Spoed van de schroef en motor(vermogen)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor Wim Niessen » 04 Dec 2013, 22:44

Bericht door Wim Niessen » vr 01 jun 2012, 21:23


Bij het in bedrijf stellen van mijn motor bleek deze niet op toeren te komen. Oorzaak is de te grote spoed van mijn drieblads schroef (is nu 18R13; de spoed moet 10,6 inch worden en dat gaat binnekort gebeuren)
Afgezien van het niet op toeren komen van de motor vraag ik mij af of een niet juist bemeten schroef schade aan de motor kan opleveren.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor henkvd » 04 Dec 2013, 22:45

Bericht door henkvd » vr 01 jun 2012, 21:35

Zolang je niet vol aan draait kan het geen kwaad, vol gas jaag je de motor tot ver in het rood. Zie het als het missen van de hoogste versnelling in een auto en vol gas door blijven rijden.
In dit soort gevallen zou je moeten kunnen beschikken over een uitlaatgas temperatuur meter om een veilige limiet te vinden, helaas heeft dat met een watergekoelde uitlaat weinig nut.

Vol gas is het dus schadelijk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor jeroenwd40 » 04 Dec 2013, 22:45

Bericht door jeroenwd40 » vr 01 jun 2012, 23:05

Ik weet niet wat de diameter van de as is, maar ik heb nog een drieblads liggen. 40mm 18x11
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor Bejakruiser » 04 Dec 2013, 22:47

Bericht door Bejakruiser » za 02 jun 2012, 00:51

Henk als de motor niet op toeren komt wil het dus zeggen dat ie juist niet in het rood komt. Gewoon normaal doorvaren tot de schroef binnen is.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor henkvd » 04 Dec 2013, 22:48

Bericht door henkvd » za 02 jun 2012, 15:49

Bejakruiser schreef:
Henk als de motor niet op toeren komt wil het dus zeggen dat ie juist niet in het rood komt. Gewoon normaal doorvaren tot de schroef binnen is.



Goed is het niet, de motor zal gaan roken en heeft het niet makkelijk, alleen m'n vergelijking met 4 wielen is onjuist gesteld, die zou moeten zijn in z'n 5 tegen een berg op rijden waarbij het gaspedaal tot de bodem moet en dan nog afzakken in snelheid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:49

Bericht door vuuren1 » za 02 jun 2012, 20:06

@Wim,

Wat is -niet op toeren-? 2600 rpm? (even uit nieuwsgierigheid)

Verder kan je gewoon varen als je maar iets onder het (nog onbekende) huidige maximale toerental blijft.

Een patrouillevaartuig van de overheid die iedere dag beroepsmatig vaart haalt de 2500 rpm nog niet (met dezelfde motor).
Die is na 4 jaar ook nog heel..
De schroef is te zwaar uitgerekend, dat weet men maar ze doen er niks mee.
(de bemanning achter het roer let heus niet op dergelijk dingen zoals gas terug nemen..)

@Bejakruiser,

Niet op toeren komen en 'teveel' brandstof inspuiten betekent dat een dieselmotor in een schip overbelast is.
Afhankelijk van de uitvoering van de brandstofpomp zal de motor dan zwart gaan roken (bij deze Mitsubishi S4L zal dat meevallen).
Een scheepsschroef vraagt iets heel anders van een motor dan de wielen van een auto doen.

@Henk,

Ook met een natte uitlaat is het (bij grotere motoren) heel normaal om uitlaatgassentemeratuur te meten, dat gebeurt per cilinder en natuurlijk vóór het natte gedeelte.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor Wim Niessen » 04 Dec 2013, 22:49

Bericht door Wim Niessen » zo 03 jun 2012, 18:40

Een andwere vraag over hetzelfde onderwerp:
Wat zijn de consequenties als de spoed of de schroef te klein zijn?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:50

Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 20:41

Wim Niessen schreef:
Een andwere vraag over hetzelfde onderwerp:
Wat zijn de consequenties als de spoed of de schroef te klein zijn?



Wim,
Ik vroeg eerder wat het huidige maximale toerental is?

Als de schroef te klein is en de motor is afgesteld op ca. 3100 rpm onbelast zal de motor belast ook ca. 3100 rpm draaien maar niet het daarbij opgegeven vermogen leveren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor Wim Niessen » 04 Dec 2013, 22:51

Bericht door Wim Niessen » zo 03 jun 2012, 21:20

Wim,
Ik vroeg eerder wat het huidige maximale toerental is?

Als de schroef te klein is en de motor is afgesteld op ca. 3100 rpm onbelast zal de motor belast ook ca. 3100 rpm draaien maar niet het daarbij opgegeven vermogen leveren.[/quote]


Duidelijk, Hans.

Het max. RPM is 3.000
Het thans haalbare met de huidige schroef (18R13) is 2.400 RPM
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:53

Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 21:44

Wim Niessen schreef:
Wim,
Ik vroeg eerder wat het huidige maximale toerental is?

Als de schroef te klein is en de motor is afgesteld op ca. 3100 rpm onbelast zal de motor belast ook ca. 3100 rpm draaien maar niet het daarbij opgegeven vermogen leveren.





Duidelijk, Hans.

Het max. RPM is 3.000
Het thans haalbare met de huidige schroef (18R13) is 2.400 RPM[/quote]

2400 is inderdaad zoveel te weinig dat de schroef aangepakt moet worden.
Dan zal de keerkoppelingreductie nu kleiner zijn dan de Peugeot koppeling en ook kleiner dan de 2.1:1 van de ZF die Vetus meelevert, daar gaat een 18x12 schroef onder.

Je mag er gerust mee varen als je maar onder de 2400 rpm blijft. Dat zou ik met een juiste schroef de eerste tijd ook doen omdat de motor nieuw is.
Ook al is het een nieuwe motor waarvan met zegt dat die niet ingedraaid hoeft te worden zou ik dat toch ouderwets en met wat wisselende toerentallen doen.
Je zult merken dat de nieuwe motor na 150-200 uur lekkerder gaat lopen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten