rariteit koeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

rariteit koeling

Berichtdoor Daxiepaks » 22 Jul 2019, 21:33

Hoi,

Wij hebben het volgende voor en zoeken naar een oplossing:

Als we onze motor warm stilleggen (bv wachten voor of in sluis) en hem (kort) erna terug opzetten komt de externe koeling (buitenwater) niet op gang..
Als we hem volledig laten koelen werkt alles wel direct.

Ik heb opgemerkt dat als we varen de impellor pomp altijd koel aanvoelt. Als ik de warme motor stilleg (impellor pomp voelt koel aan) en 10 minuten erna ga voelen : impellor pomp voelt warm tot zeer warm aan . Dit terwijl we gewoon stilliggen en er geen activiteit is !
Als ik dan tocht start blijft de impellor 'plakken' of zo maar draait niet rond !
We moeten dan ofwel hem laten afkoelen volledig (paar uur wachten ) of de impellor pomp openen en er koel water opgieten..

Iemand raad ?

Is er een ook een goed alternatief voor zo een impellor pomp ? De huidige wordt rechtstreeks op de motor aangedreven en zorgt enkel voor de keerkoppeling olie koeling en de uitlaat . De motor zelf heeft een interkoeling, gesloten circuit, deze draait altijd goed.

mvg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: rariteit koeling

Berichtdoor henkvd » 22 Jul 2019, 21:52

Dat hij warm wordt kan ik me nog wat bij voorstellen bij gestopte warme motor, de olie koeler zal z'n warmte afgeven aan het koelwater en zo de waterpomp opwarmen ( ff stukje die kant op navoelen).
Het niet opgang komen in warme toestand is ff een vraagteken , al eens gekeken of er een spie in de impeller zit !!
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: rariteit koeling

Berichtdoor bas » 22 Jul 2019, 23:20

Dat warm worden is idd wel te verklaren door doorstralen van warmte.
Maar hoe heb je geconstateerd dat de impellor niet draait bij een warme motor? Dit is idd wel een apart verschijnsel.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: rariteit koeling

Berichtdoor Daxiepaks » 23 Jul 2019, 13:22

henkvd schreef:Dat hij warm wordt kan ik me nog wat bij voorstellen bij gestopte warme motor, de olie koeler zal z'n warmte afgeven aan het koelwater en zo de waterpomp opwarmen ( ff stukje die kant op navoelen).
Het niet opgang komen in warme toestand is ff een vraagteken , al eens gekeken of er een spie in de impeller zit !!


Bedoelt u met een spie, een stuk vuil of zo ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: rariteit koeling

Berichtdoor Daxiepaks » 23 Jul 2019, 13:24

bas schreef:Dat warm worden is idd wel te verklaren door doorstralen van warmte.
Maar hoe heb je geconstateerd dat de impellor niet draait bij een warme motor? Dit is idd wel een apart verschijnsel.


De impellor pomp blijft perfect werken zelfs met een warme motor, TOT we hem afzetten en kort erna terug starten. Dan komt er geen water meer uit de koeling ... dus neem ik aan dat de impellor niet draait..
Laat ik heel de boel afkoelen , werkt alles terug perfect....
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: rariteit koeling

Berichtdoor Hans van Zijl » 23 Jul 2019, 15:02

Hallo,

Ik zal zou de pomp even loshalen als hij warm is en dan kijken of de impeller meedraaid. Misschien zet je impeller wat uit door de warmte en word dan niet mee genomen. Misschien is er meer aan de hand en dit kan je alleen beoordelen door het dekseltje er even af te schroeven.

Succes.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: rariteit koeling

Berichtdoor broekerhaven » 23 Jul 2019, 17:12

Klinkt als versleten pomp.

Koud zuigt de pomp nog net het water aan , warm zit er overal te veel speling op en buigen de bladen makkelijker en stroomt waarschijnlijk het koelwater terug via de pomp en door het wierfilter naar buiten.
Daarna met opstarten zuigt de pomp niet meer aan ....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: rariteit koeling

Berichtdoor Daxiepaks » 23 Jul 2019, 17:47

broekerhaven schreef:Klinkt als versleten pomp.

Koud zuigt de pomp nog net het water aan , warm zit er overal te veel speling op en buigen de bladen makkelijker en stroomt waarschijnlijk het koelwater terug via de pomp en door het wierfilter naar buiten.
Daarna met opstarten zuigt de pomp niet meer aan ....


Een nieuwe impellor zou dit moeten oplossen ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: rariteit koeling

Berichtdoor broekerhaven » 23 Jul 2019, 18:20

Ik zou het proberen voor die paar euro ;)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten