Pagina 2 van 3

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:40
door Klaas
Bericht door klaas » zo 24 jun 2012, 11:49

ik heb niets gewist, heb daar zelf ooit eens niet positief op gereageerd, zo raar zijn om dan zelf dat te doen. Maar het staat er zo dat ik merk dat de motor er een makkie aan heeft nu en dus daardoor niet echt super op tempratuur komt, alleen bij heel erg warm weer van een week of langer gaat hij richting de 85 graden. maar dat is dan meer door het weer dan door de inspanning van de motor is mijn gevoel.
Dit heeft Hans dus ontkracht door te vertellen dat de temptratuur van het koelwater daar niets mee te maken heeft.

maar ik ben maar een simpele ziel en redeneerde als een mens, nl als ik hard moet werken dan zweet ik harden dan dat ik ergens zittend een klusje moet doen, tenzei het weer erg warm is.
dus meer inspanning leverd meer energie in de vorm van warmte, en ik coopieerde dat naar motor inspanning. :?

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:41
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » zo 24 jun 2012, 19:21

Klaas,
Bij een krap bemeten koelsysteem kan dat wel gebeuren, maar zoals ik je verhalen lees is dat niet het geval.
Motorbelasting is te koppelen aan de uitlaatgassentemperatuur en die kan jij vast niet meten.

Het kan best zijn dat de schroef te licht is maar dan zal die opnieuw moeten worden uitgerekend.

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:42
door Klaas
Bericht door klaas » zo 24 jun 2012, 22:28

en als ik jou de gegevens geef kun je er dan wat mee hans?
ze ligt nu toch op het droge dus makkelijk om alles te bemeten.

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:43
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » ma 25 jun 2012, 20:04

7kinderen schreef:
en als ik jou de gegevens geef kun je er dan wat mee hans?
ze ligt nu toch op het droge dus makkelijk om alles te bemeten.



Ik heb geen computerprogramma maar had een ouderwetse soort rekenlineaal die het heel goed doet maar die ben ik na de verhuizing kwijt geraakt.
Ton Aarts kan je daar wel heel goed mee helpen.

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:44
door Klaas
Bericht door klaas » wo 27 jun 2012, 22:36

ehe ja, dan zal ik dus even naar het zeil forum moeten.
als ik daar nog kan posten ;) sta daar nogsteeds onder curatele :lol:

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:44
door vuuren1
Bericht door vuuren1 » wo 27 jun 2012, 23:18

Ik ook en -eens een dief altijd een dief- is daar kennelijk het motto.
De manier waarop dat daar gaat wordt door één persoon bepaald en is m.i. niet neutraal.
Discussie is ook niet mogelijk omdat je geen PM kan sturen.

De schroef:
Het is heel simpel. Je gaat met de huidige schroef varen en meet het maximaal belaste toerental als de schuit op snelheid is (mogen ook gegevens van voor de verlenging zijn met vermelding van de lengtetoename)
Dat vergelijk je met de fabrieksgegevens van de motor en zet je hier beiden neer.
Tevens wat het maximaal onbelaste toerental van de motor is.

Als je het motorvermogen, de reductie van de keerkoppeling, het gewicht, de lengte en breedte (op de waterlijn) en de diepgang geeft kan ik op andere manieren kijken wat er in de buurt komt.
De gegevens van de huidige schroef mag je ook opgeven.

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:45
door Klaas
Bericht door klaas » vr 29 jun 2012, 22:35

ik zal morgen even kijken naar de gevens welke op het schroef staan Hans.
alvast bedankt

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:46
door Klaas
Bericht door klaas » wo 04 jul 2012, 16:24

hoi Hans,
ik heb het nog net kunnen bekijken voor ze maandag ging zwemmen.
de gevens op de schroef waren spoed 14, dat was duidelijk, en ik vond nog een getal en dat was 22, maar slecht te lezen verder een R maar dat zal de draairichting zijn.
ze vaart overigens als en dijker (tis een lange-dijker, en lang is ze.de langste in Enkhuizen) nu ze langer is geworden. ik heb toch een ruime 10 minuten gewonnen in vaar tijd als ik de motor op het zelfde aantal toeren, al doe ik dat op gehoor, laat lopen.
ik heb dus met minder het gashendel naar benden de zelfde vaartijd, maar minder brandstof.
of zeg ik nu iets raars :)
vaar ik naar het geluid,( hoe ze het mooist loopt) en ik schat dat op een 2000toeren, gaat ze nu wel een km of 15 zonder een hekgolf te trekken.

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:47
door henkvd
Bericht door henkvd » wo 04 jul 2012, 20:53

Aan je verhaal valt dan op te maken dat er weinig tot geen winst valt te behalen, nog even en je bent aan een vaarbewijs toe ivm met de snelheid :lol:

Re: schroef en snelheid

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013, 23:47
door Klaas
Bericht door klaas » do 05 jul 2012, 17:05

daar had ik al voor gezorgd :D