Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor broekie » 18 Apr 2019, 20:19

Joriss gelooft het wel even met zoveel gespecialiseerde kennis. Ik hoor hem niet.
Eigenlijk kan hij zijn motor weggooien na de constatering dat er geen koelvloeistof achter zijn thermostaat is.

Verder moeten we een alert uitzetten via de BOVAG over het opvullen van een koelsysteem.
Demonteer delen van je motor om koelvloeistof achter je thermostaat te krijgen.

Nee, dit is niet zomaar wat, een nationale ramp in koelvloeistofland.
Wie kan zeggen hoeveel motorblokken er nu werken ZONDER koelvloeistof achter de thermostaat?
Verkeert gevuld. Wiebren ik draag je voor om je verhaal in DWDD te doen.
Bedankt man.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Rene » 18 Apr 2019, 21:25

:D :D . Sorry....
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Roelof » 18 Apr 2019, 22:13

Mannen, laten we een beetje begrip voor elkaar tonen. alleen daarmee is TS en iedereen mee geholpen. Als er onduidelijkheden of misverstanden in de beantwoordingen zijn, so be it!
TS steld een serieuze vraag en is niet geholpen als de reageerders elkaar de vliegen gaan afvangen of teksten uitmaken voor het manlijke geslachtsdeel. Als we met z'n allen ergens een feestje zouden hebben zouden we elkaar ook niet op een dergelijke manier aanspreken. Dus geen reden om dat hier wel te doen (omdat het een anonieme / onpersoonlijke discussie is).

@Joriss
Hebben de serieus bedoelde antwoorden je kunnen helpen?

Hoor graag,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor eagle » 18 Apr 2019, 22:30

Over het gaatje in de thermostaat.

De circulatiepomp zuigt koude koelvloeistof aan uit de koeler, en perst dit het motorblok in. De uitgang van het blok voert naar de koeler, waar de opgewarmde koelvloeistof wordt gekoeld, en weer door de circulatiepomp het blok in gepompt wordt ter koeling enz.

Maar de mate van blok-koeling moet worden geregeld, om een bepaalde bedrijfstemperatuur te krijgen en te houden, ook bij verschillende warmte-ontwikkeling in de motor ten gevolge van verschillende bedrijfs-omstandigheden (toeren, vermogen).

Dat wordt gedaan door het aanpassen van de doorstroomsnelheid van de koelvloeistof.

Waar het de toeren-aanpassing betreft, gebeurt dit door het toerental van de circulatiepomp afhankelijk te maken van het motortoerental, en wel lineair proportioneel. Daarom wordt de cir-pomp aangedreven door de kruk-as (V-snaar), want die heeft immers het motortoerental...

De vermogensvariatie vraagt om een doorstroom-aanpassing bij een bepaald toerental, bovenop de voornoemde, natuurlijke doorstroming tgv toeren.
Dat gebeurt door het wijzigen van drukval over de circulatie-pomp. Die pomp heeft een zeer vlakke zg. Q/H kromme; Reeds een kleine drukwijziging heeft grote gevolgen voor de opbrengst..

Die drukwijziging wordt gedaan door de doorstroom-weerstand door het blok te wijzigen, middels het aanbrengen van een temperatuur-afhankelijke weerstand: De thermostaat. Deze kan de weerstand wijzigen van maximaal (dicht) via een proportioneel gebied (verder open bij toenemende temperatuur) tot minimaal (geheel open).
De combinatie "vlakke pomp-karakteristiek" en "Weerstand wijziging naar aanleiding van temperatuur" vormt de temperatuur-na-regeling.

Dus moet er een regelbare klep zijn, en een temperatuur meter: Beide zitten in de Thermostaat.

De regelbare klep (thermostaat) wordt in de kringloop geplaatst aan de Uitgang van het motorblok; Aldus blijft het blok altijd onder druk, dus gevuld!
De temp-meting zit daar ook, en voelt de temperatuur van de uittredende koelvloeistof. Dat is mooi!

Maar dat gaat fout bij een koude motor.... De temp is (zeer) laag, dus is de thermostaat Dicht. De pomp draait wel, maar toch is er geen stroming (Koeling!). Prima, want dan komt de motor snel op temperatuur....De koelvloeistof in het blok staat stil en warmt op. Dat gebeurt vooral in de cilinder-Kop! Maar de was-patroon (thermometer) zit niet in die kop, maar in de thermostaat, aan het einde van het blok, waar er nauwelijks warmte-ontwikkeling is...
Dat leidt tot een veel te late reaktie van de thermostaat, omdat de warmte helemaal door de stilstaande koelvloeistof moet trekken, van de kop tot aan de thermostaat. Tegen de tijd dat de thermostaat de warmte voelt, is het in de kop al veel te heet geworden (overshoot).
De hete kop-vloeistof moet dus snel naar de thermostaat om te worden gemeten, maar dat gebeurt niet, want de klep zit dicht..

Oplossing: Klep lek maken; Gaatje boren! Dan kan er onder invloed van de pompdruk een kleine vloeistofbeweging zijn, die de hete kop-vloeistof bij de thermostaat brengt, zodat de regeling kan gaan werken. Eenmaal in het werkgebied gekomen van de thermostaat (klep meer of minder open, maar Wel open)
mag het gaatje geen verstoring van de klep-werking zijn, en is daarom erg klein (compromis). Maar het Moet open zijn, om kop-schade bij opwarmen te voorkomen; Daarom is er soms een klein rammelaartje (rathle) in het gaatje aangebracht, om kalk-aanslag weg te houden..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor varg » 18 Apr 2019, 22:44

Dank je Eagle...docent geweest?
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor stefan » 18 Apr 2019, 22:54

Bedankt voor de uitleg eagle!
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Roelof » 18 Apr 2019, 23:03

@ Eagle;
duidelijk beschreven!

Een kleine aanvulling: de positie van het gaatje (met of zonder "rammelaar" om het gaatje schoon te houden) is belangrijk, vooral bij verticaal gemonteerde thermostaten. Probeer uit te zoeken wat de exacte positie behoord te zijn, dit kan variëren, afhankelijk van de motor fabrikant ivm de stroming rond het werkende deel (de was-patroon).
Als ik een thermostaat bij een goed werkende motor moet demonteren maak ik tijdens demontage een foto vóór ik de thermostaat uit de zitting haal.
Het gaatje zit in elk geval altijd boven de horizontale lijn ivm ontluchten maar vaak iets gedraaid tov de verticale lijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor eagle » 18 Apr 2019, 23:26

Roelof schreef:Een kleine aanvulling: de positie van het gaatje (met of zonder "rammelaar" om het gaatje schoon te houden) is belangrijk, vooral bij verticaal gemonteerde thermostaten. Probeer uit te zoeken wat de exacte positie behoord te zijn, dit kan variëren, afhankelijk van de motor fabrikant ivm de stroming rond het werkende deel (de was-patroon).
Als ik een thermostaat bij een goed werkende motor moet demonteren maak ik tijdens demontage een foto vóór ik de thermostaat uit de zitting haal.
Het gaatje zit in elk geval altijd boven de horizontale lijn ivm ontluchten maar vaak iets gedraaid tov de verticale lijn.


Geheel mee eens!

Dat iets verdraaide tov de vertikale lijn heeft te maken met de plaatsing van de voeler/zender van de temperatuurmeter in het thermostaathuis; Die moet in de stroming van het gaatje zitten, anders krijg je rare sprongen in de aanwijzing. Vooral de oudere Volvo Penta MD 1,2,3/11,17 C/D zijn daar erg gevoelig voor..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Nov 2020, 18:32

Kan deze JoMitHn niet verwijderd worden? Wat een gespam iedere keer!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen thermostaat, reinigen warmtewisselaar

Berichtdoor Marie Christina » 13 Nov 2020, 18:50

JiMitHn is een Google botje, lijkt het.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten