Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 21:44
Wim Niessen schreef:
Wim,
Ik vroeg eerder wat het huidige maximale toerental is?
Als de schroef te klein is en de motor is afgesteld op ca. 3100 rpm onbelast zal de motor belast ook ca. 3100 rpm draaien maar niet het daarbij opgegeven vermogen leveren.
Duidelijk, Hans.
Het max. RPM is 3.000
Het thans haalbare met de huidige schroef (18R13) is 2.400 RPM[/quote]
2400 is inderdaad zoveel te weinig dat de schroef aangepakt moet worden.
Dan zal de keerkoppelingreductie nu kleiner zijn dan de Peugeot koppeling en ook kleiner dan de 2.1:1 van de ZF die Vetus meelevert, daar gaat een 18x12 schroef onder.
Je mag er gerust mee varen als je maar onder de 2400 rpm blijft. Dat zou ik met een juiste schroef de eerste tijd ook doen omdat de motor nieuw is.
Ook al is het een nieuwe motor waarvan met zegt dat die niet ingedraaid hoeft te worden zou ik dat toch ouderwets en met wat wisselende toerentallen doen.
Je zult merken dat de nieuwe motor na 150-200 uur lekkerder gaat lopen.