Bas je mist niets hooguit wat dom gelul zie zijn eigen verwijzing naar de betreffende motor gewoon een warmtewisselaar met een vuldop boven op het uitlaat spruitstuk,hij verwijst er notabene zelf naar hoe dom moetje zijn
Gr René ( klaver vier)
Hooveld960 schreef: T'is geen ingewikkeld klusje, maar als je echt niet weet hoe dat moet zoals ik, dan laat je het doen.
Ik heb wel gekeken. De monteur startte de motor, opende de wierpot en liet daar antivries in lopen. Toen de antivries weer uit de uitlaat kwam stopte hij de motor.
Nee ,dat is hier niet van belang omdat er ,voor zover ik weet, geen thermostaat in het buitenwatercirquit zit.Had de monteur nu eigenlijk moeten wachten tot de motor op temperatuur was en de thermostaat dus geopend was voordat hij antivries er in ging gooien?
Of is dat een gescheiden systeem bij mij? Want het water koelt de koelvloeistof die in het blok loopt, toch?
bas schreef:Ts heeft het toch over een vetus met warmtewisselaar of mis ik nu iets?
Jorisss schreef:Heb een Vetus M4.17 uit 2003 aan boord staan.
Op dit moment ben ik de warmtewisselaar en het koelsysteem aan het reinigen en de thermostaat aan het vervangen.
Vandaag de bestaande thermostaat losgehaald en tot mijn verbazing zit er geen koelvloeistof onder de thermostaat. Deze kan met het weg laten lopen van de oude koelvloeistof toch niet mee weg lopen? Of wel?
In ieder geval, is het nodig koelvloeistof te schenken in de opening van de thermostaat zodat er koelvloeistof in de koelkanalen van het motorblok zit alvorens de thermostaat terug te plaatsen?
Roelof schreef:Voor zover ik weet zit in alle thermostaten een klein gaatje, soms met een loshangend pennetje er in. Het gaatje dient om een koude motor te kunnen vullen en ontluchten. Andersom zorgt dit gaatje er voor dat een koude motor volledig kan worden afgetapt.
Niks om je zorgen over te maken en als je gewoon gaat vullen via de uitlaat koeler moet het systeem vanzelf (nagenoeg) weer gevuld worden met koelvloeistof.
Jorisss schreef:--/--
Op dit moment ben ik de warmtewisselaar en het koelsysteem aan het reinigen en de thermostaat aan het vervangen.
--/--
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten