Daf monteur

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Daf monteur

Berichtdoor broekie » 09 Mei 2019, 18:18

Hallo , ik ben Jan van de Dark Side en ik zoek een Daf monteur om de kleppen van de Daf 615 een keer te stellen wie weet er iemand voor mij? de boot lig in Delft. Je kan er makkelijk bij ik heb 2 grote luiken in het voordek {motor voorin} maar het moet die dag wel droog zijn.
Bij voorbaat dank. Groet , Jan.


Nog maar een keer de vraag herhalen.
Jullie weten het allemaal erg goed, maar geef de man een tip voor een monteur en start een topic waarin jullie je kennis en kunde met elkaar bespreken.
Laatst gewijzigd door broekie op 09 Mei 2019, 20:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Daf monteur

Berichtdoor kajoe » 09 Mei 2019, 18:22

mijn dafje had na de inbouw ruim 12 jaar gedraaid zonder een sleutel er op alleen koeler een keer en een gebroken verstuiver leiding ,eh wij voeren over het algemeen van 15 maart tot november iedere dag minimaal 4/6 uur maar ook dagen van 12 uur ,beste motor toen was een echte scheepsuitvoering ingebouwd bij de werf van teun vd beld door zwart IJmuiden .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Daf monteur

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2019, 18:54

Broekie vind je nou nog dat hij niet genoeg tips heeft gehad,elke monteur kan dat
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Daf monteur

Berichtdoor Roelof » 09 Mei 2019, 19:13

Klaver vier schreef:Arthur het is niet appeltje eitje,maar voor een automonteur stelt het niet veel voor.
Nou vind ik als ik het verhaal van de dieseldokter lees het ook nogal ingewikkeld.
Ik heb bijv.een 6 cylinder diesel,maar als je dan in je achterhoofd houd dat het altijd 7 moet zijn als je de cylinder van de tuimelende kleppen optelt bij de te stellen kleppen.
Bijv cylinder 1 tuimelen 6 stellen
2 tuimelen 5 stellen
3 tuimelen 4 stellen
4 tuimelen 3 stellen
5 tuimelen 2 stellen
6 tuimelen 1 stellen
Opgeteld is het altijd 7
In de technische gegevens van de motor vind je de klepspeling en of je warm of koud moet stellen ( meestal koud) dacht ik
Gr René ( klaver vier)


Toch is het niet zo moeilijk, de "tuimelende cilinder" is een referentiepunt voor de cilinder welke je kunt afstellen, deze staat in het Onderste Dode Punt (ODP) De cilinder welke afgesteld kan worden is de som van 7 welke in het Bovenste Dode Punt (BDP) staat, deze staat aan het einde van de compressieslag met beide kleppen gesloten.

Voorbeeld:
Je tornt de krukas en ziet dat tegelijkertijd de kleppen van cilinder 2 bewegen. De uitlaatklep sluit terwijl tegelijkertijd de inlaatklep begint open te gaan = tuimel punt. Dan is cil 5 aan het einde van de compressie slag Bij cilender 5 staan dus beide kleppen dicht en kunnen worden afgesteld.
Bij een 6 cilinder motor is de optelsom van de referentie cilinder en de cilinder welke beide kleppen gesloten heeft altijd 7.

Kan het nog eenvoudiger?

Voor iemand welke vaker kleppen heeft gesteld is het natuurlijk "appeltje, eitje", maar het is niet iets wat je zonder enige achtergrondkennis zomaar kunt doen, zeker niet voor mensen welke geen technische achtergrond hebben. Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je zomaar grote schade aanrichten door kleppen verkeerd af te stellen.
Ik zou kunnen stellen dat lassen gemakkelijk is, omdat het onderdeel van mijn werk is (hoewel mijn certificaten al lang verlopen zijn). Het is een "slag" en een gevoel van de ingestelde stroom en draad snelheid of je kiest de juiste elektrode, stelt de stroom in en last wat je wilt in elke positie. Wat is er zo moeilijk????

Voor iedereen die het nog nooit gedaan heeft zal het een puinhoop worden, voor iemand met ervaring is het iets simpels. Zo is boekhouden ook een vak. Ik besteed het uit omdat ik er geen kennis van heb :oops: :mrgreen: :roll: .

TS wil graag zeker zijn dat de klepspeling van zijn motor nagekeken wordt door iemand met ervaring en kennis en vraagt advies aan ervaringsdeskundigen wie hij het beste kan uitnodigen. Niet meer, niet minder.

Graag de afzeikkleppen gesloten houden en TS van correct advies voorzien.

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Daf monteur

Berichtdoor broekie » 09 Mei 2019, 19:23

Natuurlijk kan iedere monteur dat. De naam MONTEUR zou je doen vermoeden dat zo iemand een motor kan maken.
Maar de TS vraagt niet of een monteur dat kan, of dat iemand kan vertellen hoe je dat doet.
Hij vraagt of iemand een monteur voor hem weet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Daf monteur

Berichtdoor Roelof » 09 Mei 2019, 19:33

broekie schreef:Natuurlijk kan iedere monteur dat. De naam MONTEUR zou je doen vermoeden dat zo iemand een motor kan maken.
Maar de TS vraagt niet of een monteur dat kan, of dat iemand kan vertellen hoe je dat doet.
Hij vraagt of iemand een monteur voor hem weet.


Volledig mee eens, Wie kan "Dark side" een goede monteur in de omgeving van Delft adviseren?

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Daf monteur

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2019, 20:03

Roelof wat voeg je nou toe aan wat ik reeds gezegd heb.
En is er nou in de omgeving van Delft nou zo moelijk een monteur te vinden dat Dark side dat zelf niet kan.
Nogmaals elke automonteur kan dat,het is toch niet zo dat wij nu moeten zeggen een automonteur vind je in een garage.
1 keer op internet kijken en je vind er genoeg,anders Wiebren vragen die weet alles
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Daf monteur

Berichtdoor Yep » 09 Mei 2019, 20:17

Klaver vier schreef:Roelof wat voeg je nou toe aan wat ik reeds gezegd heb.
En is er nou in de omgeving van Delft nou zo moelijk een monteur te vinden dat Dark side dat zelf niet kan.
Nogmaals elke automonteur kan dat,het is toch niet zo dat wij nu moeten zeggen een automonteur vind je in een garage.
1 keer op internet kijken en je vind er genoeg,anders Wiebren vragen die weet alles
Gr René ( klaver vier)


Daar ben je dan 67 jaar voor geworden René.
Doorzeiken tot vervelens toe.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Daf monteur

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Mei 2019, 20:32

Roelof schreef: Wie kan "Dark side" een goede monteur in de omgeving van Delft adviseren?
Vr. Groet,
Roelof


https://www.blomdsw.nl/vestigingen/delft
DAF trucks dealer,vestiging Delft.
Daar werken mensen die Daf motoren onderhouden en repareren.
Marconiweg 12 in Delft.


Kun jij ook terecht René. Ze doen ook Iveco motoren.
Met de boot kun je er bijna komen.
De Marconiweg loopt namelijk dood tegen de Schie. :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Daf monteur

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2019, 20:56

Wiebren laat ik het nou zelf kennen,zoals je in mijn voorbeeld al kon lezen.
Het is alleen veel makkelijker om het met iemand samen te doen ,tornen en gelijk kijken of de stand om te stellen goed is,is alleen bijna niet te doen,1 tornen en 1 de kleppen in de gaten houden want je gaat heel snel te ver.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten