losse moeren keerkoppeling..?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

losse moeren keerkoppeling..?

Berichtdoor Daxiepaks » 29 Mei 2019, 09:01

Hallo, op deze foto zie je de bouten / moeren waar de as vastzit aan de keerkoppeling...(juist toch..?)
Afbeelding

MAAR, ik merk dat al deze bouten vrij los staan ! Er zit overal redelijk wat speling op, al zitten de moeren niet echt los... ik kan ze met de hand niet verder losdraaien...

Moet ik deze vestzetten, of is deze speling normaal ?
(Op een FB groep krijg ik de raad ze vast te zetten en met locktite te behandelen...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: losse moeren keerkoppeling..?

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Mei 2019, 09:31

Daxiepaks schreef:
Moet ik deze vestzetten, of is deze speling normaal ?
Ik zou ze maar vast zetten ,als ik je was.
Het feit dat je ze niet met de hand los kan draaien is logisch. Eentje is zo te zien een zelfborgende moer,die draai je met de hand niet los. Beide flenshelften moeten strak tegen elkaar sluiten,zonder spelingsruimte.

Nu is het alsof je een wiel aan je auto los vast hebt zitten. Op termijn weet je zelf wel wat voor gevolgen dit heeft. Hier is dat niet anders.
Noordvaarder
 

Re: losse moeren keerkoppeling..?

Berichtdoor bas » 29 Mei 2019, 09:42

Die moeren zijn nylock moeren zo te zien, die draai je niet met de hand idd. Daar zit zo'n plastic ring in zodat ze zelf borgend zijn. Ze moeten wel goed aangedraaid worden, die flensen horen goed tegen elkaar te zitten, als daar veel ruimte op zit dan zijn je boutjes wss ook naar de gloria.
Zou er zelf 4 nieuwe in zetten, en dan 10.9 bouten met die nylock moeren. Dan hoeft er verder geen locktite tussen. Kijk wel uit met spul van de bekende bouwmarkten, dat is vaak klasse 4.6 en niet echt geschikt voor dit soort toepassingen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: losse moeren keerkoppeling..?

Berichtdoor Yep » 29 Mei 2019, 10:40

En een aanvulling:

Aandraaien met een momentsleutel.
Het zijn toch wel erg kritische bouten en moeren.
Bv: http://www.technicon.nl/uploads/downloa ... dingen.pdf.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: losse moeren keerkoppeling..?

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Mei 2019, 12:50

Yep schreef:Aandraaien met een momentsleutel.
Het zijn toch wel erg kritische bouten en moeren.

Zo te zien op de foto,is daar weinig ruimte voor om dat te doen,denk ik.
Wat m.i. belangrijker is,is passende bouten en moeren gebruiken,en geen bouten die in het gat "zwabberen".
Diameter boutgat,is dikte bout,en niet kleiner.
Want de ene helft van de flens,moet recht voor de andere helft komen.
Anders krijg je onbalans in de schroefas.
Noordvaarder
 

Re: losse moeren keerkoppeling..?

Berichtdoor aquanaut » 29 Mei 2019, 13:09

Meestal centreren dit soort flenzen niet op de bouten hoor.
Ze hebben een pasrand.
Ik zou zoals eerder gezegd een setje bouten halen met bijpassende veerringen en gewone moeren.
Met die nylock dingen kun je het geheel nooit lekker op de juiste voorspanning krijgen.
En vaak zijn die nylocks ook slecht verkrijgbaar in 8.8, 10.9 en 12.9

En inderdaad, vastzetten met een momentsleutel op het koppel wat bij de gekozen bouten past.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten