Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect gekoeld

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect gekoeld

Berichtdoor Jeroen79 » 05 Dec 2013, 00:02

Bericht door Jeroen79 » di 03 jul 2012, 08:56

Heren,

Iemand ervaring met een SABB 2GGR?

Na een volledige overhaal (erkent sabb dealer) loopt hij weer als een zonnetje (nieuwe lagers/nokkenas, nieuwe voeringen, zuigers etc..)
Situatie bij mij aan boord. Motor heeft een kielkoeler en droge uitlaat.

De verschillende manuals van SABB die ik online kan vinden spreken elkaar nogal tegen.. varierend van 55 gr max (zal wel direct gekoeld zijn) tot alarmering bij 94 gr.
Ik begrijp dat de thermostaat opent bij 55gr en volledig open staat bij 75 gr.
Tijdens het varen loopt de temperatuur langzaam op naar 85 gr en na een half uur begint hij zelfs weer te zakken richting de 80. Thermostaat is gecontroleerd bij de overhaal en werkt ook naar behoren.

Mijn dealer durfde het niet met zekjerheid te zeggen, maar het zou geen kwaad kunnen volgens hem..Mijn vraag is.. Kunnen deze motoren gewoon 85-90 graden hebben of mag hij echt die 75 niet paseren?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:09

Bericht door vuuren1 » di 03 jul 2012, 21:36

De verschillen die je tegenkomt hebben inderdaad te maken met het soort koelsysteem van de motor.
In geval van een gesloten koelsysteem (bv. kielkoeling) werk je met koelvloeistof en mag de bedrijfstemperatuur hoger zijn dan 60 graden.
Als de fabrikant aangeeft dat je tot 94 graden mag gaan is ca. 80 graden een normale werktemperatuur bij een gesloten systeem.
Als een termostaat bij 75 graden volledig open staat is het vreemd dat de temperatuur toch naar 85 graden loopt.
(meet de temperatuur eens met een goede infraroodmeter, paneelmeters kunnen soms fors afwijken)
Als uit die meting blijkt dat het echt 85 graden is dan kan de koeler te krap zijn ofwel zijn vervuild.
Zoiets kan je testen door op vol vermogen te varen en dan de temperatuur af te lezen, als deze verder oploopt is er te weinig koelcapaciteit.
Overigens doet Sabb al jaren niks meer en heeft helemaal geen -erkende- dealers. Eén groothandel schijnt nog iets aan onderdelen te kunnen leveren en ieder bedrijfje wat daar een stukje touw koopt krijgt een grote sticker dat ze dealer zijn..
Wij hebben die raamstickers ook liggen, nooit geweten dat we daarmee ook erkend Sabb dealer waren...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor Jeroen79 » 05 Dec 2013, 00:14

Bericht door Jeroen79 » wo 04 jul 2012, 05:55
Dank voor het antwoord.

Deze temperatuur is gemeten bij volle belasting.
Kruissnelheid (1200rpm) haalt hij de 73gr max


Te kleine koeler zou misschien kunnen, maar het is een werfebouwd scheepje met deze motor als origineel. Watercapaciteit bij opvullen komt ook overeen wat sabb voorschrijft voor kielkoeling.

Koeler zal wel wat vervuild zijn denk ik. Hij heeft deze winter in het water gelegen en door de overhaal heb ik nog weinig gevaren. Bij het neusje hangt ook al wat alg ( lig op zout water) Zal komend weekend eens een duikje doen en de koeler schoonmaken..
Thermostaat is niet vervangen omdat deze nog goed werkt. Waarom vervangen als hij nog goed is..

Bedankt voor je antwoord iig. Was erg benieuwd wat andere als normale werktemperatuur zien voor deze motoren.

Gr
Jeroen
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:15

Bericht door vuuren1 » do 05 jul 2012, 00:11

Eerder las ik 85 graden...
Die thermostaat zou ik in het kader van je verhaal gewoon vernieuwen.

Of een schip bij een werf is gebouwd zegt niets over de kennis van voortstuwingstechniek.
De meeste werven weten er de ballen van..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor Jeroen79 » 05 Dec 2013, 00:16

Bericht door Jeroen79 » do 05 jul 2012, 05:27

85 gr bij 1800 rpm
73 gr bij 1200 rpm. Dit is wat wij meestal varen maar af en toe staat hij ook vol aan te draaien en toen zag ik die temp naar 85 gaan..
Zal beide acties eens doen. Thermostaatje vervangen en koeler controleren.

Gr jeroen
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:16

Bericht door vuuren1 » do 05 jul 2012, 21:29

Jeroen79 schreef:
85 gr bij 1800 rpm
73 gr bij 1200 rpm. Dit is wat wij meestal varen maar af en toe staat hij ook vol aan te draaien en toen zag ik die temp naar 85 gaan..
Zal beide acties eens doen. Thermostaatje vervangen en koeler controleren.

Gr jeroen




Dat verschil is niet goed.
In dat geval werkt de thermostaat waarschijnlijk goed maar kom je koelcapaciteit te kort omdat de temperatuur bij hogere belasting oploopt.
Als de thermostaat goed is zal de motor ook onbelast rond de afgelezen 73 graden zijn en blijven.

Ondanks dat zou ik de relatief goedkope thermostaat toch maar vervangen, mogelijk opent de klep niet meer volledig.
Als het beeld daarna niet is veranderd is de koeler (ik begrijp dat je een standaard koelunit onder de boot hebt hangen?) vervuild of bv. meegeverfd met diverse lagen anti fouling.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor Jeroen79 » 05 Dec 2013, 00:17

Bericht door Jeroen79 » vr 06 jul 2012, 05:40

Dank je voor je adviezen vuuren.

Als ik stationair draai zakt de temperatuur naar zo'n 60-65 gr.
Zal komend weekend eens onder de boot duiken om de koeler te bekijken. Ik verdenk dat hij vervuilt is. Meegeschilderd niet. Dit hebben we gezien toen de boot voor aankoop uit t water kwam ( sept vorig jaar) toen was hij ook nog schoon.
Thermostaatje heb ik al in huis. Dit is 5 min werk.
Ga deze vervangn voor het varen. Daarna als we een eind gevaren hebben kijk ik eens wat het doet en als het onveranderd is zal jet inderdaad de koeler zijn..
Heb van mm werk een laser thermometer meegenomen want mijn paneel meter kan ook een afwijking hebben natuurlijk.

Gr
Jeroen
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:18

Bericht door vuuren1 » vr 06 jul 2012, 21:02

Prima plan!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opgelost...Temperatuur koelwater SABB 2GGR indirect geko

Berichtdoor Jeroen79 » 05 Dec 2013, 00:19

Bericht door Jeroen79 » zo 08 jul 2012, 14:46

Opgelost. Koeler was vervuild..
Schoongemaakt en temperatuur nu in orde..

Gr
Jeroen
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten