Afsluiters met actuator

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Afsluiters met actuator

Berichtdoor MarcelP » 07 Apr 2019, 00:41

Mijn boot gaat 15 april het water uit voor het nodige werk aan de romp en ook de afsluiters hebben mijn aandacht. Nu overweeg ik om alle afsluiters te vervangen door afsluiters die ik met één druk op een knop kan afsluiten. Ik het er nogal wat, voor zover ik nu gezien heb; 2 voor de motoren, 1 voor de generator en 2 voor vuilwater en niet bepaald op super gemakkelijke toegankelijke plaatsen. Mezelf kennende ga ik niet iedere keer in de haven alle afsluiters af om ze af te sluiten...dus dit is een oplossing voor mijn luie gedrag.. :-)

Heeft iemand dit al toegepast? Of andere goeie ideeën?
MarcelP
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 25 Nov 2018, 10:14
ligplaats:
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Apr 2019, 01:38

MarcelP schreef: Mezelf kennende ga ik niet iedere keer in de haven alle afsluiters af om ze af te sluiten...dus dit is een oplossing voor mijn luie gedrag.. :-)

Het zou mijn idee nooit zijn, want wie te lui is om afsluiters etc zelf open te zetten,zal dan ook achteraf olie sensoren ergens op gaan zetten,en vertrouwen op die sensoren. Totdat het moment dat er iets fout gaat,en de controle lamp of signaal geen alarm geeft. Ik vertrouw enkel op visuele en mijn fysieke aanwezigheid. Wie dus vertrouwd op lampjes,komt nooit weer onder de luik,totdat het vaak te laat is.
Noordvaarder
 

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor pascall » 07 Apr 2019, 07:12

Dan wens ik jou veel succes Wiebren.
Die visuele controle van jou is maar een moment opnamen terwijl die sensor continu bewaakt.
Tegen die tijd dat jij iets in de gaten hebt is het allang te laat!
Beetje modern systeem geeft ook nog eens dat de sensor stuk is.
Waarom zou je een gasdetector plaatsen, of bilge alarm of......
Natuurlijk moet je visueel controleren maar ik ben er van overtuigd dat de techniek dat in vele gevallen beter kan dan de mens.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Marie Christina » 07 Apr 2019, 08:40

Sensoren kunnen stuk gaan.
Tuurlijk.
Maar, inderdaad, als ze het wel doen (en dat is meestentijds) zijn ze betrouwbaarder dan waarneming met je eigen zintuigen.
En, zoals gezegd, doen ze het continu.
Het enige dat wij hoeven te doen is kijken op de metertjes en lampjes.
Of, nog mooier, een beeldscherm.

Heel apart dat wij volledig op sensoren vertrouwen als we met 130+ over een stuk asfalt scheuren, oliedruk, bandenspanning, temperatuur, brandstof, afstand tot de voorligger, mate waarin we remmen dan wel gas geven, alles wordt gedaan door sensoren, maar dat we nerveus dreigen te worden als we met een sukkeldrafje over het water glijden.

(En hoe vaak checken we de sensortjes van dat snelle vervoersmiddel? Een keer per maand de peilstok uit het carter trekken en de ruitensproeier bijvullen houdt het bij de meeste mensen wel mee op, toch?)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Roelof » 07 Apr 2019, 09:00

De moderne techniek heeft natuurlijk enorm veel voordelen, zo ook afstand bedienbare afsluiters.
Het nadeel is dat zolang de afsluiters goed werken, je minder snel genegen bent om de afsluiters te controleren op lekkage oid. Dit zal ook af en toe bekeken moeten worden.
Voor de rest; gemakzucht dient de mens dus waarom zouden afstand bediende afsluiters niet kunnen? Als je de stroom uitschakelt zijn ze altijd gesloten.
Ik zou wel een indicatie open / gesloten aanbrengen. Een lampje bij de stuurstand of zo.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Rene » 07 Apr 2019, 09:39

Heb er nu ook een op mijn aanzuig van de motorkoeling (warmtewisselaar met watergekoelde uitlaat) gezet, op contact: afsluiter open, van contact af afsluiter dicht.
Werkt goed, het enige waar ik naar kijk na het starten is of mijn controlestraal van de koeling op gang komt. Natuurlijk wel regelmatig visueel bekijken.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Klaver vier » 07 Apr 2019, 09:53

Ik weet niets van elektische afsluiters die op boten gebruikt worden,maar wel die in een cv installatie gebruikt worden
Daar worden honeywell kleppen gebruikt en die gaan altijd kapot,dit zijn dan wel driewegkleppen.
Het frappante is dat honeywell ook zonneafsluiters maakt die zelden kapot gaan.
Maar nogmaals ik weet niet hoe die bootafsluiters zijn daar heb ik geen ervaring mee.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Rene » 07 Apr 2019, 10:13

@René:

Dit zijn kogelafsluiters met een motorbediening, een + draad, een - draad, en een signaaldraad.
Signaal aanwezig: motor stuurt de kogelkraan open tot aan de vol openstand en motor stopt.
Signaal afwezig: motor stuurt de kogelkraan dicht tot volledig dicht en motor gaat uit.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor Klaver vier » 07 Apr 2019, 10:15

Klinkt heel goed René
gr René
Klaver vier
 

Re: Afsluiters met actuator

Berichtdoor varg » 07 Apr 2019, 11:08

De electrisch bedienbare afsluiters die ik kan vinden zijn van messing of rvs en eigenlijk niet geschikt als huidafsluiter. Bronzen e-afsluiters zijn er wel, maar eigenlijk volledig onbetaalbaar. Is het misschien een idee om 'normale' solide kogel-afsluiters te gebruiken die je op afstand bedient met een universele stopkabel van ongeveer €16,-? Deze werken prima, zijn er tot 2,5 meter en je hebt nog wel 'gevoel' met je afsluiter.Afbeelding. Ze werken ook goed met de bronzen snelsluitende schuifafsluiters Afbeelding
Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten