door eagle » 04 Dec 2013, 21:06
Bericht door eagle » za 05 mei 2012, 22:26
Piet,
De HBW 10-2R hoort achter een motor met Rechts-draaiende krukas, gezien vd voorzijde, op de V-snaarpulley.
Dit moet ivm het mechanisme dat zorgt voor de bekrachtiging, het zg mechanisch servo, dat gebruik maakt van het propeller-tegenkoppel (waterweerstand).
In de nomale vooruit-stand draait dan de uitgaande as tegengesteld. (van achter, op de kopppelflens gezien, rechts-om). De vooruit wordt gekozen, door de hefboom naar achter te bewegen.
Zowel de vooruit als de achteruit komen bij deze koppeling tot stand dmv tandwielen, die alle altijd, dus in vrij, voor- of achteruit, meedraaien (constant-mesh). Twee stuks voor de vooruit, en drie voor de achteruit. (bij sommige andere koppelingen is er voor de achteruit een ketting; die mag dan niet constant belast worden, maar dat speelt hier dus niet).
Door die drie tandwielen is de overbrenging van de achteruit geen 1:2, maar 1:1,9. Je propeller draait daardoor zo,n 5% sneller in z,n achteruit bij hetzelfde motortoerental.
In het kort: Motor moet Rechsom draaien. Bij rechtse schroef: hendel naar achter=vooruit, bij linkse schroef: hendel naar voren=vooruit, +5% rpm. Voor de koppeling geen probleem.
Eagle