nieuw vetkoord - aanspannen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jun 2019, 10:48

gewoonmich schreef:Heb hem vrij los staan. Er komt bij mij geen water uit. Omdat hij helemaal volgepompt zit met vet. Maar onder het draaien komt er wel vet uit.

Als er tijdens het draaien vet aan de voorkant uitkomt,heb je een te kleine maat vetkoord erin zitten. Diameter van vetkoord drukker minus diameter as,gedeeld door 2 . Dat is je maat van het vetkoord. Koord onder hoek van 45 graden afsnijden,en niet haaks. De uiteinden moeten elkaar overlappen. De volgende koord met het afgesneden eind,niet voor de andere snijvlak zetten,maar een halve slag om.Als het vet er aan de voorkant uitloopt,is het vet ook te dun.Vet wordt dunner door warmte. Gebruik vet van Eurol,en geen e.o.a Multi Grease van de Gamma of Praxis merk. Bij mij loopt er aan de voorkant geen vet uit,enkel een klein beetje water tijdens de vaart.
Noordvaarder
 

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor Arthur » 05 Jun 2019, 14:03

Wat loop je weer dom te lullen Wiebren, de uiteindes moeten elkaar niet overlappen, anders passen ze er niet in,(ik laat er een hele kleine opening tussen) de rest klopt wel met die 45 graden, ik zet de 2e een kwartslag om en die daarna ook weer.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jun 2019, 14:42

Arthur schreef:Wat loop je weer dom te lullen Wiebren, de uiteindes moeten elkaar niet overlappen, er moet een kleine opening tussen zitten anders passen ze er niet in en komt er in ons geval geen koelwater door,

Wat is hier de bedoeling van Arthur?
Iemand maar via een site rechtstreeks afmaken?
Het schijnt zo. :( :?
Hoe jij het doet Arthur, interesseerd me helemaal geen reet.Al giet je er ook beton in.

Ga je ook even zo flink zijn,en DeDieseldokter aanschrijven en degene van de Damenvlet er even op te wijzen,dat deze ook zo dom zitten te lullen?
Want die hun instructies volg ik al 16 jaar op,en heb met die methode nog nooit problemen mee gehad.
Vetkoord vervangen:
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226663 ... vervangen/
en
https://www.amisia.nl/vlet/onderhoud/20 ... -vervangen

Als je nog weer iets hebt,doe dat dan met een fatsoenlijk onderbouwing, in plaats van door dergelijk onzin eruit te kramen.
Veel geluk met je methode,en zoek eerst eens op waarom die ander het anders doet, i.p.v. met dergelijk onzin te komen.
Ik ben dus niet de enigste die het op deze manier doet.

En voor degene die voorgoed van het vet af willen zijn, misschien is dit iets voor U.
http://albin-motorboten.nl/Techniek/Ver ... n%2025.pdf
Noordvaarder
 

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor Arthur » 05 Jun 2019, 14:59

Ik ben heel flink jong, als je mijn onderschrift goed leest, dan weet je ook waarom, We weten nu onderhand wel dat Google jou beste vriend is, trouwens ik lees bij de dieseldokter niks van overlappen en op die andere site ook niet daar staat duidelijk niet over elkaar, of weet je niet wat dat is. :D
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jun 2019, 16:08

Arthur schreef:Ik ben heel flink jong, als je mijn onderschrift goed leest, dan weet je ook waarom, We weten nu onderhand wel dat Google jou beste vriend is, trouwens ik lees bij de dieseldokter niks van overlappen en op die andere site ook niet daar staat duidelijk niet over elkaar, of weet je niet wat dat is. :D

Ja Arthur, ik zoek zelf mijn vrienden uit.
Ik hoef niet uitgezocht te worden.
En wat je onderschrift betreft,daar heb ik niks mee,vind het zelf beledigend voor diegenen die dan niet " really hard tot crack" geweest konden zijn.
Alsof dezen daar iets aan konden doen,dat het zo gelopen is.

Wat is het verschil Arthur tussen ,
zorg ervoor dat de uiteinden schuin afgesneden worden en overlappen?
Kom daar eens mee i.p.v spijkers op laag water zoeken.

Wees eens een vent ,en leg eens uit waarom een (sleuf)gat ertussen beter is?
Als je daar een plausibele verklaring voor hebt,zou daar best iets voor te zeggen zijn toch?
Niemand doet het,nooit gehoord bij ons op de werf,en ook degene die mijn motor onderhoud niet.
Maar goed,jij doet het,dus daar heb je een plausibele verklaring voor.
Noordvaarder
 

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor Arthur » 05 Jun 2019, 16:34

Je snapt het nog niet hé, maakt niet uit ik ga nog even van het leven genieten 8-)
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor kajoe » 05 Jun 2019, 16:36

het vet koord word normaal schuin afgesneden ongeveer over een lengte van 1/2 cm zo overlapt men de aansluiting even insmeren met wat vet en er indrukken met iets plats ev van de dikte van het koord s dan weer iets vet en de flens er op goed recht er opzetten en de moeren licht hand vast en als de flens er wat in gedrukt is de moeren om en om steeds een halve of hele slag aandraaien tot goed vast even de as tornen en dan op de motor en als men het goed gedaan heeft dan word de as op den duur licht handwarm zoals al door meerdere is gezegd .
maar er zijn andere manieren dus als ik het fout heb geef me maar een schop onder de kont ,wand ja zo deden wij het al van kinds af aan de grootste grap was het niet scheef er indraaien .en oja er zijn motor bederijven die kant en klare vet pakkingen leveren bij opgaaf van as diameter en flens dikte ,bij ons kwam het voor dat er 4/4 ringen achterelkaar in moesten en hadden verschillend pakkingtrekkers aan boord .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor gewoonmich » 05 Jun 2019, 18:11

Noordvaarder schreef:Als er tijdens het draaien vet aan de voorkant uitkomt,heb je een te kleine maat vetkoord erin zitten. Diameter van vetkoord drukker minus diameter as,gedeeld door 2 . Dat is je maat van het vetkoord. Koord onder hoek van 45 graden afsnijden,en niet haaks. De uiteinden moeten elkaar overlappen. De volgende koord met het afgesneden eind,niet voor de andere snijvlak zetten,maar een halve slag om.Als het vet er aan de voorkant uitloopt,is het vet ook te dun.Vet wordt dunner door warmte. Gebruik vet van Eurol,en geen e.o.a Multi Grease van de Gamma of Praxis merk. Bij mij loopt er aan de voorkant geen vet uit,enkel een klein beetje water tijdens de vaart.


Ik heb 2 jaar terug een compleet nieuwe schroefas met binnen en buiten gland, grotere vetpomp en bijbehorend vet besteld bij Exalto. Deze zijn specialist op dit gebied. Dus mag aannemen dat ze me de juiste dikte van vetkoord geleverd hebben en de juiste vetsoort. Ook heb ik het geïnstalleerd zou als ze omschreven hebben.

Dit is precies hoe jij omschreven hebt, maar moest ook goed lezen. Jij schreef de uiteinden moeten elkaar overlappen. Denk dat je het wel goed bedoeld. Maar de schuine vlakken moeten op elkaar liggen. Je krijgt anders een verdikking. Dit moest wel 3 a 4x herhalen maar steeds in een andere hoek. (1/4) Zodat de snijranden nooit in een lijn konden komen te liggen.

Na montage de schroefaskoker helemaal vol pompen tot ik vet uit het buitengland zag komen. Schroefaskoker zit dus helemaal vol met vet en waarschijnlijk komt er daarom geen water uit het binnengland. Na een vaartocht geef ik de vetpot een slinger tot dat ik deze niet meer handmatig rond krijg. Zou blijft de schroefaskoker vol met vet en zo is me ook aangeraden.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor kajoe » 05 Jun 2019, 19:23

ja iedere keer voor of na het varen even wat aandraaien is de manier ,wij hadden op de grote schepen dan nog een automatisch vet smeer apparaat ,maar ja moest ook geregeld bij gevuld worden en daar ging gelijk 10 kg in en toch had je nog wel eens dat er wat water binnendrong ,zo ook de henegats koker (het roer )smeer ik ook enkel keren per jaar met de vet spuit.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: nieuw vetkoord - aanspannen

Berichtdoor eagle » 05 Jun 2019, 20:17

Wij doen het zo:

Eerst de oude koorden eruit; Gland moeren losdraaien, wegnemen, dan glanddrukstuk over de schroefas weg naar voren schuiven. Een lange messing houtschroef in het koord schroeven en daaraan eruit trekken. Goed controleren of alles er uit is.

Koordmaat bepalen door as en gland diameter te meten; De helft van het verschil is de koordmaat. Kan ook met de achterkant van een boortje als kaliber te gebruiken; de grootste die er net in past is de koordmaat.

De rondjes maken: Neem een stuk as van dezelfde dikte als de schroefas zelf (of als er genoeg ruimte is; de schroefas zelf).
Draai het koord er strak het nodige aantal keren er omheen en houd het strak. Snij in de lengterichting van de as de koordwindingen door, in een aantal sneden na elkaar, tot bij de laatste snede de losse rondjes ontstaan. De uiteinden zijn dus gewoon recht afgesneden.

Stop de koordrontjes in de glandopening, telkens de volgende een halve slag gedraaid tov de vorige.
Schuif het glanddrukstuk weer aan, en draai er per kant eerst Een moer op. Draai de moeren gelijkmatig tov elkaar aan zodat het drukstuk er recht ingaat. Draai de moeren eerst flink vast; hierdoor worden de koordrondjes goed plat en vierkant gedrukt en tegen de as gevormd. De as zit nu vast.

Afstellen: Vet pompen tot de pomp zwaar gaat. Dan de twee moeren oplossen tot de as met de hand draaibaar is. Sla eventueel met een montagehamer hierbij telkens licht tegen de as van verschillende kanten. As moet vrij draaien, maar mag iets weerstand hebben (gevoel kwestie). Contramoeren plaatsen en vastzetten tegen de eerste moeren. Opnieuw vetpomp bedienen. Proefdraaien, temperatuur checken, tot zo,n 30 a 40 graden mag.... Af en toe een drupje mag... Afstelling checken na zo,n 10 uur, eventueel bijstellen

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten