GTL brandstof

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL brandstof

Berichtdoor ToinFM » 22 Mei 2019, 21:25

We tanken nog steeds GTL (700+ vaaruren). Onze DAF rookte traditiegetrouw flink. Sinds het gebruik van GTL rookt de motor nauwelijks meer en dat vinden we toch wel erg fijn.
Het filter lekt nog altijd een minimaal beetje. Ik moet nog een keer de motorruimte in om dat op te lossen :-)
ToinFM
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Mei 2019, 21:37
ligplaats: Waspik
info:

Re: GTL brandstof

Berichtdoor Klaver vier » 22 Mei 2019, 21:47

Waarschijnlijk een kwestie van een nieuw rubbertje en klaar is kees
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: GTL brandstof

Berichtdoor Addink12 » 22 Mei 2019, 23:13

Zijn er ook mensen die van dat anti-bacterie goedje bij de GTL gooien?
Of überhaupt last hebben van bacterie groei in de tank met GTL?
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: GTL brandstof

Berichtdoor Klaver vier » 23 Mei 2019, 09:13

Hoeft er niet bij
Water valt door gtl heen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: GTL brandstof

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Mei 2019, 18:52

Addink12 schreef:Zijn er ook mensen die van dat anti-bacterie goedje bij de GTL gooien?
Of überhaupt last hebben van bacterie groei in de tank met GTL?

Ik gebruik het door elkaar heen,omdat het hier in het Noorden slecht,danwel niet verkrijgbaar is.
Dus ik gooi er zowiezo een antibacteriedodend middel bij.
Het volgende vond ik op de site van http://www.gtl.nu/meest+gestelde+vragen+over+gtl.html ,bij de meest gestelde vragen:
Is GTL gevoelig voor bacterievorming?
GTL is een ultra schone brandstof en daardoor minder gevoelig voor bacterievorming. Dit maakt GTL ook beter geschikt voor de watersport.

M.i. betekend minder en beter,dat het nog niet helemaal geschikt is om deze middelen erbij te doen,want anders het er wel gestaan,dat het NIET gevoelig en HELEMAAL geschikt ,zou zijn.
Dus zal er nog enige druppels bij moeten.
Uitsluiten kunnen ze het i.i.g. niet.

Voor sommigen is de criteria dat als water maar door de brandstof zakt,dat het dan niet hoeft.
Dat is een loze kreet,want water zakt net zo goed door de diesel als door de GTL.
Het s.g. van diesel is 0,835 en dat van GTLis 0,785. nul komma nul vijf verschil.
Dus blijft in beide gevallen de brandstof op het water drijven.
Water mengt zich bij een in beweging zijnde tank,zowel met diesel als met GTL.
En bij een stilstaand product,zakt het er in beide gevallen doorheen.
Voor meer info betreffende het produkt GTL, hier kun je een MSDS downloaden van het produkt zelf.
Shell GTL Fuel: http://www.gtlfuel.nl/dbdocs/attachment_9.pdf
Het schijnt een mooi product te zijn,minder rook en ook heb je de kenmerkende diesel stank na verbranding ook niet.
Enigste nadeel is momenteel nog,het zou wat beter langs de waterkant verkrijgbaar moeten zijn.
Noordvaarder
 

Re: GTL brandstof

Berichtdoor Klaver vier » 23 Mei 2019, 20:38

Wiebren zie je tweede link bladzijde 9,1
Oplosbaar in water verwaarloosbaar.
Het mengt dus niet ,het water valt er doorheen omdat het zwaarder is ,en omdat het veel zuiverder is heb je ook weinig tot geen kans op bacteriën.
Ik heb ervaring dat diesel wel mengt met water en dan wordt het net zachte kauwgom,heel dikke slijm,dit heb ik namelijk een keer bij de vorige boot gehad,maar dan nog als je de diesel een tijdje liet staan zat alle rottigheid onder in de tank.
Als je een goede waterzak onder aan de tank hebt en die af en toe aftapt blijft alles perfect schoon.
En zo min mogelijk aan de waterkant tanken,want dat is nog wel eens troep
Tanken waar ze een grote omzet snelheid hebben,werkt volgens mij het best
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: GTL brandstof

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Mei 2019, 01:16

Rene,
Oplosbaarheid in een MSDS heeft niets te maken met water dat in een tank zit.
Oplosbaarheid heeft te maken met de veiligheidsvoorzieningen als er iets mis gaat,hoe je zaken op een veilige manier verwerkt en/of opruimt.
De afkorting MSDS staat voor Material Safety Data Sheet.In het Nederlands zou dit een MVTB zijn.Materiaal Veiligheid Tekst Blad,alleen dat bekt niet,vandaar de Engelse benaming MSDS.
De mengbaarheid van diesel is in een tank,waarin het vloeistof stil staat,ook nul.
Het water zakt ook gewoon daarin naar onderen.
Niet voor niks zit er vaak onderaan een tank een water aftapkraan.

Aan de andere kant, is het verstandig om een bacteriedoder toe te voegen in een tank met stilstaand vloeistof.
Dat ligt eraan, of het beduidend zwaarder is dan GTL of Diesel.
Dan zakt het wel naar beneden,maar er zijn ook bacteriedoders die nagenoeg net zoveel wegen als GTL en Diesel,en deze zijn wel goed mengbaar.
Even uitzoeken,er is genoeg info daarover te vinden op internet.
O.a. deze https://www.wynns.be/product/fuel-biocide/ is maar een fractie zwaarder dan diesel,dus wel goed mengbaar.
Noordvaarder
 

Re: GTL brandstof

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mei 2019, 08:48

Wiebren dat water in diesel komt er de laatste jaren erger in door de bio toevoegingen,die zitten niet in gtl daarom hoeft er geen toevoeging in
Vroeger deed je in diesel ook geen toevoeging,hooguit met zwaar winter weer,maar daar zit nu s,winters wel een toevoeging in.
Je kan natuurlijk altijd wat toevoegen,maar of het zin heeft,ik doe het niet en heb nooit vocht of rottigheid er in.
Injectie motoren wordt ook vaak aangeraden om er een toevoeging in te gooien om de injectoren te reinigen,wij doen het ook niet ( mijn vrouw en ik ) maar we tanken wel v power,( benzine motoren ktm en renault)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten