Welke loctite? 243 of 577 voor KV slangtule / sok verbinding

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Welke loctite? 243 of 577 voor KV slangtule / sok verbinding

Berichtdoor luukie25 » 22 Apr 2019, 16:03

Op de boot enkele staal-op-staal verbindingen (slangtules, sokken etc) in het koelcircuit van de motor ivm boiler aansluiting. Een enkele koppeling lekt hier af en toe een drupje koelvloeistof. Daarom wil ik komend weekend even alles goed opnieuw vastzetten. Vorig jaar niet helemaal het goede gereedschap en materiaal bij de hand, nu dus even goed doen.

Vraag: welke loctite te gebruiken? In de Vetus handleiding van de motor wordt loctite 243 aangeraden voor de verbinding motorblok->slangtule. Ik moet echter ook de verbinding tussen twee leidingen opnieuw vastzetten (dat is slangtule -> sok -> slangtule). Gebruik ik daarvoor ook 243, of juist 577? Immers gaat het om een afdichting, en zal de verbinding niet lostrillen omdat beide slangen flexibel zijn. Ik neem echter aan dat 243 ook niet geheel doorlatend zal zijn... Anders zou de motor koppeling ook niet met 243 alleen afgedicht kunnen zijn. Standaard gas tec / teflon tape blijkt niet zo goed bestand tegen KV, vandaar de switch naar loctite...
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Welke loctite? 243 of 577 voor KV slangtule / sok verbin

Berichtdoor eagle » 22 Apr 2019, 17:24

eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Welke loctite? 243 of 577 voor KV slangtule / sok verbin

Berichtdoor luukie25 » 22 Apr 2019, 22:06

Dank Eagle! Ik hecht altijd veel waarde aan jouw antwoorden. Laatste vraag. Zou je de koppeling van de slangtule op de motor wel met 243 aangeraden hebben zoals aangegeven in de parts manual, of ook daar 577? Of de 243 icm een afdichtring? Ben benieuwd. Fijne avond.
Afbeelding
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Welke loctite? 243 of 577 voor KV slangtule / sok verbin

Berichtdoor eagle » 22 Apr 2019, 23:24

NIEUW: Henkel heeft onlangs de productformulatie van LOCTITE 577 verbeterd:
Grotere sterkte op vervuilde oppervlakken
Verbeterde thermische prestatie
Hoge prestatie op passieve metalen zonder activator
Medium sterkte, universele schroefdraadafdichting voor het afdichten van metalen schroefdraden
Geschikt voor alle metalen
Directe lagedrukafdichting
Uitstekende chemische weerstand
Borgt een verbinding tegen loslopen door trilling en andere soorten stress

De 577 is nu als borging evengoed als de 243, maar is bovendien geschikter als afdichter door betere draadvulling.
Wij gebruiken sinds de verbetering van de 577, deze voor zowel alleen middelsterke borging, als ook voor draad-afdichting...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten