Pagina 1 van 1

Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 12:39
door antonh
Bij mijn motor zit een buisje onder het spruitstuk waar soms een pufje uit kwam en zondag "stoom".
Wat is dit voor buisje het is een Indenor metaal groen.
Hoeft daar niets op te zitten.

Zondag was de motor ruimte gevuld met damp en ik zag later koelvloeistof onder de motor.
Er zat te veel in het reservoir maar ik kon er weer meer dan een liter indoen.
Wat zou dit zijn, koppakking?

Welke is het, hij zou 62 pk zijn met nr 7942000 356 op het blok.
Er is niets over de motor bij de boot.

Anton

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 13:04
door aquanaut
Anton,
Heb je al olie gepeild?

Aquanaut

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 13:45
door antonh
Olie is gepeild en gewoon zwart.
Die zou deze week ververst worden.
De dop is ook gewoon zwart van de olie.
Er is geen water of wat ook te zien in de olie.
Oliepeil is dus niet hoger.
Maar waar is dat buisje voor, hier kwam wat damp uit.
Er wordt door de "geleerden" in de haven geopperd dat de koppakking kapot is.
Dat is nogal een fikse reparatie he.

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 13:58
door Guerto
Hoi,

het was in de tijd van de Indenor gebruikelijk om de carterontluchting gewoon open te laten, bvk vlak bij de luchtinlaat zodat evt. dampen direct opgezogen konden worden. Die van mij had er ook last van, zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=PdWwze-XVKI
Soms spetterde er zelfs olie uit. Inmiddels is de Indenor ter ziele (koelwater in het carter) en draaien we met een Yanmar.

Groet,
Geert

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2019, 09:13
door jaccomiranda
Ik weet dat een DTP62 cilinderbussen heeft die kunnen zakken als hij op leeftijd komt.
Dat was bij ons het moment om hem te vervangen.
Ik weet niet of dat bij jou motor ook het geval zou kunnen zijn.

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2019, 15:46
door kajoe
bij mij ook het zelfde met een hoop afgewerkte olie op het vlak ,moeilijk startend ,roken als een ketter ,dus eruit met het kreng ,en een nieuwe motor er in geen 6 cil 90 pk maar een 4 cil 62 pk en ja de boot vaart iets sneller en verbruikt veel inder gasolie en in 2 jaar nog geen smeerolie ,uitgedoktert door de heren van een bedrijf uit ijlst ,koste een paar centen maar minder dan ik gedacht had ,dus ikke heel blij .

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2019, 18:09
door Hooveld960
Bakker uit IJlst? Wat voor merk motor heb je kajoe?
Ik hoop dat mijn motor nog even mee gaat. Nieuwe motor laten plaatsen kost al snel een kleine 10.000 euri's denk ik.

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2019, 21:46
door pleysant
Is de koelvloeistof wel eens ververst?

Mvg Ed

Re: Ontluchting carter Indenor

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2019, 08:30
door kajoe
zij hebben eerst opgenomen hoe veel ruimte er zou zijn voor een nieuwe motor en aan de hand van de boot gegevens en de max rompsnelheid wat mogelijk zou zijn en daar kwam uit dat ik met een rond 45 pk net zo snel zou zijn als hij was ,zelf had ik rond 80 pk ingedachte maar die paste niet dus werd het een sole 62 pk .
maar voor die tijd had ik al bij vele motormerken gekeken welke mij het best overkwam ,maar ja aan het einde gaan de centjes ook tellen en de offerte die ze mij voorlegde viel mij alleszins mee en de tijd die men nodig heeft ,ik liet het doen in het vroege voorjaar wanneer men het meestal niet te druk heeft ,al met al vond ik dat ik zeer goed ben geholpen ,en tot op heden ,op een ding na omdat de olie koeler van de koppeling ging lekken maar ook deze is op een hele goede manier vervangen (in de biesbos) waar wij waren maar alles is van uit ijlst geregisseerd en 3 dagen later voeren wij weer .
ik heb maar ervaring met het inbouwen van 4 scheeps motoren in mijn eerste schip was dat een daf 645m en op rederij schepen waar ik op heb gevaren .
i