Gezien de kennis die hier rond hangt, ook maar eens mijn licht hier op steken:
Ik ga mijn boot voorzien van een nieuw motortje. De motor is al bepaald, alleen moet ik de reductie van de keerkoppeling nog kiezen. En dat lukt me nog niet helemaal. Ik kan kiezen tussen een 2,21 en een 2,61 reductie.
Wat gegevens:
Boot: kajuitzeiljacht, circa 6,7 ton beladen, WL van circa 8,5-9m, LOA 10,3m.
Motor: Yanmar 3YM30AE, 29pk bij 3200 rpm met mechanische keerkoppeling en homokineet met stuwdruklager (python drive)
Schroef: 17" maxprop vaanstand schroef met verstelbare spoed tussen 5,5" en 18,5". Die past maar de vrije ruimte met het vlak is nog net OK.
Oude situatie:
Er zat een motor in met een hoger toerental (27pk bij max 3600 rpm) , reductie 2,61 en in eerste instantie een 16x10 vaste schroef.
De combinatie keerkoppeling - python drive knalde toen al vrij hard als het stationair toerental aan de hoge kant stond. Op zich nog wel acceptabel maar heb het liever niet nog harder.
Deze combinatie kwam niet helemaal op toeren en bleef steken op 3100rpm. Ook niet na de max prop schroef in standje 17"x 6,8".
De reductie keuze:
reductie van 2,61, schroef maakt dan max. 1226 rpm. Schroef gaat dan volgens berkeningen richting de 17x11,6
Voordelen:
- max toerental schroef blijft onder de 1400 rpm.
- Meer marge in spoed keuze, zowel omhoog als omlaag
- minder toeren schroefas is efficiëntere voortstuwing?
Nadelen:
- keerkoppeling zou harder kunnen gaan knallen door zwaardere schroef
- kan niet meer echt terug naar een 16" schroef zonder voor een heel grote spoed te gaan
reductie van 2,21, schroef maakt dan max. 1448 rpm. Schroef gaat dan richting 17x6,8
Voordelen:
- minder knallen keerkoppeling door minder zware schroef
- kan terug naar een 16" schroef, mocht die 17" toch wat groot zijn.
Nadelen:
- ik zit aan de ondergrens van de spoed van de schroef, kan dan nog maar één stapje kleiner
- meer schroefas toeren, richting kritische waarden en minder efficientie.
Hebben jullie nog input waar ik een betere keuze mee zou kunnen maken?
Groeten,
Philip
Nog wat plaatjes:
Spoed keuzes schroef:
Motor curven: