door eagle » 04 Dec 2013, 22:25
Bericht door eagle » di 15 mei 2012, 18:42
Hallo Yesmen,
5 minuten zonder koelwater hoort niet.
De TMd 41a heeft een flinke impellerpomp, die behoorlijk water opvoert. Zelfs bij een lange uitlaatslang en groot waterlock mag dat niet zolang duren.
Is deze situatie nieuw, of altijd al ?
Als er een wierfilter met transparant deksel is, moet de waterflow te zien zijn. Draai voor het starten het deksel even los, en weer vast, dan loopt het filter leeg, en is het water beter zichtbaar (bij een geheel gevuld filter zonder luchtbellen is de stroming slecht te zien). Vrijwel direkt na het starten moet de stoming te zien zijn.
De vetusfilters (met het kruis op het deksel) kunnen een barstje krijgen, als er gereedschap wordt gebruikt bij het openen.
In geval van een Volvo Penta filter (zwart) moet het dunne tussendekseltje onder het grote schroefdeksel er zijn.
Over de uitlaatklep het volgende: Deze werd door VP gemonteerd om het roken bij lage toeren te verminderen. Bij laag toerental is er een groot lucht-overschot. Door de uitlaat deels af te sluiten, wordt de spoeling verslechterd, De gassen blijven dan meerdere slagen in de cilinder, waardoor de rook verbrandt. (paardemiddel!). Dit is geen waste-gate!. Het lijkt in de verte op een ERG klep, maar dan simpel.
De klep zit in de uitlaatbocht, direct na de turbo, en staat in rust gesloten (veer). Vanaf ca 1700 rpm wordt hij opengetrokken door een elektromagneet, zichtbaar onder de turbo. Deze wordt bediend door een eindschakelaar bovenop de inspuitpomp, door de toeren-hefboom, tijdens gas geven (via een relais in het zwarte kastje op de motor).
Soms zit de klep vast; Eenvoudig te testen: bij stilstaande motor moet de bedienstang met de hand heen en weer (=open en dicht) getrokken kunnen worden. Zit hij vast/dicht, is er vermogensverlies. Zit hij vast/open, rookt de machine bij laag toeren.
Overigens geloof ik nog niet, dat de klep het waterprobleem veroorzaakt. Eerder een luchtlek ergens voor de impellerpomp...
ps: Meestal wordt er bij VP 41 een uitlaattemp. alarm gemonteerd in de uitlaatslang, direkt achter de bocht; die reageert meteen als er geen water komt.
eagle