Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Klaver vier » 17 Apr 2019, 20:21

Bas je mist niets hooguit wat dom gelul zie zijn eigen verwijzing naar de betreffende motor gewoon een warmtewisselaar met een vuldop boven op het uitlaat spruitstuk,hij verwijst er notabene zelf naar hoe dom moetje zijn
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Hooveld960 » 17 Apr 2019, 20:25

Wiebren, ff een vraagje. Ik heb vorig jaar mijn motor winterklaar laten maken. T'is geen ingewikkeld klusje, maar als je echt niet weet hoe dat moet zoals ik, dan laat je het doen.
Ik heb wel gekeken. De monteur startte de motor, opende de wierpot en liet daar antivries in lopen. Toen de antivries weer uit de uitlaat kwam stopte hij de motor.
Het betreft trouwens een Peugeot Indenor diesel. Had de monteur nu eigenlijk moeten wachten tot de motor op temperatuur was en de thermostaat dus geopend was voordat hij antivries er in ging gooien?
Of haal ik nu dingen door elkaar? Je weet, ik ben geen techneut. Ik probeer te leren. Of is dat een gescheiden systeem bij mij? Want het water koelt de koelvloeistof die in het blok loopt, toch?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Apr 2019, 01:17

Hooveld960 schreef: T'is geen ingewikkeld klusje, maar als je echt niet weet hoe dat moet zoals ik, dan laat je het doen.
Ik heb wel gekeken. De monteur startte de motor, opende de wierpot en liet daar antivries in lopen. Toen de antivries weer uit de uitlaat kwam stopte hij de motor.

Jan , zo doe ik het ook met mijn huidige boot.
Daar zit ook een identiek systeem in,wat jij hebt,ook met een warmtewisselaar.
Wat er niet bij staat, is de kraan onder wierpot,die in de opvoerbuis zit,dicht moet staan,want als de bovenkant van de wierpot onder de waterspiegel zit,en je haalt de deksel eraf,dan loopt je boot vol water.
Dus kraan dicht.In principe kan je dit klusje ook uitvoeren,als de boot op de wal staat .
Koop GEEN koelvloeistof voor de auto,want als de boot in het water ligt,mag je dat niet via de uitlaat in het water laten lopen.
Koelvloeistof wat je koopt voor de auto is gebaseerd op ethyleenglycol,en dat is giftig.Vissen vinden dat niet lekker,die gaan er onherroepelijk aan dood.Dergelijke giftige vloeistoffen horen niet in het aquatisch milieu.
Koop ook niet die 5 liter jerry cans van Talamex,want dat heb ik de laatste keer gebruikt bij dat andere motortje,en die bevroor.
Koop Propyleenglycol, ook bekend al PG of MPG,dat is NIET giftig.
https://www.huchem.nl/glycol/propyleen-glycol/
Koop een PG met een kleurtje erin rood of blauw,want dan kun je zien wanneer het uit de uitlaat komt.
Gewone PG is blank, de kleur van water,dus dat zie je niet als het de uitlaat uit komt.
Had de monteur nu eigenlijk moeten wachten tot de motor op temperatuur was en de thermostaat dus geopend was voordat hij antivries er in ging gooien?
Nee ,dat is hier niet van belang omdat er ,voor zover ik weet, geen thermostaat in het buitenwatercirquit zit.
Dus jij giet het in de wierpot,en het komt linea recta je uitlaat weer uit.
Of is dat een gescheiden systeem bij mij? Want het water koelt de koelvloeistof die in het blok loopt, toch?

Inderdaad, jouw koelvloeistof van de motor wordt gekoeld via de warmtewisselaar die op de motor zit.
Het opgepompte water dat middels een impellerpomp,komt NIET in aanraking met het koelvloeistof.

Wat je wel moet doen is je koelvloeistof van de motor checken of deze nog genoeg koelcapaciteit heeft.
Dat doe d.m.v. een antivriesmeter.
Deze gebruik ik daarvoor: https://www.marinediscounter.nl/antivri ... -1100.html
Koelvloeistof van het koelcircuit van de motor zelf ,mag je gerust bijvullen met koelvloeistof van bv de Gamma.
Als je namelijk verlies van koelvloeistof hebt,dan moet er iets bij namelijk.
Noordvaarder
 

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Apr 2019, 01:42

bas schreef:Ts heeft het toch over een vetus met warmtewisselaar of mis ik nu iets?

Nee je mist niets,maar die Otto gooide roet in het eten.
Waarom?
Omdat ik schreef,dat er indien geen koelvloeistof meer achter de thermostaat zat,en hij ( Joriss) had de aftapplug er niet uitgehaald,dat er dan meer aan de hand kan zijn.
En dan krijg je een opmerking dat je lult als een kip zonder kop.
Maar ja,die Otto weet zelf niet waar die over lult,want als je hem vraagt,verklaar je nader,dan komt er identiek dom gelul.
En nu nog steeds komt er onzin uit.

En ik weet ook wel waar ik op reageer,dat het een motor betreft met een warmtewisselaar.
Maar de threadstarter had zijn koelvloeistof verwijderd,en was bezig om zijn warmtewisselaar schoon te maken.Zal wel aanslag of alg o.i.d. in zitten.
Maar ook Vetus raad dat namelijk aan.Niet meer dan logisch dus.
In het koelcirquit van het blok (M4.17,een 42 pk Mitsubishi blok van Vetus )zelf,zitten 2 aftappluggen volgens de beschrijving.Eentje direct onder de warmtewisselaar aan de linkerkant,vlak voor het koppelingshuis.
En als Joriss die onderste aftapplug die rechts zit, er uit heeft gehad,dan is het logisch dat er geen koelvloeistof meer achter de thermostaat zit.
Maar zit die er nog wel in,en is er nooit uit geweest,dan kan er meer aan de hand zijn,wat dat is de laagste punt van aftappen van het koelvloeistof.En een koelcircuit dat gesloten is zoals bij dit blok,en er zit geen koelvloeistof meer in,zou ik op zijn minst gaan checken of er geen groter problemen zijn.Daarom schreef ik ook,check of er nog iets zit,want koelvloeistof krimpt en zet uit,naar gelang het koud dan wel warm wordt.
Maar ja ,breng sommigen met een FPE dat maar eens aan het verstand.
Noordvaarder
 

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor broekie » 18 Apr 2019, 06:54

dubbele post geweest, dus verwijderd
Laatst gewijzigd door broekie op 18 Apr 2019, 07:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor broekie » 18 Apr 2019, 07:10

Als ik de opmerkingen doorlees wordt ik een beetje draaierig.

TS doet er goed aan de onbegrepen geniale inzichten niet te serieus te nemen en zeker geen angsten ontwikkelen dat er iets helemaal mis is.

Misschien moet er een gevraagd worden hoe het systeem is afgetapt.
Dan zou je technisch iets kunnen gaan verklaren.
Hoe ga je de warmte wisselaar reinigen?

En …….. alleen bij de Groene Dreack zien ze beren op de weg en halen ze preventief om de paar jaar de motor uit elkaar.

Komt u maar!!!
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Klaver vier » 18 Apr 2019, 09:07

Ik waag er nog 1 keer een berichtje aan
Wiebren: maar koelvloeistof moet er zo wie zo bijgevuld worden achter de thermostaat.
René: Dit is onzin achter de thermostaat bijvullen ,je kan gewoon boven op de wisselaar vuldop bijvullen het is een communicerend vat
Wiebren:omdat de thermostaat niet open is gegaan tijdens het bijvullen van de winterkant koelvloeistof en er daardoor gewoon rivierwater achter de thermostaat zat.
René : dit kan helemaal niet omdat het 2 verschillende circuits zijn,koelvloeistof komt nooit bij rivierwater zoals Wiebren dat noemt,ik noem rivierwater buitenwater, maar dat doet er verder niet toe
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Roelof » 18 Apr 2019, 12:59

Jorisss schreef:Heb een Vetus M4.17 uit 2003 aan boord staan.
Op dit moment ben ik de warmtewisselaar en het koelsysteem aan het reinigen en de thermostaat aan het vervangen.
Vandaag de bestaande thermostaat losgehaald en tot mijn verbazing zit er geen koelvloeistof onder de thermostaat. Deze kan met het weg laten lopen van de oude koelvloeistof toch niet mee weg lopen? Of wel?
In ieder geval, is het nodig koelvloeistof te schenken in de opening van de thermostaat zodat er koelvloeistof in de koelkanalen van het motorblok zit alvorens de thermostaat terug te plaatsen?


Voor zover ik weet zit in alle thermostaten een klein gaatje, soms met een loshangend pennetje er in. Het gaatje dient om een koude motor te kunnen vullen en ontluchten. Andersom zorgt dit gaatje er voor dat een koude motor volledig kan worden afgetapt.

Niks om je zorgen over te maken en als je gewoon gaat vullen via de uitlaat koeler moet het systeem vanzelf (nagenoeg) weer gevuld worden met koelvloeistof. In het begin controleren of het niveau niet gedaald is, soms blijven er grote luchtbellen hangen welke er door te draaien vanzelf uit gaan.

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Apr 2019, 13:59

Roelof schreef:Voor zover ik weet zit in alle thermostaten een klein gaatje, soms met een loshangend pennetje er in. Het gaatje dient om een koude motor te kunnen vullen en ontluchten. Andersom zorgt dit gaatje er voor dat een koude motor volledig kan worden afgetapt.

Ja dat klopt allemaalMaar 1 ding besfe je niet,en dat is dat de motor koude maar gedeeltelijk is afgetapt.
Zover onze info reikt,en dat door de threadstarter is aangereikt,kan ik er niet uit opmaken dat hij de onderste plug(laagste punt) ter rechterzijde van de motor er heeft uitgehaald.
Duis kan het koelgedeelte van de motor zelf,nimmer en ten nooit leeg zijn.
Dat bestaat gewoonweg niet.
Om het systeem koelwatervrij vrij te maken,dient de onderste plug of kraan open gedraaid te worden.
Die je dat niet,en je haald aleen de plug van de warmtewisselaar eruit,dan loopt deze leeg,en de rest niet.
Water gaat nou eenmaal nooit bij de berg omhoog.
Niks om je zorgen over te maken en als je gewoon gaat vullen via de uitlaat koeler moet het systeem vanzelf (nagenoeg) weer gevuld worden met koelvloeistof.

En hierin deel ik je mening niet,want het is verstandiger als iemand niets meer onder of achter de thermostaat ziet,in dit geval eronder( een Vetus M4.17 is een Mitsubishi S4L2 blok,deze zit voor de warmtewisselaar).
Ik zou het systeem eerst gaan afpersen.
Ik ga liever op safe,en adviseer mensen niet, Oh niets aan de hand,u kunt gerust gaan slapen.
Iemand die niet fysiek aanwezig is geweest ,en/of geen foto's van de situatie heeft gezien,kan niet zo'n conclusie gaan trekken.
Noordvaarder
 

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Roelof » 18 Apr 2019, 17:42

TS zegt:

Jorisss schreef:--/--
Op dit moment ben ik de warmtewisselaar en het koelsysteem aan het reinigen en de thermostaat aan het vervangen.
--/--


Hij heeft dus ook het koelwatersysteem van de motor open liggen. Hoewel hij het niet met zoveel worden zegt, neem ik aan dat hij dit systeem heeft afgetapt, normaliter doe je dat dmv de laagste aftap plug.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten