motorsteunen vervangen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

motorsteunen vervangen

Berichtdoor reijmerink » 04 Dec 2013, 22:05

Bericht door reijmerink » vr 11 mei 2012, 17:14

lui, nadat ik veel op mijn oude compromis 850 zeilboot anno 1980 heb vervangen, kombuis,gas,stuurautomaat,reddingsvlot,waterpomp, blijft er niet veel meer over... dus denk ik aan de motorsteunen, motor bukh dv 20,ooit gereviseerd, helemaal ok vlgns bukhdealer..hij werkt een kwartiertje haven in/uit pakweg 40 x per jaar dus ala 10 uur per jaar, een beetje stampen is het probleem niet...maar een watersporter wil alles perfecto hebben toch? how to do??? mijn idee...1.ik schroef de schroefas los van de koppeling, pakweg 70 cm lengte hebbend. 2 ik schroef de voorste steunen los en til met een koevoet de motor omhoog en plaats keggen 3 ik bekijk en bestel wat er onder moet, maten, shore etc. ik plaats die en zo vervolgens 4 maal.3 ik bekijk of de schroefas flens past op de kk flens, zoniet draaien aan de steunen en vastzetten .zoiets ??? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor Lucter » 04 Dec 2013, 22:06

Bericht door Lucter » vr 11 mei 2012, 18:03

Vrees dat'ie dan pas echt gaat stampen :shock:

Voorstuwing zal toch echt moeten worden uitgelijnd, en da's een heel speciaal karweitje wat niet elke monteur goed kan :!:

Ik begrijp overigens je instelling wel, ook ik lijdt aan deze "ziekte" :oops: Maar soms kun je iets wat goed draaid maar beter laten zitten 8-)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:07

Bericht
door vuuren1 » vr 11 mei 2012, 20:15
Motordempers gaan hooguit 20 jaar mee en dan is de fut er een heel eind uit.
Dus vervangen is al 20 jaar te laat ;)

Na 40 jaar kan het ook meestal beter, ofwel met betere dempers.
Dit is wel afhankelijk van de situatie.
De vrije aslengte is voldoende, maar zit er een flexibele schroefaskoppeling tussen?
Zo ja dan is die ook oud en hard, zo nee dan ben je beperkt in de keuze van meer soepele dempers.

Eigenlijk gaan dempers en geen flexibele askoppeling niet samen, maar aangezien je geen uren maakt gaat ook iets wat eigenlijk niet kan niet snel stuk..
Uitlijnen is inderdaad iets wat niet iedereen zomaar kan, maar uitlijnen van een flexibel opgestelde motor op een min of meer starre as is feitelijk onmogelijk.

Het is iets te gemakkelijk om te zeggen dat iets wat goed draait te laten zitten, dan zou onderhoud overbodig zijn en dat is het zeker niet.

Een koevoet is voor een inbreker, een motor hijs je op of je zet er een schaarkrikje onder om hem omhoog te stellen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor Lucter » 04 Dec 2013, 22:08

Bericht door Lucter » vr 11 mei 2012, 20:32

[quote="vuuren1"]Motordempers gaan hooguit 20 jaar mee en dan is de fut er een heel eind uit.
Dus vervangen is al 20 jaar te laat ;)Het is iets te gemakkelijk om te zeggen dat iets wat goed draait te laten zitten, dan zou onderhoud overbodig zijn en dat is het zeker niet.

Met bovenstaande ben ik het zonder meer eens, anderzijds, het spul loopt goed en maakt maar 10 uur per jaar en om dan voor zo'n oude installatie die kosten te gaan maken :?:

Ik zou zeggen, lekker doordraaien en bij problemen heel de zooi vervangen, dit moment komt er toch, ongeacht de motordempers.

ennuh "Een koevoet is voor een inbreker" ? Hans je grote ervaring&kennis blijkt uit je postings, waarvoor respect en dank! Maar dat je zooooveel ervaring hebt wist ik nog niet 8-)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor Onrust » 04 Dec 2013, 22:08

Berichtdoor Onrust » vr 11 mei 2012, 22:46

L
ucter schreef:
ennuh "Een koevoet is voor een inbreker" ? Hans je grote ervaring&kennis blijkt uit je postings, waarvoor respect en dank! Maar dat je zooooveel ervaring hebt wist ik nog niet 8-)



Hans heeft verborgen talenten....................... Die hij misschien beter verborgen had gehouden ;)
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:09

Bericht door vuuren1 » vr 11 mei 2012, 23:14

Ondanks die wetenschap heb ik nog steeds geen strafblad ;)

Een poging om een goede motor een keer op een verse opstelling te zetten is overigens geen slecht idee.
Niet alleen draaiuren spelen een rol, ook de leeftijd van het rubber.

Onlangs zijn bij mijn (als nieuwe) Mercedes auto van 1992 de motordempers ook vervangen omdat de jaren gingen tellen (trillingen).
Weinig kilometers, maar wel 20 jaar oud..

Bij bootjes heb ik dezelfde ervaringen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor Popeye » 04 Dec 2013, 22:10

Bericht door Popeye » za 12 mei 2012, 11:14

vuuren1 schreef:
Een koevoet is voor een inbreker,



Heb ik steeds gedacht dat ik als "eerzame bouwondernemer" (zijn die er dan?) door het leven ging. Ik zal hem wat beter opbergen en niet meer openlijk in de werkplaats laten rondslingeren, in verband met toevallige bezoekers. ;)
Ik heb trouwens wel eens moeten inbreken toen ik nog in functie was, wanneer mensen de voordeur achter zich hadden dichtgetrokken en de sleutel nog binnen was. Ze waren dan blij als ik van binnenuit de voordeur weer voor hen opendeed, maar meteen ook niet zo blij als dat binnen 5 minuten gebeurde zonder braakschade!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 22:10

Bericht door vuuren1 » za 12 mei 2012, 18:04

Reijmerink,

Ik had nog wat vragen gesteld op 11 mei om 21.15 uur.
Heb je daar nog een reactie op?
Die koevoet wrong zich tussen het technische verhaal ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen vervangen

Berichtdoor reijmerink » 04 Dec 2013, 22:11

Bericht door reijmerink » za 12 mei 2012, 19:02

hans, sorry, nou je het zegt..er zit..IETS.van een koppeling tussen.Ik zal eens bekijken hoe of wat. Foto,s maken is niet mijn stiel, heb een koelkast mobile en als het al lukt staan ze nog niet hier..maar ala.Dat doet mij overigens denken aan discussies op het oude forum..een pietsie uit de lijn houdt de rubber lagersmering gaande...wellicht hoop voor een amateur, maar dan zonder koevoet..ik kom er op terug, grrtn frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten