Keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Keerkoppeling

Berichtdoor Tally » 04 Dec 2013, 21:02

Bericht door Tally » za 05 mei 2012, 08:34

Hallo is er hier op dit forum iemand die mij iets kan vertellen over een Hurth HBW 10 - 2R.
Het is n.l zo een kennis van mij heeft een andere motor aangeschaft waar de hurth achter zit.
Deze is rechts draaiend denk ik ( de letter R op de koppeling ).
De koppeling op de oude motor was een paragon en links draaiend.
Nu is mijn vraag is het mogelijk dat de hurth koppeling ook de andere richting om kan draaien, zonder dat dit nadelige
gevolgen heeft.
Ik bedoel dat achteruit vooruit wordt.

Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 21:03

Bericht door vuuren1 » za 05 mei 2012, 21:09
Piet,

De -R- staat voor reductie, 2R is 2:1 (om precies te zijn 2,1:1 bij dit type).
Achter deze Hurth hoort een rechtse schroef maar de keerkoppeling mag ook vooruit in de achteruit draaien (linkse schroef) als het motorvermogen / motorkoppel lager is dan de belasting die de koppeling normaal mag hebben.
In dat geval draait er een tussentandwiel mee in de aandrijving en dan wordt de koppeling warmer (er zijn ook simpele koelertjes te koop die op een interkoeling of directe koeling aan te sluiten zijn)

Dan volgt vanzelf de vraag wat het motorvermogen is (ook merk en type motor) en het maximaal belaste toerental.
Als het om een Mercedes 636 gaat die ca. 3000 rpm draait kan het.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor BB motor » 04 Dec 2013, 21:04

Bericht door BB motor » za 05 mei 2012, 21:11

Zit er geen verschil in reductie tussen voor en achteruit ?
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 21:05

Bericht door vuuren1 » za 05 mei 2012, 21:20

BB motor schreef:Zit er geen verschil in reductie tussen voor en achteruit ?




Meestal wel iets.
Vanwaar deze vraag?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 04 Dec 2013, 21:06

Bericht door eagle » za 05 mei 2012, 22:26

Piet,

De HBW 10-2R hoort achter een motor met Rechts-draaiende krukas, gezien vd voorzijde, op de V-snaarpulley.
Dit moet ivm het mechanisme dat zorgt voor de bekrachtiging, het zg mechanisch servo, dat gebruik maakt van het propeller-tegenkoppel (waterweerstand).

In de nomale vooruit-stand draait dan de uitgaande as tegengesteld. (van achter, op de kopppelflens gezien, rechts-om). De vooruit wordt gekozen, door de hefboom naar achter te bewegen.

Zowel de vooruit als de achteruit komen bij deze koppeling tot stand dmv tandwielen, die alle altijd, dus in vrij, voor- of achteruit, meedraaien (constant-mesh). Twee stuks voor de vooruit, en drie voor de achteruit. (bij sommige andere koppelingen is er voor de achteruit een ketting; die mag dan niet constant belast worden, maar dat speelt hier dus niet).

Door die drie tandwielen is de overbrenging van de achteruit geen 1:2, maar 1:1,9. Je propeller draait daardoor zo,n 5% sneller in z,n achteruit bij hetzelfde motortoerental.


In het kort: Motor moet Rechsom draaien. Bij rechtse schroef: hendel naar achter=vooruit, bij linkse schroef: hendel naar voren=vooruit, +5% rpm. Voor de koppeling geen probleem.

Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 21:07

Bericht door vuuren1 » za 05 mei 2012, 23:02

Eagle,

De hefboom kan naar boven, horizontaal of naar onderen worden gemonteerd (ofwel in alle denkbare standen) en dan is vooruit in jouw verhaal misschien ineens achteruit...
Je stelling klopt dus niet.
Verder is 99,9% van de jachtmotoren gewoon rechtsdraaiend.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling

Berichtdoor Tally » 04 Dec 2013, 21:08

Bericht door Tally » zo 06 mei 2012, 08:36

Heren mag ik jullie bedanken voor het beantwoorden van mijn vraag.
Ik kan hier weer verder mee.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten