Klaver vier schreef:Arthur het is niet appeltje eitje,maar voor een automonteur stelt het niet veel voor.
Nou vind ik als ik het verhaal van de dieseldokter lees het ook nogal ingewikkeld.
Ik heb bijv.een 6 cylinder diesel,maar als je dan in je achterhoofd houd dat het altijd 7 moet zijn als je de cylinder van de tuimelende kleppen optelt bij de te stellen kleppen.
Bijv cylinder 1 tuimelen 6 stellen
2 tuimelen 5 stellen
3 tuimelen 4 stellen
4 tuimelen 3 stellen
5 tuimelen 2 stellen
6 tuimelen 1 stellen
Opgeteld is het altijd 7
In de technische gegevens van de motor vind je de klepspeling en of je warm of koud moet stellen ( meestal koud) dacht ik
Gr René ( klaver vier)
Toch is het niet zo moeilijk, de "tuimelende cilinder" is een referentiepunt voor de cilinder welke je kunt afstellen, deze staat in het Onderste Dode Punt (ODP) De cilinder welke afgesteld kan worden is de som van 7 welke in het Bovenste Dode Punt (BDP) staat, deze staat aan het einde van de compressieslag met beide kleppen gesloten.
Voorbeeld:
Je tornt de krukas en ziet dat
tegelijkertijd de kleppen van cilinder 2 bewegen. De uitlaatklep sluit terwijl tegelijkertijd de inlaatklep begint open te gaan = tuimel punt. Dan is cil 5 aan het einde van de compressie slag Bij cilender 5 staan dus beide kleppen dicht en kunnen worden afgesteld.
Bij een 6 cilinder motor is de optelsom van de referentie cilinder en de cilinder welke beide kleppen gesloten heeft altijd 7.
Kan het nog eenvoudiger?
Voor iemand welke vaker kleppen heeft gesteld is het natuurlijk "appeltje, eitje", maar het is niet iets wat je zonder enige achtergrondkennis zomaar kunt doen, zeker niet voor mensen welke geen technische achtergrond hebben. Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je zomaar grote schade aanrichten door kleppen verkeerd af te stellen.
Ik zou kunnen stellen dat lassen gemakkelijk is, omdat het onderdeel van mijn werk is (hoewel mijn certificaten al lang verlopen zijn). Het is een "slag" en een gevoel van de ingestelde stroom en draad snelheid of je kiest de juiste elektrode, stelt de stroom in en last wat je wilt in elke positie. Wat is er zo moeilijk????
Voor iedereen die het nog nooit gedaan heeft zal het een puinhoop worden, voor iemand met ervaring is het iets simpels. Zo is boekhouden ook een vak. Ik besteed het uit omdat ik er geen kennis van heb
.
TS wil graag zeker zijn dat de klepspeling van zijn motor nagekeken wordt door iemand met ervaring en kennis en vraagt advies aan ervaringsdeskundigen wie hij het beste kan uitnodigen. Niet meer, niet minder.
Graag de afzeikkleppen gesloten houden en TS van correct advies voorzien.
Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten