koelwater

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

koelwater

Berichtdoor yesman » 04 Dec 2013, 22:23

Bericht door yesman » di 15 mei 2012, 14:20

beste forumleden
ik heb een volvo tmd41a in mijn valkkruiser deze loopt en start prima dat is het probleem niet waar ik graag een antwoord op wil hebben is het volgende:
bij een koude start slaat de motor goed aan en blijft stationair lopen, er komt dan geen koelwater uit de uitlaat.
verhoog ik het toerental dan nog komt er geen koelwater uit.
pas na enige tijd ca 5 minuten begint het koelwater uit de uitlaat te stromen en werkt alles normaal.
via internet kom ik op een klep in de uitlaat die opengaat als de motor wat op temperatuur komt.
een zgn " exhaust brake" maar in de beschrijving van de tmd41a kan ik die niet vinden wel op een ander type.
koelwatercircuit is in orde, nieuwe impeller en de wierpot lekt niet.
Wie heeft er een antwoord op of dit normaal is.
alvast bedankt voor de reacties
yesman
yesman
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 Dec 2011, 18:07
ligplaats:
info:

Re: koelwater

Berichtdoor eagle » 04 Dec 2013, 22:25

Bericht door eagle » di 15 mei 2012, 18:42

Hallo Yesmen,

5 minuten zonder koelwater hoort niet.

De TMd 41a heeft een flinke impellerpomp, die behoorlijk water opvoert. Zelfs bij een lange uitlaatslang en groot waterlock mag dat niet zolang duren.
Is deze situatie nieuw, of altijd al ?

Als er een wierfilter met transparant deksel is, moet de waterflow te zien zijn. Draai voor het starten het deksel even los, en weer vast, dan loopt het filter leeg, en is het water beter zichtbaar (bij een geheel gevuld filter zonder luchtbellen is de stroming slecht te zien). Vrijwel direkt na het starten moet de stoming te zien zijn.

De vetusfilters (met het kruis op het deksel) kunnen een barstje krijgen, als er gereedschap wordt gebruikt bij het openen.
In geval van een Volvo Penta filter (zwart) moet het dunne tussendekseltje onder het grote schroefdeksel er zijn.

Over de uitlaatklep het volgende: Deze werd door VP gemonteerd om het roken bij lage toeren te verminderen. Bij laag toerental is er een groot lucht-overschot. Door de uitlaat deels af te sluiten, wordt de spoeling verslechterd, De gassen blijven dan meerdere slagen in de cilinder, waardoor de rook verbrandt. (paardemiddel!). Dit is geen waste-gate!. Het lijkt in de verte op een ERG klep, maar dan simpel.
De klep zit in de uitlaatbocht, direct na de turbo, en staat in rust gesloten (veer). Vanaf ca 1700 rpm wordt hij opengetrokken door een elektromagneet, zichtbaar onder de turbo. Deze wordt bediend door een eindschakelaar bovenop de inspuitpomp, door de toeren-hefboom, tijdens gas geven (via een relais in het zwarte kastje op de motor).

Soms zit de klep vast; Eenvoudig te testen: bij stilstaande motor moet de bedienstang met de hand heen en weer (=open en dicht) getrokken kunnen worden. Zit hij vast/dicht, is er vermogensverlies. Zit hij vast/open, rookt de machine bij laag toeren.

Overigens geloof ik nog niet, dat de klep het waterprobleem veroorzaakt. Eerder een luchtlek ergens voor de impellerpomp...

ps: Meestal wordt er bij VP 41 een uitlaattemp. alarm gemonteerd in de uitlaatslang, direkt achter de bocht; die reageert meteen als er geen water komt.

eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koelwater

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:26

Bericht door vuuren1 » di 15 mei 2012, 19:51

Juist na het vernieuwen van een impeller in een bestaande pomp ontstaan dergelijke problemen vaker.
Het pomphuis is ingelopen, de nieuwe impeller is mooi strak en daartussen ontstaat lekkage.

Afhankelijk van de positie (hoogte boven of onder de waterlijn) van de pomp kan er dan water teruglopen waardoor de pomp weer opnieuw water moet aanzuigen, óf het wierfilter heeft een klein luchtlekje.
Dan zuigt de pomp gebrekkig aan.

De klep in de uitlaat zorgt voor een extra tegendruk, maar ik lees dat die vlak achter de turbo zit en dus(?) nog voor het water injectiepunt.
Dan heeft die geen invloed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koelwater

Berichtdoor yesman » 04 Dec 2013, 22:27

Bericht door yesman » wo 16 mei 2012, 12:44

Eagle en Vuuren1 bedankt voor jullie reactie.

Deze situatie is onstaan na het schoonmaken van de wierpot en vervangen van de impeller in het najaar, het viel mij nu pas op.
De wierpot zit gemonteerd op een standpijp ca 1 meter boven het vlak en zit hoger dan de impellerpomp.
Er zit een vetus 140 wierpot op, daarvan heb ik de rubberring onder de deksel vernieuwd en met vet ingesmeerd.
mogelijk dat er toch een lek zit in het deksel, visueel niet te zien. De bak ziet er verder prima uit geen water of leksporen
Impeller gechecked en die is nog steeds ongeschonden.
de impellerpomp zit boven het waterniveau.
de uitlaatklep zit precies zoals eagle het beschreven heeft en daar ligt het probleem ook niet denk ik.
ik krijg geen alarm (geen water) het signaal werkt wel met de testknop.

groet Yesman
yesman
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 Dec 2011, 18:07
ligplaats:
info:

Re: koelwater

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Dec 2013, 22:27

Bericht door Mopolcamper » wo 16 mei 2012, 13:47

Uit ervaring, want heb ik ook eens gehad: veeg het vet eens van de rubbering af!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: koelwater

Berichtdoor Stylerider » 04 Dec 2013, 22:28

Bericht door Stylerider » wo 16 mei 2012, 15:17

Er kan ook valse lucht lekken tussen de (vleugel)moer van de wierpot, daar hoort een wit kunststof ringetje tussen dat vervormt en afdicht.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: koelwater

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:29

Bericht door vuuren1 » wo 16 mei 2012, 21:01

Type 140 heeft geen vleugelmoer..
Vet helpt juist wel tegen kleine luchtlekkages.

Zoals gezegd komt het na het vervangen van een impeller vaker voor dat de pomp doorlaat en is dat het probleem.
Het kan ook een beluchter zijn die er aan -meehelpt- dat de pomp terug afloopt.

Hoeveel draaiuren heeft de motor (en de pomp) en is dat op slootjes of op rivieren?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koelwater

Berichtdoor yesman » 04 Dec 2013, 22:30

Bericht door yesman » di 29 mei 2012, 03:22

heren
het probleem is opgelost, oorzaak van de storing is een rubber ringetje van de deksel deze zit met een vleugelmoer vast op de wierbak na vernieuwen.... starten en direct komt de waterstroom op gang.
bedankt voor de suggesties.

groet yesman
yesman
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 Dec 2011, 18:07
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten