Hydraulisch stuurprobleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor bas » 28 Apr 2019, 19:55

Het zit helemaal een beetje vreemd eigenlijk. Dat peeroog aan het einde van de zuigerstang lijkt ook wel over de lever "heen te wippen" daar waar hij van plat over gaat in rond. De krassen op de lever suggereren dat iig.
Bedenk wel dat als je de cilinder verzet naar het buitenste gat dat je maximale roeruitslag dan minder wordt, weet niet of er dan nog een werkbare uitslag over blijft.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor Klaver vier » 28 Apr 2019, 20:16

Ik denk dat mijn sugestie niet zo gek is en dat het gewoon verkeerd zit,als je de cylinder met de roerstand aanwijzer wisselt zit het zo ie zo meer in lijn
En wat Bas ook zegt denk ik ook te zien het oog loopt tegen de liever,en dat zou ook verklaren dat deze krom is gedrukt.
Het is wel heel vreemd dat het ineens opgelost is,dan moet het haast lucht geweest zijn,maar vreemd is het wel.
Gr René ( klaver vier)
Ps Ik kijk net nog eens naar de foto en dan lijkt het wel of de liever een halve slag gedraaid is ,op de achterwand denk ik afdrukken van de liever te zien,maar het is natuurlijk een foto misschien heb ik het helemaal mis
Klaver vier
 

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Apr 2019, 00:46

bas schreef:Bedenk wel dat als je de cilinder verzet naar het buitenste gat dat je maximale roeruitslag dan minder wordt, weet niet of er dan nog een werkbare uitslag over blijft.

Dat hoeft niet eens volgens mij,wel zal hij wat meer aan het stuurwiel moeten draaien.
Je stuurpomp achter het stuurwiel is immers de pomp waarmee je de cilinder bediend.
Het is even de vraag als de zuigerstang helemaal de cilinder in gaat,of het roer dan nog zijn voldoende uitslag heeft.
Zo te zien naar de foto wel,al vertekend deze wel iets.
Noordvaarder
 

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor bas » 29 Apr 2019, 07:09

Dat hoeft niet eens volgens mij,wel zal hij wat meer aan het stuurwiel moeten draaien.

Nee, want je cilinder en je pompdebiet verandert niks aan, alleen de weg die je lever af met leggen wordt groter.
Dat kun je alleen opvangen door een cilinder met langere slag en dan zul je pas met dezelfde pomp ook meer moeten draaien aan je stuurwiel. Zolang je dingen gaat verzetten met de huidige cilinder en pomp gaat het ten koste van de maximale roeruitslag.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor Klaver vier » 29 Apr 2019, 09:09

Bas het hoeft niet ten kosten te gaan van de roeruitslag,als de slag van de cylinder groot genoeg is
Normaal zit er een roeraanslag en deze wordt misschien met deze uitslag al snel bereikt,nu moet je een haar verder draaien denk ik,dat ligt weer aan de pomp,hoe de verhouding pom cylinder is.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor bas » 29 Apr 2019, 09:47

Nee klopt dan niet idd.
Maar ik was er eigenlijk stiekem vanuit gegaan dat maximale roeruitslag ook de maximale slag van de cilinder was. Als dat niet zo is gaat mijn verhaal inderdaad niet op
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Apr 2019, 13:00

bas schreef:Dat kun je alleen opvangen door een cilinder met langere slag en dan zul je pas met dezelfde pomp ook meer moeten draaien aan je stuurwiel. Zolang je dingen gaat verzetten met de huidige cilinder en pomp gaat het ten koste van de maximale roeruitslag.

Ik was ervan uitgegaan dat de huidige cilinder lang genoeg was.
Zo te zien op de foto,is het dat ook wel,al zal dat in de praktijk nog moeten blijken.
Dat had ik er beter even bij kunnen zetten.

Wat me verder nog opviel is dat, normaal zit de aansluiting op het roer toch ook d.m.v. een kogelkoppeling en niet met een bout?
Of zit deze verwerkt in het uiteinde dat op de zuigerstang zit?
Ik vind het namelijk vreemd dat het uiteinde van de zuigerstang verbogen is.
Je zou gaan denken dat deze moervast heeft gezeten,en doordat de roerlever meedraaid,dat het toen verbogen is.

Zo te zien zit deze te vast,want er is een slijtplek zichtbaar op de lever.
De gaffel is daar blijven hangen,en toen is de zuigerstang krom gegaan.
De zuigerstang moet aan de onderzijde vast gemaakt worden,desnoods op een kogelkoppeling ,zodat deze meer horizontaal komt te liggen.
Nu lijkt het alsof de cilinder in een hoek staat t.o.v. het vaste punt en de roerlever.
Dat is niet goed.
Noordvaarder
 

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor bas » 29 Apr 2019, 13:37

Als het een pasbout is zou dat op zich wel kunnen, alleen moet je hem dan tussen peeroog en de lever uitvullen met een busje o.i.d. zodat die verdikking vrij draait van de lever.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor Klaver vier » 29 Apr 2019, 13:42

In het peeroog zit een kogelscharnier.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hydraulisch stuurprobleem

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Apr 2019, 15:01

Klaver vier schreef:In het peeroog zit een kogelscharnier.
Gr René ( klaver vier)

Dat kan.
Maar dan nog zit die peeroog te laag,want het blijft haken op de lever.
Dus kan het het beste aan de onderzijde komen,en dan eventueel met een afstandbusje vrij houden van de lever,zodat het niet meer vast blijft haken,of aan loopt tijdens de draaibeweging.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten