Loshalen koelwaterpomp Daf

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor Mea Vota » 15 Jul 2019, 11:19

Goedemorgen,

Na vijf jaar stilstand ( complete refit van de boot) was het zover dat mijn Daf 475 weer aan de praat mocht.
We hebben een dag of drie de motor eerst een kwartiertje laten draaien. Ze liep perfect.
Ik heb een nieuwe opvoerpomp, tank, filters en slangen aangebracht, de HD-pomp is overhaalt door een bedrijf, dus blij dat alles werkte.
Daarna de touwtjes los en proefgevaren, ook helemaal geweldig.
Helaas lag er daarna ongeveer een halve liter tot een liter koelvloeistof in de bilge en dat bleek bij de afdichting van de waterpomp vandaan te komen.
Die moet er dus af.
Er is weinig te vinden op het internet over het verwijderen van de pomp en de werkplaatshandleiding bestaat slechts uit een dwarsdoorsnede-tekening.
Nu is mijn vraag: kan ik de pomp zo loshalen?
Als in: dynamo losdraaien, v-riem eraf, poelie van de waterpomp loshalen en dan de pomp losschroeven van de motor?

Groet,

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor henkvd » 15 Jul 2019, 11:50

Denk het wel, vond dit plaatje van een 575, zou zelfde pomp zijn.

http://www.boothobby.nl/my_images/Mecha ... rpomp1.jpg
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor jade » 15 Jul 2019, 16:31

Ja hoor is niet zo moeilijk.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2019, 06:55

Hallo Erik,

Misschien heb je iets aan deze link
https://www.drentsemotorenrevisie-websh ... reviseerd-)

Hoogeveen is niet al te ver weg.

Su6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor jade » 16 Jul 2019, 19:58

Roelof schreef:Hallo Erik,

Misschien heb je iets aan deze link
https://www.drentsemotorenrevisie-websh ... reviseerd-)

Hoogeveen is niet al te ver weg.


Hier hebben wij de waterpomp ook gehaald.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor Mea Vota » 17 Jul 2019, 10:39

Dank voor de reacties.
Pomp is er nog niet af, maar gaat zeker lukken!
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2019, 19:08

Hoi Erik,

We kennen elkaar dus ik had ook privé kunnen reageren en meedenken, we komen tenslotte regelmatig bij elkaar aan boord. Deze keer bewust via het forum zodat mede forumers er misschien iets aan hebben als iemand tegen een vergelijkbaar probleem aanloopt in de toekomst en ik zelf ook nieuwsgierig ben naar de ervaring en mening van anderen.

Oorzaak en mogelijk gevolg zou kunnen zijn:
- Tijdens het verplaatsen van jullie boot hoorden we soms het koelwater in de (koel)kiel klotsen, dit vonden we allebei vreemd maar hebben er verder geen aandacht aan gegeven. Nu er een probleem ontstaat met de koelwaterpomp denk ik hieraan terug:

- 5 jaar geleden hebben jullie de boot zonder koelwaterpomp problemen overgevaren van Friesland naar Groningen.
- koelwatersysteem is volledig afgetapt en ververst.
- Is het mogelijk dat er een luchtzak is het koelsysteem (in de kiel als onderdeel van het gesloten koelsysteem) is achtergebleven?

Zou het mogelijk zijn dat de (mechanical)seal van de pomp is stukgegaan als gevolg van lucht in het koelwatersysteem?
De pomp moet gerepareerd of vervangen worden maar het is misschien nog belangrijker dat eerst de oorzaak van de stukgelopen seal wordt verholpen.

We gaan er samen naar kijken :D (ik zie je morgen of dit weekend).

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor henkvd » 17 Jul 2019, 19:44

Bij enig lucht in je koelwatersysteem is je motor zo aan de kook, daar lees ik niet over, dan kan je lucht wel uitsluiten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2019, 20:04

@ henkvd

Klopt wat je zegt maar ik heb tijdens een proefdraaien van gerepareerde motoren diverse keren meegemaakt dat meganical seals het vrij snel opgaven als gevolg van een slecht ontlucht koelwater systeem terwijl de koeling van de motor geen problemen gaf. Een motor aan de kook komt pas als er lucht in het motorblok komt en er geen goede doorstroming door de motor is.
Tenslotte gooit de slechte afdichting het koelwater er uit, geen lucht inname. Zolang er (nog) voldoende koelwater in het blok zit zal de koelwater temp geen probleem zijn.

Ik weet dat er maar een klein stukje gevaren is dus er was weinig tijd om dusdanig veel koelwater te verliezen waardoor er lucht in het blok bleef zitten.

Ik zeg niet dat dit de oorzaak is maar wel dat het een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.. In elk geval iets om over na te denken. Ik denk dat we het eens zijn dat een klotsend koelsysteem de indicatie geeft dat er lucht in zit wat er er eigenlijk niet hoort.

Vr. Groet,
\Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Loshalen koelwaterpomp Daf

Berichtdoor Mea Vota » 18 Jul 2019, 10:04

De motor is inderdaad niet aan de kook geweest.
En we hebben inderdaad (koel)vloeistof door de kiel horen lopen.
Er is destijds zo'n 225 liter nieuwe koelvloeistof in gegaan, misschien was dat onvoldoende.
Ik heb het in het watergekoelde spruitstuk laten lopen tot hij volstond, de volgende dagen bleek wel dat het peil iets was gezakt, dus telkens weer wat bij gegoten tot het niveau constant bleef.
Er is verder geen ontlucht mogelijkheid als een boutje of kraantje in het koelsysteem.
Dus tja, zeg het maar.....
Achteraf had ik de slang aan de andere kant van het systeem, dus niet aan de spruitstukkant van de pomp, maar de andere, los moeten nemen. dan is het eigen schuld, dikke bult.
Maargoed, het spul moet uit elkaar en na het terugplaatsen van de pomp zullen we zoeken naar wat meer zekerheid om lucht uit te sluiten.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 51 gasten