Koelwater

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelwater

Berichtdoor fia2 » 29 Apr 2012, 23:02

Zit met een probleempje dat eigenlijk al van het begin van aanschaf van de boot zo was.Het koelwater vermeng zich naar mijn inzien niet zo goed met de uitlaatgassen.Het koelwater loop de uitlaat uit en de uitlaatgassen gaan daar boven overheen.Nu denk dat een zwanenhals aan het eind dit kan verbeteren, maar durf daar eigenlijk niet aan te beginnen, bang dat er dan misschien te veel water in de uitlaat blijf staan, dat na stilzetten in de motor terug zou kunnen vloeien.
Dat ik daar wat aan zou willen doen is dat het uitlaatgeluid wat vrij fors is mij wat ga iriteren.
De vraag is dit mogelijk dat het koelwater terug kan vloeien in het cilinderblok of maak ik mij hier onterecht zorgen over?.

nb.Het uitlaatspruitstuk van de motor zit ongeveer 20 cm hoger dan de uitlaatslangen en 40 cm hoger dan de uitlaat.
fia2
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 22:49
Woonplaats: Zwijndrecht
ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor henkvd » 29 Apr 2012, 23:14

Zit er wel een waterlock tussen ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor vuuren1 » 29 Apr 2012, 23:23

Een waterlock is een foute naamgeving die doet vermoeden dat het een slot is.
Het is een "opvangbak" die minimaal de inhoud moet hebben van alles wat er achter zit.

Gezien de vermelde gegevens lijkt de motor hoger opgesteld dan de uitlaat en loopt het uitlaatsysteem op afschot naar de spiegeldoorvoer.
Dan is teruglopen in theorie uitgesloten.

Het beste is om een schema te maken en dat hier te posten, dan kunnen we concreet reageren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor fia2 » 01 Mei 2012, 22:04

Schema maken is niet zo eenvoudig ben niet zo erg handig met de computer, maakte ook nog een vergissing de uitlaatslangen met demper zitten niet onder maar 20 cm boven het motorblok.Het waterlock zit schuin achter de motor een 50 cm lager als het motor uitlaatspruitstuk.De uitlaatslang is 60 mm over de gehele lengte,ik schat de lengte vanaf de motor via waterlock tot demper zo'n 3 mtr.

Henk
Ja er zit een waterlock van ik denk 6 a 8 liter tussen

Vuren
Waarom ik eigenlijk wil weten of het kan een zwanenhals aan het eind er tussen plaatsen, of er niet te veel water terug kan vloeien vanaf de geluidsdemper naar het waterlock en eventueel dan door in de motor , heb zelf geen idee hoeveel water er in zo'n systeem kan bijven staan.
fia2
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 22:49
Woonplaats: Zwijndrecht
ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor henkvd » 01 Mei 2012, 22:13

Als de motor stationair draait komt er dan continue in een gelijkmatige stroom, koelwater en uitlaatgassen uit de uitlaat of is het beter te beschrijven als met tussenpozen, in het eerste geval zou je denken dat het schot in de waterlock weg is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor fia2 » 01 Mei 2012, 22:34

Henk

Misschien is dat het probleem wel het waterlock is een roestvaststalen ketel en ik vermoed dat er alleen maar een inlaat en uitlaat pijp aan zit en verder niets.
Heb er wel eens in gekeken er zie alleen maar bij de inlaat en uitlaatkant de pijpen een stukje naar beneden lopen en verder zit er denk ik niets in.
De waterstroom heeft meer weg van regelmatige stroom water en uitlaatgassen, als van constante tussen pulsen.
fia2
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 22:49
Woonplaats: Zwijndrecht
ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2012, 22:37

fia2 schreef:Schema maken is niet zo eenvoudig ben niet zo erg handig met de computer, maakte ook nog een vergissing de uitlaatslangen met demper zitten niet onder maar 20 cm boven het motorblok.Het waterlock zit schuin achter de motor een 50 cm lager als het motor uitlaatspruitstuk.De uitlaatslang is 60 mm over de gehele lengte,ik schat de lengte vanaf de motor via waterlock tot demper zo'n 3 mtr.

Henk
Ja er zit een waterlock van ik denk 6 a 8 liter tussen

Van Vuuren
Waarom ik eigenlijk wil weten of het kan een zwanenhals aan het eind er tussen plaatsen, of er niet te veel water terug kan vloeien vanaf de geluidsdemper naar het waterlock en eventueel dan door in de motor , heb zelf geen idee hoeveel water er in zo'n systeem kan bijven staan.


De inhoud tussen de waterlock en demper is nu dus:
0,785 x 0,5 dm2 x 30dm = 5.88 liter.
(echte uitlaatslang van inwendig 60 mm bestaat niet dus heb ik 50 mm genomen)
Dan komt de demper nog en de slang naar buiten en straks de zwaanshals. Reken zelf maar uit.
Maar we hebben geen schema dus blijft het gissen.

Je hoeft geen computerschema te tekenen, een duidelijke en complete schets die is ingescand is voldoende.
Als dat allemaal niet lukt adviseer ik je er een deskundige bij te halen.
Waar ligt je boot?

De uitgaande kant van het waterlock moet een pijp tot bijna op de bodem hebben de ingaande moet kort zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor fia2 » 01 Mei 2012, 22:52

Vuren

Ja dat klopt wel de ingaande pijp is langer als de uitgaande,de boot lig in het Maartensgat van Dordrecht.
Ik zou er eens naar kunnen laten kijken door ADT die zitten een paar honderd meter van mij vandaan. Dat is mischien wel slimmer als zelf wat gaan pionieren en dan problemen krijgen.
fia2
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 22:49
Woonplaats: Zwijndrecht
ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor henkvd » 01 Mei 2012, 23:20

Dat is zonder meer een verstandig besluit, zeker als het zo dicht bij is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koelwater

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2012, 23:27

Weer fout: De uitgaande pijp moet langer zijn...
Lees eerst een goed voordat je reageert.

Haal er maar een specialist bij, half juni ben ik in de buurt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten