schroef en snelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor reijmerink » 04 Dec 2013, 23:48

Bericht door reijmerink » do 05 jul 2012, 17:43

klaas,..ik had zo mijn zorgen over je verlenging..oud koolstof staal met nieuw staal....leuk te horen dat het goed gelukt is, vr grtn frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor sogna mi » 04 Dec 2013, 23:49

Bericht door sogna mi » do 05 jul 2012, 17:45

een schuit met een Y nummer ,... moet niet veel gekker worden he... hahaha :D
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 23:50

Bericht door vuuren1 » do 05 jul 2012, 20:06

7kinderen schreef:
hoi Hans,
ik heb het nog net kunnen bekijken voor ze maandag ging zwemmen.
de gevens op de schroef waren spoed 14, dat was duidelijk, en ik vond nog een getal en dat was 22, maar slecht te lezen verder een R maar dat zal de draairichting zijn.
ze vaart overigens als en dijker (tis een lange-dijker, en lang is ze.de langste in Enkhuizen) nu ze langer is geworden. ik heb toch een ruime 10 minuten gewonnen in vaar tijd als ik de motor op het zelfde aantal toeren, al doe ik dat op gehoor, laat lopen.
ik heb dus met minder het gashendel naar benden de zelfde vaartijd, maar minder brandstof.
of zeg ik nu iets raars :)
vaar ik naar het geluid,( hoe ze het mooist loopt) en ik schat dat op een 2000toeren, gaat ze nu wel een km of 15 zonder een hekgolf te trekken.



22x14 lijkt mij erg sterk voor een 20 pk Albin..
Maar als de schuit lekker loopt dan zou ik het schroefverhaal gewoon vergeten.
Dat de schuit harder is gaan lopen bij gelijkblijvend toerental is logisch, de lengte is toegenomen en de breedte is gelijk gebleven, het is een soort van kano met een dieselmotor...
Je conclusie is juist, minder toeren en dezelfde snelheid geeft in dit geval brandstofbesparing.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor Klaas » 04 Dec 2013, 23:52

Bericht door klaas » za 07 jul 2012, 00:52

ze is 24 pk, en als ik de man gekloof kan ze er werkelijk wel 30 uithalen daar het engels is.
ze heeft ook totaal geen moeit met de water verplaatsen.
en indd voorlopig doe ik maar niks aan het schroef veranderen. ik heb nu toch al veel tijdwinst, op het mooiste geluid scheelt het een kwartier, en vaar ik met op het zelfde als voor heen geeft ik nog maar een kwart gas ten opzichte van half gas voor de verlenging
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor henkvd » 04 Dec 2013, 23:52

Bericht door henkvd » za 07 jul 2012, 08:51

Het is dat je al aangegeven hebt dat het onderwaterschip redelijk schoon was anders zou je daar een deel van de winst aan toe kunnen schrijven, dat is echter niet zo.
Meer lengte is meer snelheid, met in dit geval minder diepgang en een tot de lengte een smalle schuit geeft een relatief hoge snelheid.

Laat je de motor ook regelmatig even echt werken Klaas, of kom je dan in de problemen met de snelheidsbeperkingen ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schroef en snelheid

Berichtdoor Klaas » 04 Dec 2013, 23:53

Bericht door klaas » za 07 jul 2012, 09:20

als ik haar wil laten werken op normaal water dan krijg ik grote problemen met de snelheid hier in de polder, maar ik kan haar wel even laten werken op de wat ondiepere plaatsen. Op navigatie gaat ze ff ruim 17 km per uur op water rond de 1,50 diep maar dan nog ga ik niet voluit, daar heb ik nog dieper water voor nodig daar ze op 3-4 handel open nog gaat zakken achter en de loop wodt verzwaard door dat de boeg dan te ver uit het water komt.
maar ik houd op ondiep water wel eens het gas er op en dan moet ze er flink an trekken en trekt ze de kont naar beneden en hoor je dat ze werkt om vooruit te blijven.
verder is de snelheid hier 6km per uur, maar dat vaar ik nu al niet meer met iets gas er op. stationair vaart ze op ondiep water,circa 60 tot 80 cm water, 4 a 5 en op de diepere, alles boven de meter is hier diep, gaat ze dan al rond de 6 a 7.
maar daar stationair varen niet goed is, vaar ik dus altijd al boven de snelheid, meestal al rond 8 a 10 km. golven nauwelijks.
inmiddels ben ik aardig bekend bij de waterpolitie. Maak ook nog een praatje met ze. kom ze ook regelmatig tegen. er is hier afgesproken met de gemeentes dat er meer wordt gevaren door de mannen, en dat gebeurd erg goed.
kom ze op alle dagen van de week wel een keer tegen, ook in de avond. maar schuiten zijn heilig in de polder zolang je je maar netjes gedraagt en niet straal bezopen aan het roer staat............
en niet te hard vaart........ ehe tja.
maargoed. ze gaat dus te hard voor de polder maar ik wordt er nog niete op bekeurd, daarbij doe ik altijd netjes groeten praatje maken even tijd voor de mannen maken, ze ff een aardbeidje laten proeven. mag niet maar werkt wel :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten