schroef en snelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

schroef en snelheid

Berichtdoor Klaas » 04 Dec 2013, 23:28

Bericht door klaas » wo 20 jun 2012, 06:47

ik heb even, voor de kenners wellicht een eenvoudige, vraag.
ik wil eigenlijk toch mijn schroef gaan vergroten.
of beter gezegt een groter schroef onder de schuit zetten.
ik wil dit, daar ik in mijn logica denk dat een groter schroef meer waterverplaatst en dus harder trekt en dus op lagere toeren dezelfde snelheid haalt.
dit zou dus mij in vaartijd een uur minder diesel kosten, of de zelfde stand gashandel met varen maar dan minder vaartijd.
is wel fijn in de nacht als ik niet een uur onderweg ben, elk minuut eerder thuis is dan echt wel wel fijn.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 23:29

Bericht door vuuren1 » wo 20 jun 2012, 19:33

Een grotere schroef heeft meer vermogen nodig, dus net zoiets als met een fiets in een hoge versnelling een berg op willen fietsen.
Dat hou je niet vol en gaat de hartslag te ver omhoog.

Hetzelfde geldt voor je motor, die zal overbelast worden omdat hij het niet aan kan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor henkvd » 04 Dec 2013, 23:29

Bericht door henkvd » wo 20 jun 2012, 23:21

Ik had het idee dat je schuit al pittig goed liep met de huidige schroef.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor Klaas » 04 Dec 2013, 23:30

Bericht door klaas » do 21 jun 2012, 00:47

Hans, het schroef wat er nu onder zit is kleiner dan het wat er onder zat, nl het schroef wat ik eigelijk er nu toch onder wil gaan zetten.
ik wil dus het orginele schroef er onderzetten, maar heeft dat nut ten opzichte van 1 vaartijd nu een uur dan minder, en of dieselverbuik.
of heft het zichzelf op daar de motor dan ineens weer moet werken, en dus weer meer diesel opstookt.

Henk,
indd de schuit liep goed, nu ff niet erg lek zo :) , maar daar ik bedrijfsmatig vaar wil ik zo min mogelijk diesel stoken tegen en zo hoog mogelijk rendament.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 23:31

Bericht door vuuren1 » do 21 jun 2012, 23:13

Een schroef wordt opmaat berekend en zomaar wat gokken is net zoiets als in de loterij spelen.
Een grotere of zwaardere schroef belast de motor meer en kost je inderdaad meer brandstof.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor Klaas » 04 Dec 2013, 23:31

Bericht door klaas » vr 22 jun 2012, 23:02

ja nee dat snap ik.
is daar een goede eenvoudige formule voor, maar ik weet wel dat de motor dit schroef heeft gehad en dat lag in een motorjacht van 8 meter, das ff zwaarde en licht dieper dan ik, meer weerstand, dus opzich zou de motor er geen probleem mee moeten krijgen als ik zijn orginele schroef er weer op aan knoop mijn inziens.
Maar ik zie wel nog even, ze zal ook wel iets harder gaan lopen, of zuiniger varen nu ze langer is. ik heb nu een schroef met spoed 14 en as dikte 18 maar daar lacht hij om.De motor komt ook maar net op tempratuur nu het zomer is, tenzijn het een week heel warm is en het water zover opwarmt dat hij daar niet meer mee genoeg gan koelen ivm met warmte afgifte, maar zet je dan de motorkast open dan vliegt de temp weer terug naar de 70 graden.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor laserdevil » 04 Dec 2013, 23:32

Bericht door Laserdevil. » vr 22 jun 2012, 23:57

7kinderen,
Een schroef wordt ook berekend op de lengte van de boot , en de jouwe heeft een totaal andere lengte als de boot waar de schroef vandaan komt.
Dus je kan niet het hele pakket uit een boot halen en ongestraft in een andere boot zetten.
Dan kunnen er behoorlijke verschillen ontstaan in de uitkomst , meestal negatief.
http://www.adtbv.nl/NL/vwmarine/vermogensberekening.asp.
Kijk hier maar eens waar je rekening mee moet houden.
Schijnbaar had die ouwe toch gelijk , hij moet en hij zal......
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor quichot » 04 Dec 2013, 23:34

Bericht door quichot » za 23 jun 2012, 08:28

Bij het vaststellen van de juiste schroef voor de pleziervaart, uitgaande van een bestaande installatie, lopen theorie en praktijk zelden hand in hand.

In de ideale wereld van de theorie rolt er uit een berekeningstabel, uitgaande van alleen de rompspecificaties, een ideale voortstuwingslijn, met maar één onbeduidend nadeeltje: volstrekt onbetaalbaar.

De praktijk is doorgaans weerbarstiger, zeker in de pleziervaart. Om drie redenen: 1. meestal staat er in je schip al een prima draaiende motor plus koppeling en kun je het je niet veroorloven die eventjes te vervangen, 2. die prima draaiende motor is in de meeste gevallen te zwaar voor zowel schip als pleziervaarttoepassing, en 3. de reductie van de koppeling is -uitgaande van het hoge toerental bij beroepsgebruik- meestal te groot.

Het is op zich niet zo moeilijk een bruikbare tabel te vinden op het internet. Zelf vind ik deze erg handig, omdat die uitgaat van een bestaande installatie: http://vicprop.com/calculator.htm
Probleem is echter dat die tabel van het optimale motortoerental- en vermogen uitgaat, uitgaande van de opgegeven fabrieksspecificaties. Met andere woorden, er wordt geen rekening gehouden met pleziervaarttoepassingen.
In 9 van de 10 gevallen rolt er dan ook een schroef uit waarbij je je doodschrikt van zowel doorsnee als spoed, en laat staan; prijs. Dit kun je voorkomen door de tabel te foppen. Dus bij welk toerental of snelheid vind je het wel welletjes, en hoeveel motorvermogen is daarvoor nodig. Dat is meestal wel te vinden in een vermogensgrafiek, anders moet je dat schatten. Als je dat vermogen invult als motorvermogen rolt er misschien niet de optimale schroef uit, maar wel het best haalbare compromis.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 23:35

Bericht door vuuren1 » za 23 jun 2012, 23:38

Klaas, de koelwatertemperatuur heeft er erg weinig mee te maken.

Verder is een schroef in slechts 1 gebiedje optimaal en in alle andere toerengebieden een rot ding met een slecht rendement icm met de motor.
Bij een bestaande schroef met een motor die de opgegeven toeren haalt (en niet meer) is een verbetering alleen te vinden in een grotere reductie en een schroef met een flinke diameter.

Er bestaan vele boeken over scheepsvoortstuwing en rendement en dat gaat niet over even een schroefje een beetje verzetten en dan ineens fors brandstof besparen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor quichot » 04 Dec 2013, 23:36

Bericht door quichot » zo 24 jun 2012, 10:56

vuuren1 schreef:
Klaas, de koelwatertemperatuur heeft er erg weinig mee te maken.



Ligt het aan mijn pc dat ik Klaas' posting mis, of is die gewist?
Ohw...wacht...Klaas is 7kinderen, begrijp ik uit de paralleltopic schuitverlenging! :oops:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten