Spoed van de schroef en motor(vermogen)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor Guerto » 04 Dec 2013, 22:54

Bericht door Guerto » ma 04 jun 2012, 21:12
Hans,

kun je stellen dat de verhouding tussen 3000 RPM onbelast en ongeveer 2400 RPM belast altijd onvoldoende is?

Ik vraag dit omdat in onze Doerak 950 een Peugeot Indenor ligt ( XDP-490, DTN uitvoering) die onbelast 3000 toeren draait, maar belast niet verder komt dan ongeveer 2500 RPM. Keerkoppeling is de Hurth HBW 15 2R. Gegevens van de schroef heb ik nu niet bij de hand, briefje ligt op de boot. Ik heb me eigenlijk altijd al afgevraagd of deze verhouding normaal is, aan de andere kant, ik vaar nooit zo hard, we komen zelden boven de 2000 toeren. Maar wel een interessante materie!

Alvast bedankt,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:56

Bericht door vuuren1 » ma 04 jun 2012, 22:33

Geert,

Dan heb je een DTP-50 motor met de standaard HBW-15.
Die staat te boek voor 2600 rpm.
Dan is 2500 rpm niet verontrustend.

DTN leverde destijds (meestal) een standaard schroef bij ieder type motor en afhankelijk van de scheepsvorm zal dat ook meestal in de buurt zijn geweest.
Een Doerak is geen speedboot en is een iets lager toerental daarbij niet vreemd.
(Als de schroef wat aangegroeid is of mee geverfd is kan dat ook zomaar 150 toeren schelen)

Het interkoelsysteem bij deze motoren heeft beperkingen, maar pas ruim boven de 2000 toeren.

Tussen 3000 en 2500 rpm zit best een flink gat maar het is dan ook geen elektronisch geregelde dieselmotor.
Gewoon 50 toeren onder de 2500 blijven is altijd goed (mits het koelwateralarm niet af gaat..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor Guerto » 04 Dec 2013, 22:57

Bericht door Guerto » di 05 jun 2012, 07:52

Hans,
bedankt voor je antwoord. Koeling is tot nu toe nog nooit een probleem geweest, de boot heeft kielkoeling en ik heb begrepen dat het toegepaste uitlaatspruitstuk/expantievat (van de firma Bowman) wat minder kritisch is dan de uitvoeringen met een indirecte koeling. Er is bij ons een Vetus temperatuurmetertje geplaatst, naast het originele koelwateralarm, deze heb ik nog nooit op of boven de 80 graden gehad, sterker nog staat meestal rond de 70 graden.

groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Spoed van de schroef en motor(vermogen)

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:57

Bericht door vuuren1 » di 05 jun 2012, 23:00

Geert,
De uitvoering met kielkoeling heeft dat probleem niet (mits de koelcapaciteit voldoende is).
Wel is het periodiek vervangen van de koelvloeistof voor deze motor erg belangrijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten