Waterin carterbak

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Waterin carterbak

Berichtdoor Waterpomp55 » 14 Jul 2019, 12:34

Goedemiddag forumleden. Ik ben net niet op het forum. Ik stel mij voor als Dingeman van Zanten. Woonachtif te Hoogeveen.
Het volgende is aan de hand.
In mijn boot(Risor 27 AK), zit een volvo md 3 motor.
De situatie is als volgt.
- de motor start moelijk en geeft vaak een bonk voor hij start
- er komt water in de carterbak
- de oliedruk is goed bij een warme werkende motor
- de temperatuur is 80 graden bij een warme motor
- als de motor start loopt hij goed
- ik heb wel 4 liter olie uit de carterbak gepompt voor het oliepeil weer de normale stand had.

Mensen om mij heen denken dat de koppaking lek is, maar er kan ook een scheurtje in de cilinderwand zitten.

Mijn vraag is: Heeft iemand op dit forum ervaring met de volvo md 3 motor 36 pk, die een zeflde defect heeft ( gehad)
En hoe dit evt opgelost is.
Mijn dank zal zeer groot zijn voor uw advies.
Waterpomp55
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jul 2019, 12:06
ligplaats: Meppel
info: Risor 27 AK
Motor volvo md3

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jul 2019, 14:59

Ik heb er met Volvo geen ervaring mee, maar wel met een Bukh uit de reddingssloep van onze zeevaartschool.
Koelvloeistof in het carter en olie in het koelsysteem.
En het gekke was dat hij gewoon liep als een zonnetje, maar op een gegeven moment wel de hele mikmak uit het koelwaterreservoir spuugde.

Daar bleek dat de koppaking lek was.
Of liever gezegd: bijna weg.

Gescheurde cilinderwand zou uiteraard ook kunnen.
Maar dan moet je wel iets ergs aan de hand hebben gehad of flink in de draaiuren zitten, zo vermoed ik.

Ik heb er echter niet heel veel verstand van.
Beter wacht je de reacties van anderen even af, maar dit is mijn gedachte erover.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor benE » 14 Jul 2019, 15:38

Lekt er geen Nozzle sleeve?
Zodat er water via de sleeve in de kop komt en langs de zuiger naar het carter loopt.
Omdat je zegt dat er een bonk is tijdens het starten,zal er water boven één van de zuigers staan.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor eagle » 15 Jul 2019, 15:26

Volvo Penta MD3B: Dat is al een oudje..De laatsten zijn van 1976.. Heeft deze nog Twee motorsteunen per kant aan de voorzijde? Indien ja, dan is hij nog ouder..

Water in carter kan door hevelen; Bij een Risor 27 zit de uitlaat midscheeps aan Bakboord, vlak op de waterlijn. Dat kan hevelen als de impeller slecht is.

Bonk bij starten duidt op water boven de zuiger.

Water in het carter zorgt voor witte motor olie. De drie cilinders zijn geheel onafhankelijke modulen, die elk hun eigen koppakking hebben, Daar is weinig storing aan. Veel vaker zijn de koppen doorgeroest, of een scheur in een cilinder. Verstuiversleeves lekken niet vaak. Wel zijn de koelkanalen in kop en cilinder vaak dichtgeslibt en verkalkt.
80 graden is veel te warm! ( tenzij er een warmtewisselaar is aangebracht). Max temp is 62 graden.

Een MD3B in goede staat start meteen , binnen 2 a 3 omwentelingen, met alle 3 cilinders, ook als hij koud is.

De onderdelen levering is slecht. Volvo Penta levert niets meer. Pakkingen zijn er nog in After Market. Verder zijn er alleen nog gebruikte delen van sloopmachines.

Wat te doen?
Uitlaat spruitstuk,Koppen en cilinders eraf, alles inpecteren/opknappen/vervangen indien defect. Thermostaat vervangen.
Bij die gelegenheid: Cilinders meten, eventueel opboren. Er zijn origineel 3 overmaat zuigermaten, maar de levering is zoals gezegd slecht..

Tsja...Misschien valt het allemaal mee, Maar een keer houdt het op..

gr,
Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor Waterpomp55 » 22 Sep 2020, 15:11

Dank voor de reactie. Inmiddels is de koppakking, die inderdaad was doorgslagen gerepareerd. Maar nu heb ik het volgende probleem. Ik heb per ongelijk in ondiep water gezeten, waardoor ik geen koelwater meer kreeg. De impeller bleek op twee plaatsen gebroken. Ik vond één van de twee afgebroken waaier rubbers. De andere zit dus ergens in de motor.
Ik krijg wel koelwater, maar te weinig. De motor wordt langzaam aan toch te warm. 80 graden. De uitlaat gaat dan ook stamen. Ik heb de motor olie nagekeken . Die ziet er nog goed uit en het peil stijgt niet.
Nu mijn vraag. Zou het kunnen dat het ontbrekende stuk rubber waaier van de impeller voor een verstopping zorgt?
En Zou het kunnen dat er drab in de motor achter is gebleven?
Ik ga in ieder geval het thermostaat huis open maken en de thermostaat doormeten en kijken of daar het ontbrekende stuk rubber waaier voor of in zit.
Wie heeft hier ervaring mee?. Het gaat dus om een md3b Volvo penta motor.
Waterpomp55
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jul 2019, 12:06
ligplaats: Meppel
info: Risor 27 AK
Motor volvo md3

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor Kwokko » 22 Sep 2020, 18:17

Waterpomp55 schreef:Nu mijn vraag. Zou het kunnen dat het ontbrekende stuk rubber waaier van de impeller voor een verstopping zorgt?
En Zou het kunnen dat er drab in de motor achter is gebleven?
Ik ga in ieder geval het thermostaat huis open maken en de thermostaat doormeten en kijken of daar het ontbrekende stuk rubber waaier voor of in zit.

Ik zou eerst even de leiding langs gaan voor je motor,dus tussen impeller en thermostaat huis.
Er zit een kans in,dat het niet door een nichtje wil,en daar de zaak afsluit.
Hier een tekening van het koelcirquit van een MD3B.
https://www.volvopentashop.com/epc/nl-N ... 742090_036

Heb jij ook een wierfilter tussen bodem ingang en impeller zitten?
Kwokko
 

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor Waterpomp55 » 23 Sep 2020, 21:58

Dank voor uw antwoord. Ik heb de leidingen tot en met het thermostaat huis gedemonteerd. Het thermostaat huis was aan de onderkant geheel dichtgeslibt met kalk aanslag. Het water kon dus niet meer door de thermostaat vloeien. Ik heb de thermostaat uitgeprobeerd in langzaam heet wordend water en die werkt nog wel. Ik heb twee nieuwe pakkingen besteld.ik zag ook dat in de motor Inlaat van af de thermostaat veel kalkaanslag zit. Maar hoe krijg ik dat er uit zonder dat de koppakking beschadigd wordt.
Ik zag overigens ook dat de waterpomp lekt. Die ga ik démontèren en proberen een nieuwe waterkeringsring te plaatsen in de pomp
Waterpomp55
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jul 2019, 12:06
ligplaats: Meppel
info: Risor 27 AK
Motor volvo md3

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor Kwokko » 23 Sep 2020, 22:09

Waterpomp55 schreef:Maar hoe krijg ik dat er uit zonder dat de koppakking beschadigd wordt.

Hoe los je kalk op?
Bij een Senseo apparaat weet ik het wel,dat doe je met schoonmaakazijn.
Misschien lukt dat ook bij jou motor.
Nachtje in de week zetten,en dan spoelen?
Kwokko
 

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor Waterpomp55 » 24 Sep 2020, 07:11

Azijn in de motor en nachtje laten in werken. Daar heb ik ook aan gedacht. Maar ik word gewaarschuwd dat het een erg oude motor is (1977),en dat de azijn zo veel kalk en roest los maakt, dat dit weer zorgt voor verstopping in de koelkanalen in de cilinderkoppen. En als dit gebeurt moeten ze er alledrie af.
Ik ga eerst het thermostaahuis in orde maken en kijken of het stukje rubber van de impeller in de koelwater aanvoerleiding zit. Dan kijk ik of er genoeg koelwater uit de uitlaat komt, en of de motor niet te warm wordt.
Waterpomp55
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jul 2019, 12:06
ligplaats: Meppel
info: Risor 27 AK
Motor volvo md3

Re: Waterin carterbak

Berichtdoor Waterpomp55 » 07 Okt 2020, 18:57

Probleem is waarschijnlijk opgelost.

Ik heb het thermostaathuis van de motor afgehaald en de wateringang vrijgemaakt. Nieuwe pakking gemaakt . Weer op de motor gemonteerd. Nu komt er veel meer koelwater uit de uitlaat. De waterpomp van de motor afgehaald. Er was een waterkeerring versleten. Nieuwe ingezet en de pomp lekt nu niet meer. In de loop van volgende week ga ik proefvaren om te kijken of het koelsysteem goed werkt.
Waterpomp55
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Jul 2019, 12:06
ligplaats: Meppel
info: Risor 27 AK
Motor volvo md3


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten