welke reductie keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

welke reductie keerkoppeling

Berichtdoor philip » 26 Apr 2019, 08:52

Gezien de kennis die hier rond hangt, ook maar eens mijn licht hier op steken:

Ik ga mijn boot voorzien van een nieuw motortje. De motor is al bepaald, alleen moet ik de reductie van de keerkoppeling nog kiezen. En dat lukt me nog niet helemaal. Ik kan kiezen tussen een 2,21 en een 2,61 reductie.

Wat gegevens:
Boot: kajuitzeiljacht, circa 6,7 ton beladen, WL van circa 8,5-9m, LOA 10,3m.
Motor: Yanmar 3YM30AE, 29pk bij 3200 rpm met mechanische keerkoppeling en homokineet met stuwdruklager (python drive)
Schroef: 17" maxprop vaanstand schroef met verstelbare spoed tussen 5,5" en 18,5". Die past maar de vrije ruimte met het vlak is nog net OK.

Oude situatie:
Er zat een motor in met een hoger toerental (27pk bij max 3600 rpm) , reductie 2,61 en in eerste instantie een 16x10 vaste schroef.
De combinatie keerkoppeling - python drive knalde toen al vrij hard als het stationair toerental aan de hoge kant stond. Op zich nog wel acceptabel maar heb het liever niet nog harder.
Deze combinatie kwam niet helemaal op toeren en bleef steken op 3100rpm. Ook niet na de max prop schroef in standje 17"x 6,8".

De reductie keuze:

:arrow: reductie van 2,61, schroef maakt dan max. 1226 rpm. Schroef gaat dan volgens berkeningen richting de 17x11,6
Voordelen:
- max toerental schroef blijft onder de 1400 rpm.
- Meer marge in spoed keuze, zowel omhoog als omlaag
- minder toeren schroefas is efficiëntere voortstuwing?

Nadelen:
- keerkoppeling zou harder kunnen gaan knallen door zwaardere schroef
- kan niet meer echt terug naar een 16" schroef zonder voor een heel grote spoed te gaan

:arrow: reductie van 2,21, schroef maakt dan max. 1448 rpm. Schroef gaat dan richting 17x6,8
Voordelen:
- minder knallen keerkoppeling door minder zware schroef
- kan terug naar een 16" schroef, mocht die 17" toch wat groot zijn.

Nadelen:
- ik zit aan de ondergrens van de spoed van de schroef, kan dan nog maar één stapje kleiner
- meer schroefas toeren, richting kritische waarden en minder efficientie.


Hebben jullie nog input waar ik een betere keuze mee zou kunnen maken?

Groeten,

Philip

Nog wat plaatjes:
Spoed keuzes schroef:
Afbeelding

Motor curven:
Afbeelding
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: welke reductie keerkoppeling

Berichtdoor bas » 26 Apr 2019, 19:56

Heerlijke nadenk materie dit :)

Om te beginnen kun je voor een goed advies het beste naar een schroevenboer. deze hebben veel betere rekenmodellen dan die je online kunt vinden, en hoe meer data je aandraagt hoe beter het resultaat.

Als ik zo snel even voor je reken met een schroeftipsnelheid van 30 m/s ( minder kost je snelheid, meer levert slip en/of cavitatie op) dan kom je met een keerkoppeling verhouding van 2,61 en een 17" schroef het dichtste in de buurt met 28 m/s.
Een 16" schroef doet dan 26m/s.

Pak je de 2,21 keerkoppeling dan zit dit op 33 en 31 m/s
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: welke reductie keerkoppeling

Berichtdoor philip » 27 Apr 2019, 20:27

ja ik kom bij de huidige schroef kom ik op een tipsnelheid uit van 27m/s bij de 2.61 en 32m/s bij de 2,21. Beide in de buurt van de 30m/2 en erg vaak op max toerental verwacht ik ook niet te varen.
De leverancier van de motor beveelt sterk de 2,21 aan en heeft een behoorlijk hogere spoed dan alle online tools als uitkomst geven. Dit omdat de motor zo sterk zou zijn (maar specs zijn specs denk ik dan).

Schroevenboeren vragen vind ik een beetje bezwarend aangezien ik geen nieuwe schroef ga kopen en een vaanstand toch weer iets anders werkt.
Bovendien: Van de drie bekende schroevenboeren die ik bij de vorige schroef om advies had gevraagd zaten er twee 2 inch spoed verkeerd achteraf gezien en heeft eentje bovendien de spoed 1 inch verkeerd gezet..
Ik heb Max prop zelf nog gevraagd maar die verwijzen me door naar exhalto, de importeur.
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: welke reductie keerkoppeling

Berichtdoor bas » 27 Apr 2019, 22:17

okee...even voor de duidelijkheid: Je wilt je huidige 17" schroef dus houden? enkel de spoed eventueel wat aanpassen?

waar ik op mijn tooltje op uit kom is 17 x 11 bij een koppeling van 2,61. Ga je naar de 2,21 dan geeft ie 16 x 9 waar je eventueel dan 17 x 6 van zou kunnen maken. Komt dus allemaal aardig overeen met jouw berekeningen.

Ook voor je oude situatie geeft dit tooltje precies de schroef die er ook onder zat (16 x 10) dus waarom die motor nog 500 toeren te kort kwam weet ik niet. Wellicht oud en versleten?

Het verhaal van de leverancier snap ik niet zo eerlijk gezegd. vermogen komt uit brandstof en meer vermogen dan de concurrent betekent meer verbruik dan de concurrent, das onlogisch vandaag de dag als je er hetzelfde mee bereikt. Zou in ieder geval een uitgebreide toelichting vragen voor zijn redenatie.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: welke reductie keerkoppeling

Berichtdoor philip » 29 Apr 2019, 08:33

Ja ik wil de max prop graag houden ja , de motor zelf is al prijzig genoeg :)
Gezien ik de spoed kan verstellen en nog vrije keuze heb in reductie zou dat toch moeten kunnen...

De diverse tools die ik heb geprobeerd komen ook op ongeveer dezelfde waarden als jij aan dus dat gaat wel aardig OK. De spoed van de schroef staat momenteel op 6,8 dus daar mee kunnen we alvast even testen voor de boot de kant op gaat eind mei.

Dan neig ik nu toch naar de 2,21 reductie.
- past wel qua spoed met nog minstens één stap als marge
- tipsnelheid aardig dicht bij de 30m/s
- minste problemen te verwachten in combinatie met de python drive en klappende keerkoppeling
- ik kan nog altijd eventueel naar een 16" vaste schroef, iets dat met de 2,61 reductie wel lastig wordt.

Over de oude situatie:
Twee schroevenboeren gaven bij de oude situatie aan dat de schroef 16x11 moest zijn. Bij een van deze de oude schroef laten verstellen. Dat bleek later na meting een 16x10 te zijn geworden ipv 16x11. Maar nog steeds kwam ik niet op toeren. Vorig jaar de boel maar opnieuw laten uitrekenen en toen kwam een derde schroevenboer uit op 16x9 opf zelfs 16x8. Ik heb toen maar die maxprop gekocht om wat flexibiliteit in te bouwen maar nog steeds kwam ik op max 3000 rpm maar ging wel achteruit in snelheid. Inderdaad kans dat de oorzaak (ook) elders zou kunnen liggen. Dat is één van de vele redenen tot vervangen van de motor.

Hoe reken jij van diameter naar schroef?
De een zegt 1,5" spoed per inch diamater
De ander zegt 2" tot 2,5"
Jij doet zelfs 3" per inch diameter?
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: welke reductie keerkoppeling

Berichtdoor bas » 29 Apr 2019, 09:18

Mijn tooltje rekent met 2,5" spoed per inch diameter, alleen in de uitkomst rekent het niet met halve inches en wordt het afgerond naar 3".
Daar zit ook eigenlijk de handicap van al die tooltjes. De ene rekent ook met 100% motorvermogen, anderen rekenen automatisch terug naar 80 of 75% en het is maar net de vraag of ze dat ergens duidelijk vermelden
Het blijft een globale indicatie.

Maar schrale troost voor wat betreft de schroevenboeren, van alle boten die we tot nu toe nieuw hebben gekocht heeft er nog geen 1 tussen gezeten waarbij de spoed van de schroeven in 1 x 100% goed stond. Het is best wel een dingetje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: welke reductie keerkoppeling

Berichtdoor philip » 29 Apr 2019, 09:43

Ja dat merk ik ook. Sommige pakken vanzelf een waarde, bij andere kan je zelf je max continue vermogen ingeven. Dat maakt een behoorlijk verschil. Bij de oude motor scheelt dat 3 pk en 200 rpm, bij de nieuwe motor is max vermogen gelijk aan continue vermogen en hoeven die tools eigenlijk geen procenten er af te trekken.

En qua schroeven: vandaar de max prop. Naast de vaanstand-voordelen bij het zeilen, kan ik zelf nog een beetje de spoed fine-tunen. Alleen verlies je bij een max prop weel enkele procenten efficiëntie omdat de bladen geen twist hebben. Moet je dat eigenlijk weer mee nemen in de berekeningen :)

Bedankt voor de input in ieder geval!
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten