Ontluchting carter Indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor antonh » 11 Jun 2019, 11:39

Bij mijn motor zit een buisje onder het spruitstuk waar soms een pufje uit kwam en zondag "stoom".
Wat is dit voor buisje het is een Indenor metaal groen.
Hoeft daar niets op te zitten.

Zondag was de motor ruimte gevuld met damp en ik zag later koelvloeistof onder de motor.
Er zat te veel in het reservoir maar ik kon er weer meer dan een liter indoen.
Wat zou dit zijn, koppakking?

Welke is het, hij zou 62 pk zijn met nr 7942000 356 op het blok.
Er is niets over de motor bij de boot.

Anton
Laatst gewijzigd door antonh op 11 Jun 2019, 13:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor aquanaut » 11 Jun 2019, 12:04

Anton,
Heb je al olie gepeild?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2134
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor antonh » 11 Jun 2019, 12:45

Olie is gepeild en gewoon zwart.
Die zou deze week ververst worden.
De dop is ook gewoon zwart van de olie.
Er is geen water of wat ook te zien in de olie.
Oliepeil is dus niet hoger.
Maar waar is dat buisje voor, hier kwam wat damp uit.
Er wordt door de "geleerden" in de haven geopperd dat de koppakking kapot is.
Dat is nogal een fikse reparatie he.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor Guerto » 11 Jun 2019, 12:58

Hoi,

het was in de tijd van de Indenor gebruikelijk om de carterontluchting gewoon open te laten, bvk vlak bij de luchtinlaat zodat evt. dampen direct opgezogen konden worden. Die van mij had er ook last van, zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=PdWwze-XVKI
Soms spetterde er zelfs olie uit. Inmiddels is de Indenor ter ziele (koelwater in het carter) en draaien we met een Yanmar.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 10:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor jaccomiranda » 12 Jun 2019, 08:13

Ik weet dat een DTP62 cilinderbussen heeft die kunnen zakken als hij op leeftijd komt.
Dat was bij ons het moment om hem te vervangen.
Ik weet niet of dat bij jou motor ook het geval zou kunnen zijn.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 10:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor kajoe » 12 Jun 2019, 14:46

bij mij ook het zelfde met een hoop afgewerkte olie op het vlak ,moeilijk startend ,roken als een ketter ,dus eruit met het kreng ,en een nieuwe motor er in geen 6 cil 90 pk maar een 4 cil 62 pk en ja de boot vaart iets sneller en verbruikt veel inder gasolie en in 2 jaar nog geen smeerolie ,uitgedoktert door de heren van een bedrijf uit ijlst ,koste een paar centen maar minder dan ik gedacht had ,dus ikke heel blij .
kajoe
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor Hooveld960 » 12 Jun 2019, 17:09

Bakker uit IJlst? Wat voor merk motor heb je kajoe?
Ik hoop dat mijn motor nog even mee gaat. Nieuwe motor laten plaatsen kost al snel een kleine 10.000 euri's denk ik.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 09:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor pleysant » 13 Jun 2019, 20:46

Is de koelvloeistof wel eens ververst?

Mvg Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 22:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Ontluchting carter Indenor

Berichtdoor kajoe » 14 Jun 2019, 07:30

zij hebben eerst opgenomen hoe veel ruimte er zou zijn voor een nieuwe motor en aan de hand van de boot gegevens en de max rompsnelheid wat mogelijk zou zijn en daar kwam uit dat ik met een rond 45 pk net zo snel zou zijn als hij was ,zelf had ik rond 80 pk ingedachte maar die paste niet dus werd het een sole 62 pk .
maar voor die tijd had ik al bij vele motormerken gekeken welke mij het best overkwam ,maar ja aan het einde gaan de centjes ook tellen en de offerte die ze mij voorlegde viel mij alleszins mee en de tijd die men nodig heeft ,ik liet het doen in het vroege voorjaar wanneer men het meestal niet te druk heeft ,al met al vond ik dat ik zeer goed ben geholpen ,en tot op heden ,op een ding na omdat de olie koeler van de koppeling ging lekken maar ook deze is op een hele goede manier vervangen (in de biesbos) waar wij waren maar alles is van uit ijlst geregisseerd en 3 dagen later voeren wij weer .
ik heb maar ervaring met het inbouwen van 4 scheeps motoren in mijn eerste schip was dat een daf 645m en op rederij schepen waar ik op heb gevaren .
i
kajoe
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten