hij geeft aan dat de koelvloeistoftemperatuur na enige minuten al 60 graden bedraagt. Dat is -erg- snel, blijkbaar heeht de oude Bukh een klein intern circuit. De temperatuur van de olie zal daar flink achteraan hobbelen. Je moet dan al snel denken aan een half uur of zo en dat bij een behoorlijke belasting.

Mocht er een oliedrukmeter aanwezig zijn, dan kan deze wel een grove indicatie geven. Als de motor koud is, dan ligt de oliedruk hoger dan bij een warme motor. Dit komt omdat de koude en dikke olie moeilijker door het oliefilter gaat dan dat deze warm en lekker dun is geworden. Als de motor dus een tijdje heeft gedraaid, zal de oliedrukmeter dus een lagere stand aangeven dan bij een koude motor :!:

Om nu gelijk de vraag te tackelen wat dan de oliedruk moet zijn, dan kan ik slechts zeggen dat dit afhankelijk is van merk en type motor en van het toerental. Vraag blijft natuurlijk nog waarom Reijmerink de olietemperatuur zou moeten cq willen weten? Veel belangrijker is dat er direct na de start gecontroleerd wordt of de oliedrukmeter direct oploopt naar de gewenste/vereiste druk. Dan weet je in iedergeval dat de smering op gang is gebracht!
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:24

Bericht door vuuren1 » za 07 jul 2012, 22:14

Er is altijd een relatie tussen koelsysteemtemperatuur en olietemperatuur maar die relatie is van diverse factoren afhankelijk.
Na 5 minuten zal de olie nog lang niet op temperatuur zijn, na langere tijd zal de olie temperatuur toenemen en -meestal- ca. 20 graden hoger kunnen worden dan de koelwatertemperatuur (er is overigen geen sprake van koelvloeistof..).

Bij een Bukh zou ik hier helemaal niet over nadenken omdat die bijna stoommachine zoveel gietijzer bevat in verhouding tot het vermogen dat er vanuit die hoek geen extra slijtage te verwachten is.

Kwalijker is dat direct gekoelde zeilbootmotoren heel vaak te kort en te koud draaien, te koud belast worden en daardoor slijten.
Een deelrevisie na 700 uur is in die sector geen uitzondering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor stentor950 » 05 Dec 2013, 00:25

Bericht door stentor950 » za 07 jul 2012, 22:50

Hans,

Ik dacht al in een ander item te hebben gelezen dat hij de motor zelden langer dan 10 minuten had draaien. Voldoende oliedruk is daarom belangrijker dan de temperatuur hiervan. Ik neem aan dat de oude Bukh geen lagertjes heeft van gietijzer ;)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 00:26

Bericht door reijmerink » zo 08 jul 2012, 12:34

Bedankt, ik begrijp dus dat een motor dan pas op temperatuur is als de oliedruk ietsje terug loopt. Bij mij is dat koud 3 bar en , na een stief kwartiertje tuffen, 2,7 bar. Aangezien het echt.. een hulpmotor.. is komt hij dus niet echt vaak op warmte. Ala, dan maar tijdig en stipt de olie verversen aan het einde van het seizoen.Ik heb wel eens zitten denken dunnere olie er in, sae 20 monograde of zo, dan is bij koud draaien de smering wellicht beter of einde seizoen conserveringsolie erin . al is het geheel 200 kg voor 20 pk, de lagers zijn inderdaad niet van gietijzer............grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:26

Bericht door vuuren1 » zo 08 jul 2012, 19:58

Juist geen monograde gebruiken maar een kwalitatief goede multigrade.
Het is even in de gaten houden bij een dergelijk oud ontwerp maar een 5W30 of 40 is juist bedoeld om snel optimaal te smeren, ook bij koudere motor.

Wat je in de gaten moet houden is of er geen lekkage op gaat treden met het toepassen van moderne olie.
Ook mag de motor inwendig niet echt vervuild zijn omdat hoogwaardige olie de boel ook beter reinigt en er geen spontane ophoping van vuil mag plaatsvinden wat een oliekanaal doet verstoppen.
Aan de andere kant is een Bukh vrij grof gemaakt en zal dat niet snel gebeuren.

Verder zou ik bij een zeilboot met hulpmotor 1:75 á 100 2-tact olie aan de brandstof toevoegen om zuiger en voeringslijtage iets te beperken.
(niet doen als er een dieselkachel op dezelfde tank is aangesloten)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: wanneer is een motor op temperatuur?

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 00:27

Bericht door reijmerink » zo 08 jul 2012, 21:57

hans, het idee 5w-30 vind ik een prima idee, gebruik nu 15w-40, ietjes dunner spreekt me wel aan. Bovendien is (sae)30 wat ooit 35 jaar terug werd voorgeschreven dus ik underrule de voorschriften niet. 2 takt in de diesel doe ik al twee jaar nadat jij dat destijds proclameerde. ik doe 1 op 200 , maar 1 op 100 is ook ok...werkt het? afgezien dat ik nog iets weet vanuit het tijdperk van (engelse) bovensmering...denk ik van wel..Het is met name bij de voorjaarsstart..tokke tokke vroom en dat was daarvoor toch altijd.. he you wordt eens wakker ..na tig keer starten, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten