Storing Dynamo

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Klaver vier » 16 Apr 2019, 17:00

Aadbloem gewoon de zonnepanelen afdekken lijkt mij een veel makkelijkere oplossing.
Want de zonnepanelen weer aansluiten moet ook in een bepaalde volgorde anders werkt het niet
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor aadbloem » 16 Apr 2019, 20:10

Klaver vier schreef:Aadbloem gewoon de zonnepanelen afdekken lijkt mij een veel makkelijkere oplossing.
Want de zonnepanelen weer aansluiten moet ook in een bepaalde volgorde anders werkt het niet
Gr René ( klaver vier)

Afdekken is natuurlijk ook een prima oplossing. Af- en aansluiten is overigens niet ingewikkeld: Kabel van zonnepanelen losnemen, tijdje testen en kabel weer vast zetten.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Hans van Zijl » 16 Apr 2019, 21:41

Hallo aadbloem en klaver vier,

Ik heb afgelopen zondag dit inderdaad even getest door een doek op het zonnepaneel te leggen. Zodra ik het zonnepaneel afdek gaat de dynamo weer laden.

Ik heb inmiddels de accu die snel terug zakte naar 11 volt vervangen voor een nieuwe. Mijn start accu was nog prima.

Wat ik nog steeds raar vind is dat ik vorig jaar bijna het hele seizoen gewoon heb gevaren met deze opstelling. Waarom de dynamo nu in storing gaat als het zonnepaneel stroom leverd is mij een raadsel.

De Volvo penta dealer had het over anders aansluiten van de bedrading. Wat ik graag aan hem overlaat.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Klaver vier » 17 Apr 2019, 09:34

Hans vorig jaar was er waarschijnlijk al 1 accu defect en daarom bleef de dynamo stroom leveren maar kreeg de accu niet vol die was immers defect
Nu heb je een nieuwe accu en deze wordt makkelijk volgeladen ( zelfs door de zonnepanelen) en hoeft dus de dynamo niet te gaan laden.
Ik denk dat het nu perfect voor elkaar is en dat je niks hoeft te veranderen.
Het blijkt immers dat als je de panelen afdekt de dynamo gaat werken,en dat is precies de bedoeling
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Hans van Zijl » 17 Apr 2019, 17:23

Hoi René,

Wat ik niet wil is dat iedere keer het allarm afgaat als het zonnepaneel en de Dynamo gaan laden. Ik snap dat als de accu vol is de dynamo of zonnepaneel de accu niet meer hoeft bij te laden. Wat ik raar vind is dat de spanningsregelaar van de dynamo niet afschakeld. Maar in storing gaat.

Ik neem aan dat er bij jou in de boot het lampje van de dynamo niet gaat branden als het zonnepaneel gaat laden?

Dat is wel wat er bij mij gebeurd. De dynamo werkt prima tot het zonnepaneel ook stroom gaat leveren. Ik vermoed dat er of iets in de victron regelaar van het zonnepanneel of in de regelaar van de dynamo wat gebeurd waardoor het allarm afgaat.

Ik ben dan ook benieuwd wat de dealer nu gaat doen om dit op te lossen.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Klaver vier » 17 Apr 2019, 18:29

Hans zo had ik het niet begrepen,ik begreep niet dat het lampje bleef branden en er een alarm afging,ik dacht gewoon hij stopt met laden.
Nu lijkt het meer op een kapotte diode ergens in het systeem,maar daar ben ik niet genoeg in thuis om er iets zinnigs over te zeggen,sorry
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Rene » 17 Apr 2019, 18:35

Hoi Hans,

Normaal gesproken zou een dynamo meer opbrengst moeten hebben dan een zonnepaneel.
Met andere woorden: Zodra de motor loopt en de accu's voorziet van stroom, dan is het zonnepaneel ondergeschikt, omdat deze lang niet de amperes kan halen wat een dynamo wel zou kunnen.
Bij jou lijkt dit omgedraaid, met andere woorden, je dynamo levert minder amperes dan je zonnepaneel, waardoor je veld bekrachtiging afvalt, en je dynamo lampje gaat branden en je alarm afgaat. Let wel: Dit is mijn theoretische verklaring.
Haal je dynamo eens van de motor en laat hem een uitgebreid testen, geef duidelijk aan bij de dynamo boer wat er aan de hand is.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Hans van Zijl » 17 Apr 2019, 19:05

Hallo,

René ben blij dat je probeert mee te denken samen weet je meer dan alleen.

René dat mijn dynamo het heeft begeven zou kunnen. Wat ik vreemd vind dat hij wel laad als het zonnepaneel niet mee doet. De dynamo zou 115 AMP moeten kunnen leveren. Ook gaf de dealer aan dat het een storing was die hij wel vaker was tegen gekomen en dat de bedrading anders zou moeten worden aangesloten. Misschien is er ook iets anders in te regelen in de boordcomputer.

Ik ga volgende week even met de boot naar de dealer en zal kijken wat hij als oplossing aandraagt. Ik sluit inderdaad niet uit dat dynamo het heeft begeven. Maar wil wel voorkomen dat ik hem er voor Jan met de korte achternaam eraf ga sleutelen. Zit een beetje krap achter mijn 24 volt dynamo.

Bedankt heren werd vervolg.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Rene » 28 Apr 2019, 12:13

Hoi Hans,

Wat is de uitkomst geworden ?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Storing Dynamo

Berichtdoor Hans van Zijl » 28 Apr 2019, 15:51

Hoi René,

Heb vrijdag een afspraak bij van de veer en brinks. Ben benieuwd laat het jullie weten of het gelukt is.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 25 gasten