dieseltank leeg, dan even een hoger toerental

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

dieseltank leeg, dan even een hoger toerental

Berichtdoor Arthur4 » 17 Mrt 2019, 23:16

Ben begonnen met opstarten van mijn dieselmotor ( zie het hele verhaal "teer in de uitlaatpoort"), heb om redenen even een klein tankje opgehangen om de motor te kunnen starten.
Starten na de totale demontage en montage van de motor ging best snel, alleen het kleine tankje was zo leeg, ik was vergeten dat de meeste brandstof wordt gecirculeerd en retour tank gaat. Wat opviel, zodra het tankje leeg is, dan gaat de motor sneller draaien en stopt er dan mee. Een aantal jaren geleden had ik dat sneller lopen van de motor ook, toen mij opvoerpompje een beetje valse lucht aan zoog. Mijn theorie toen was, door de valse lucht lucht wordt het mengsel wat armer, bij benzinemotoren betekent een armer mengsel eigenlijk een beter mengsel alleen wordt de temperatuur dan hoger. Bij een rijker mengsel is het teveel aan benzine voor de interne koeling. Zo dacht ik ook, dat het bij diesel ging, maar gezien de reacties in mijn vorige topic, toen ik vroeg hoe ik het mengsel armer kon maken, bleek dit bij diesels niet zo te kunnen. Maar waarom gaat dan de motor langzamer lopen als de diesel met wat lucht wordt gemengd?
Technisch vind ik mijn verhaal wat zwak, maar ik weet het gewoon niet,
Graag jullie reacties/meningen,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: dieseltank leeg, dan even een hoger toerental

Berichtdoor eagle » 17 Mrt 2019, 23:45

Dat effect is een eigenschap van de CAV - DPA pomp, een zg roterende inspuitpomp.

In die pomp is er een diesel-stroom onder een druk die toeren-afhankelijk is, en die samen met centrifugaalgewichten, de regelaar vormt, die de inspuit-hoeveelheid bepaalt.
Als die druk daalt,(door lucht) wordt dat door de regelaar gezien als een toerendaling die er in werkelijkheid niet is..
De regelaar reageert plichtsgetrouw met meer inspuiten, waardoor in werkelijkheid de toeren stijgen, totdat....de lucht ook in de pompkamer
is aangekomen; De motor slaat dan af..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: dieseltank leeg, dan even een hoger toerental

Berichtdoor eagle » 17 Mrt 2019, 23:55

Zaken als "Mengsel", "Arm", "Rijk" Spelen niet bij een diesel.

Er wordt daar altijd 100% lucht aangezogen (er is geen smoorklep). Alleen de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten, varieert, naar gelang het te leveren vermogen bij een bepaald toerental..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: dieseltank leeg, dan even een hoger toerental

Berichtdoor Arthur4 » 19 Mrt 2019, 21:02

Hallo Eagle,
het verhaal is me duidelijk, bedankt voor je reactie.
Al jaren het systeem enigszins verkeerd geïnterpreteerd,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten